سرویس: وبگردی
کد خبر: 73244
|
14:33 - 1396/09/07
نسخه چاپی

پروژه 13 ساله همچنان در گیرودار تامین مالی است؛

2 راه تامین اعتبارات راه آهن اردبیل به روایت نماینده مجلس

2 راه تامین اعتبارات راه آهن اردبیل به روایت نماینده مجلس
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به هر طریق ممکن باید منابع مالی پروژه مهم راه آهن اردبیل -میانه تامین شود؛ حتی شرط و شروط اولیه نمایندگان استان با استاندار جدید هم فراهم شدن زیر ساختها به ویژه مسئله اتمام راه آهن بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، راه‌آهن175 کیلومتری اردبیل- میانه که از اواسط  سال ۸3 عملیات اجرایی آن آغاز شد و اولین خط ریلی استان اردبیل بود  با هدف خروج این استان از بن‌بست زیرساخت راه در دستور کار اجرا قرار گرفت، اما حالا و با گذشت بیش از یک دهه و اندی از آن کلنگ زنی معروف اتمام این پروژه مهم و حیاتی همچنان به چند سال بعد حواله داده می شود چندسالی که ممکن است دوباره تمدید شود.

در این بین گرچه مردم به وعده های متعدد اتمام پروژه مهم و حیاتی راه آهن اردبیل عادت کرده اند، اما باور دارند 13 سال، زمان کمی برای اتمام یک پروژه هر چند  از نوع سخت آن نیست و باید مطالبه به حق مردم این خطه از ایران اسلامی محقق شود، لذا انتظار می رود برای به سرانجام رساندن این مهم و برداشتن مشکلات پیش رو همه تلاش کنند.

سخنگوی  کمیسیون عمران مجلس درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه آهن اردبیل –میانه به خبرنگارسبلان‌ما، گفت: خوشبختانه این پروژه یکی ازپروژه های اولویت دار دولت در سال 97 شده است و مجمع نمایندگان، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همگی به جد پیگیر آن هستند.

وی ادامه داد: تلاش برای بهره برداری راه آهن اردبیل میانه طی سه سال آینده است و به  هر طریق ممکن باید منابع مالی این پروژه مهم تامین شود؛حتی شرط و شروط اولیه نمایندگان استان اردبیل با استاندار جدید هم فراهم شدن زیر ساختها به ویژه مسئله اتمام راه آهن بود.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین یکی از راه های تامین اعتباراتبرای راه آهن اردبیل از محل اعتبارات عمرانی عمومی دولت است و تلاش می‌شود از این محل بودجه مناسب در سال 97 پیشنهاد و تصویب شود.

بدری راه دیگر تامین اعتبار راه آهن اردبیل را از محل صندوق توسعه ملی و با تشکیل کنسرسیوم و پیمانکاری عنوان کرده و اضافه کرد: اگر از این محل هم بودجه مناسب جذب کنیم براحتی می‌شود در ظرف سه سال آینده راه آهن اردبیل را تکمیل کرد.

وی گفت: بانک عامل راه آهن اردبیل از بانک صنعت و معدن به بانک ملی تغییر یافته است.

این نماینده مجلس  شاه بیت توسعه استان اردبیل را زیر ساختها دانست و معتقد است که اصلی ترین زیر ساخت راه آهن است که حمل و نقل ارزان  را به دنبال دارد.

اکبر بهنام جو دومین استاندار دولت تدبیر و امید در اردبیل نیز در خصوص وضعیت و روند اجرای طرح راه‌آهن میانه – اردبیل گفته است: راه‌آهن اردبیل قطعاً تا چهار سال آینده تکمیل می‌شود.

 طبق آخرین اظهارات استاندار جدید اردبیل برای تکمیل راه آهن اردبیل در دولت فعلی ضروری است سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص یابد که در سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروه اختصاص یافته که کافی نیست و با تلاش همه مسئولان استانی تأمین اعتبار از منابع دیگر نیز در دست بررسی است.

مسیر راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا" وارد منطقه کوهستانی می شود،سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن ادامه مسیر می‌دهد.

در ادامه  راه آهن اردبیل -میانه به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل - مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل خواهد شد؛ در محور فوق 8  ایستگاه شامل 2 ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام‌های سبز و اردبیل و 3 ایستگاه مسافری درجه 2 به نام‌های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و 3 ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.

مدت زمان اجرای  طرح راه‌آهن اردبیل-میانه  پنج سال تعیین شده بود اما 13  سال از آن زمان گذشته و این پروژه با پشرفت لاک پشتی همچنان لنگ اعتبار است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد