سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73117
|
17:58 - 1396/09/02
نسخه چاپی

وعده افتتاح یک پروژه با قدمت نزدیک به ربع قرن در مشگین شهر

وعده افتتاح یک پروژه با قدمت نزدیک به ربع قرن در مشگین شهر
با گذشت 22 سال از طرح مطالعاتی نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه، مسئولان وعده‌های متفاوتی برای بهره برداری از این نیروگاه می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسفیرمشکین، اخیراً برخی از مسئولان شهرستان در بازدید از نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه که در ارتفاع سه هزار متری کوهستان سبلان شهرستان مشگین‌شهر احداث شده از تولید برق و ورود آن به مدار  خبر داده‌اند.

 

مسئولان امر اظهار کرده‌اند که  نخستین توربین پنج مگاواتی به ارزش220 میلیارد ریال از کشور ایتالیا خریداری شده و در روزهای آینده با نصب این توربین در سایتcاین نیروگاه نخستین جریان الکتریکی حاصله از بخار زمین در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

به گزارش سفیرمشکین، طرح مطالعاتی نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه که در ارتفاع سه هزار متری کوهستان سبلان از 22 سال پیش در شهرستان مشگین‌شهر شروع شده و بعد از چهار سال مطالعات عملیات اکتشاف این نیروگاه کلید خورد و اکنون این نیروگاه با 11 چاه با عمق‌‌های مختلف در دامنه سبلان حفاری شده است.

 

در آذر ماه سال 1393رئیس سازمان انرژی های نوی ایراندر جریان بازدید از نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر افزود: این نیروگاه اولین نیروگاه ژئوترمال کشور است که تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی قابل توجه حدود 800 میلیارد ریال هزینه ریالی در برداشته است وتا پایان سال آینده اولین برق تولیدی از حرارت داخل زمین در کشور وارد مدار مصرف می شود.

 

استاندار وقت اردبیل نیز از راهاندازی اولین نیروگاه 5 مگاواتی ژئوترمال کشور تا پایان سال 94 در دامنه‌های سبلان خبر داده بود و از صرف هزینه هزار میلیارد ریالی یاد كرد كه در آن زمان به 440 میلیارد ریال دیگر نیز نیاز داشت.

 

در مهر ماه سال 1395 حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در بازدید از اولین  نیروگاه زمین گرمایی کشور در شهرستان مشگین‌شهر تاکید کرده بود که اولین نیروگاه زمین‌گرمایی کشور تا پایان دولت یازدهم شروع به کار می‌کند.

 

فرماندار فعلی شهرستان نیز اعلام کرده بود که این نیروگاه در صورت تکمیل شدن قابلیت تولید 55 مگاوات انرژی برق با استفاده از حرارت داخل زمین را دارد که بر اساس زمان بندی طرح از سوی سازمان انرژی‌های نو ایران، برق تولیدی از این نیروگاه تا نیمه دوم سال 96 وارد مدار می‌شود.

 

برابر اخبار به دست امده عملیات عمرانی این نیروگاه با قرار داد 30 ماهه، در خرداد سال 1394 آغاز شده و طبق زمان‌بندی این نیروگاه می‌بایست در اسفند ماه سال 1396 افتتاح ‌شود.

 

حال با این وعده‌های داده شده معلوم نیست بعد از گذشت 22 سال از آغاز طرح و پروژه نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه چه زمانی تکمیل و برق تولید شده وارد مدار می‌شود.

 

ایجاد شهرک توریستی با زیرمجموعه هایی همچون شهرک دانش، شهرک ورزش و دهکده سلامت، ایجاد صنایع جانبی از جمله پرورش گیاهان گلخانه‌ای و ایجاد مجتمع‌های آبدرمانی با استفاده از آب، حرارت و بخار چاه‌های موجود از دیگر طرح‌های پیش بینی شده در محل نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر که با وعده‌های داده شده معلوم نیست چند سال دیگر باید برای رونمایی از این پروژه‌ها زمان صرف کرد.

 

نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع زمین گرمایی با ظرفیت تولید 55 مگاوات است.

 

در این نیروگاه آب از طریق لوله به زیر زمین تزریق می‌شود و با گرمای ۲۵۰ تا ۵۰۰ درجه، آب به بخار تبدیل شد و سپس این بخار به سطح زمین آمده و توربین بخار را به گردش درمی‌آورد.

 

براساس مطالعات دفتر انرژی زمین‌گرمایی سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)منطقه مشگین‌شهر بهترین نقطه برای استفاده از ظرفیت انرژی زمین‌گرمایی در کشور است به طوری که مهمترین هدف این دفتر، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی به ظرفیت اسمی ۱۰۰ مگاوات در این منطقه‌است.

 

براساس مطالعات صورت گرفته، دامنه‌های سبلان در مشگین‌شهر قابلیت ساخت نیروگاه برق تا ۴۰۰ مگاوات را دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد