سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73413
|
18:11 - 1396/09/13
نسخه چاپی

یادداشت/

تسهیلات اشتغالزایی روستایی عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان

تسهیلات اشتغالزایی روستایی عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان
بیکاری باعث مهاجرت مردم روستاها به شهرها می شود.از اینرو تسهیلات اشتغالزایی به روستاییان برای جلوگیری از مهاجرت موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،اصلاندوز مغان با 128 روستا و قشلاق و جمعیتی بالغ بر 33 هزار نفر که حدود 25 هزار نفر آن را جمعیت روستایی تشکیل میدهند از مناطق بکر کشاورزی و دامداری محسوب می شود که اشتغالزایی در این زمینه باعث رونق و توسعه اقتصادی روستاها خواهد بود.

اما در برخی از شهرهای استان جمعیت روستانشین رو به کاهش است و این‌ موضوع، یک معضل اساسی برای اشتغال و تولید در کشور به شمار می‌رود از اینرو مهاجرت مردم روستاها به شهرها مهم‌ترین عامل بیکاری است.

حال باید برای رفع مشکل بیکاری در کشور باید موضوع مهاجرت روستاییان به شهرها حل و در استان‌ها باید طرح‌ها برای اجرایی شدن نظارت شود و این در صورتی خواهد بود که  تسهیلات بانکی به طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق روستایی پرداخت شود.

راه‌اندازی و توسعه تعاونی‌های روستایی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک در مناطق روستایی یکی از رویکردهای مهم دولت است.از اینرو دولت با در نظرگرفتن پتانسیل روستایی نسبت به ایجاد طرحهای اشتغالزایی جوانان روستایی تلاش کند.

دستگاه‌های مردم نهادی مانند کمیته امداد و بهزیستی ظرفیت مطلوبی در راستای حمایت از اشتغال روستایی دارند این نهادها می‌توانند با پرداخت تسهیلات حمایتی اقدامات مؤثری را در راستای توسعه اشتغال روستایی انجام دهند چرا که توسعه این مهم زمینه رونق تولید و اقتصاد کشور را فراهم می‌آورد.

این در حالیست که بسیج سازندگی سپاه سالها در این زمینه ورود پیدا کرده و با ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی نسبت به اشتغالزایی جوانان و بسیجیان در روستاها اقدام کرده است.

با توجه به ضرورت تحقق منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار امسال از سوی معظم له مبنی بر "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" دولت باید برای توسعه روستایی بدنبال اشتغالزایی پایدار در روستاها در راستای جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهرها باشد. چرا که ایجاد طرح های اشتغال زایی در روستاها باعث معکوس شدن روند مهاجرت می شود.

23 آبان ماه بود که سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح تسهیلات ارزان‌قیمت به اشتغال روستایی گفت: از هفته آینده پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل آغاز می‌شود، در این باره طرح یک‌هزار تعاونی در هزار روستا را ارائه کرده‌ایم.

در آن ابلاغیه مؤسسه عامل: بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوقهای کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام شد. همچنین دستگاه بخشی: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور عشایر ایران و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تعیین شدند.

در مدت برنامه ششم توسعه کشور، یک میلیون و ٩١٤ هزار شغل در مناطق روستایی کشور باید ایجاد شود. تخصیص ١.٥ میلیارد دلار منابع ارزی معادل ٥ هزار میلیارد تومان به اشتغال روستایی یکی از برنامه‌های دولت است. در کنار این برنامه معاون توسعه روستایی رئیس جمهوری  از جزئیات اختصاص تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی اشتغالزایی پایدار برای روستاییان خبر داد.

امید است دولت با هدف توسعه روستاها بفکر اشتغالزایی پایدار و درآمدزا برای مردم بخصوص جوانان تحصیلکرده با تسهیلات خوداشتغالی در بخشهای مختلف داشته باشد.

یادداشت:سید سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد