سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73478
|
16:43 - 1396/09/16
نسخه چاپی

شبکه پایاب سد خداآفرین اشتغال 26 هزار نفر را فراهم می‌کند‌/

چشم امید روستاییان و عشایر مغان به بزرگ‌ترین پروژه آبی شمال غرب کشور

چشم امید روستاییان و عشایر مغان به بزرگ‌ترین پروژه آبی شمال غرب کشور
سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان با هدف ذخیره ‌سازی آب به منظور مصارف آبیاری، کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس و تولید برق احداث شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،با توجه به محدودیت منابع آب کشور و ضرورت مهار و استفاده بهینه از آب رودخانه های مرزی و همچنین اهمیت دو عامل آب و خاک در امر توسعه پایدار کشاورزی و وجود خاک حاصلخیز و مناسب برای تولید محصوات باغی و زراعی در استان اردبیل طرح جامع و شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی کشور شامل شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سدخداآفرین،شبکه آبیاری اراضی پایاب سد احمد بیگلو و شبکه آبیاری اراضی سد عمارت بوده که این اراضی تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته است.

استفاده بهینه از پتانسیل آبهای مرزی،تغییر کاربری اراضی از مراتع دیمی به مزارع آبی،بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری،ایجاد اشتغال در منطقه،افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و بهبود وضعیت اقتصاد منطقه از اهداف طرح جامع و شبکه های آبیاری و زهکشی رودخانه های مرزی است.

 

طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین یکی از سرنوشت سازترین طرح‌های ملی و منطقه‌ای کشور است که با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در راستای مهار آب‌های مرزی با عنایت مقام معظم رهبری و همت دولت در حال اجراست.

محدوده طرح شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد خداآفرین در استان اردبیل توسط شرکت آب منطقه ای استان از شرق به رودخانه مرزی بالها رود از غرب به مرز بین دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل،از شمال به کانال محدود مغان و یا محدوده اراضی پمپاژ مغان و از جنوب تا تراز حدود 400متر از سطح دریا گسترش دارد.

اهداف این طرح شامل طرح توسعه کشاورزی زراعت و باغداری و دامداری صنعتی و صنایع جانبی بوده که گندم،جو،یونجه،چغندرقند،پنبه،ذرت،سویا،باغات هلو،شلیل،فندق،گیلاس،سیب،بادام،انجیر،پسته و زیتون از الگوی کشت طرح شبکه پایاب خداآفرین هستند.

 

روخانه مرزی ارس منبع تامین آب طرح است که آب آبیاری توسط سد مخزنی خداآفرین که حدود 200کیلومتری پایین دست سد مخزنی ارس و 12 کیلومتر بالاتر از سد انحرافی قیز قلعه سی احداث شده بصورت تنظیم شده تحویل میگردد.

طول کانال اصلی خداآفرین حدود 142 کیلومتر است که 52 کیلومتر ابتدای آن در استان آذربایجان شرقی و ادامه آن به طول 90 کیلومتر در استان اردبیل واقع شده است.

طرح توسعه آبیاری شامل چهار واحد عمرانی جمعا به وسعت 62 هزار هکتار بوده که واحد عمرانی اول به وسعت 10 هزار 100 هکتار،واحد عمرانی دوم به وسعت 12 هزار و 700 هکتار،واحد عمرانی سوم به وسعت 23 هزار و 600 هکتار و واحد عمرانی چهارم نیز به وسعت 15 هزار و 600 هکتار تقسیم بندی شده است.

 

روش آبیاری بصورت تحت فشار و سیستمهای آبیاری نیز بصورت کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک و دوار مرکزی برای زراعت و سیستم آبیاری موضعی برای باغات خواهد بود.

منصور قهرمانی  مدیر امور منابع آب مغان گفت:این پروژه در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای طرح شبکه پایاب سدخداآفرین حدود 700 میلیارد تومان هزینه شده که کل اعتبار پروژه در استان اردبیل معادل 14 هزار و 98 میلیارد ریال است.

اصغر سلیمان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بازدید از پروژه پایاب سد خداآفرین گفت: توسعه اراضی کشاورزی و به دنبال آن توسعه دامپروری و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی با استفاده از منابع آب و خاک موجود در منطقه از اهداف پروژه پایاب سد خداآفرین خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ناحیه عمرانی اول و دوم این پروژه به مساحت بالغ بر 12 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با سرعت مناسبی که در روند اجرایی پروژه وجود دارد امیدواریم این پروژه بزرگ ملی را تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اهداف مهم این طرح بیان کرد: در حال حاضر بحث اشتغال جوانان و تحصیل‌کرده‌ها یکی از بزرگترین دغدغه مسئولان است که با بهره‌برداری از این پروژه و اشتغالزایی 26 هزار نفری بخش عمده‌ای از این دغدغه استان قابل حل خواهد بود.

سلیمان زاده با بیان اینکه اکثریت شاغلان در بخش‌های مختلف این پروژه عظیم ملی از مردم بومی منطقه هستند، اظهار کرد: از بدو شروع این پروژه بیش از 95 درصد شاغلان در بخش‌های مختلف پروژه پایاب خداآفرین از مردم بومی منطقه هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه با بهره برداری از شبکه پایاب سد خداآفرین زمینه اشتغال 26 هزار نفر در منطقه مغان فراهم می شود تصریح کرد: دومین استان از لحاظ تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی هستیم به طوری که شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بعد از شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران بیشترین تخصیص را از محل صندوق توسعه ملی داشته است.

علیرضا اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور در جلسه بررسی روند واگذاری اراضی پایاب سدخداآفرین به عشایر تصریح کرد: رویکرد ما این است که واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین به بهره‌برداران در کمترین زمان ممکن و با بیشترین میزان دقت صورت گیرد؛ زیرا هرگونه اهمال و سهل‌انگاری و تأخیر در این واگذاری به اقتصاد استان و کشور زیان جبران‌ناپذیری را وارد خواهد ساخت.

وی افزود: واگذاری اراضی به عشایری که پروانه چرا دارند به صورت انفرادی امری زمان‌بر است؛ اما در صورتی که عشایر در یک مجموعه کوچک با هم اتحاد داشته باشند و تشکیل یک تشکل را بدهند روند واگذاری اراضی به عشایر نیز با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت:در صورتی که عشایر با هم انسجام داشته باشند و تشکلی را با زمین زراعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتاری به ثبت برسانند مدیریت امور اراضی استان نیز واگذاری این اراضی را به تشکل‌ها آغاز خواهند کرد.

به گفته اورنگی هر عشایری با توجه به سهمی که در واگذاری مشخص خواهد شد ازاین تشکل بهره اقتصادی خواهد برد زیرا به دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر زمین‌های واگذاری شده به زیر کشت بروند و با ایجاد اشتغال شاهد افزایش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی در منطقه باشیم .

وی افزود: انتظار ما از مسئولان مشارکت در تحقق این مهم است؛ چرا که هدف از واگذاری اراضی به عشایر دستیابی به توسعه پایدار و مطمئن است.

به گزارشارس تبار،پایاب سد خداآفرین در شمال اردبیل، بزرگ‌ترین پروژه آبی شمال غرب کشور است که پیش‌بینی می‌شود در راستای رفع مشکلات روستاها بخصوص جامعه عشایر این استان اثرات قابل‌توجه به دنبال داشته باشد.

با اتمام این پروژه علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی مغان و استان، بیش از 62 هزار هکتار از اراضی دیم و مرتعی منطقه مغان به آبی تبدیل شده و اشتغالزایی 26 هزار نفر از مناطق اصلاندوز،پارس آباد،اسلام آباد،تازه کند،جعفر آباد و بیله سوار فراهم می شود که این میزان احتمالا به بیش از 50 هزار نفر هم برسد.

گزارش از :سید سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد