سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73574
|
15:15 - 1396/09/21
نسخه چاپی

رئیس پلیس راه استان اردبیل:

نصب سامانه "سپه تن"نفکتشها الزامی شد/ ضعف فرهنگ رانندگی در شمال استان فرافکنی است/ افزایش فوتی تصادف در مسیر یا خود بیمارستان

نصب سامانه "سپه تن"نفکتشها الزامی شد/ ضعف فرهنگ رانندگی در شمال استان فرافکنی است/ افزایش فوتی تصادف در مسیر یا خود بیمارستان
فرمانده پلیس راه استان اردبیل گفت: اینکه برخی می گویند؛ علت آمار صعودی تصادفات در جاده های شمال استان ضعف فرهنگ رانندگی است، فرافکنی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از آذرسلام، سرهنگ سید حجت فتاحی رئیس پلیس راه استان اردبیل امروز در نشست با خبرنگاران اردبیل با قدردانی از رسانه ها نقش آنها را در ارتقاء فرهنگ ترافیک و کاهش سالانه تصادفات و  نیز رفع کمبودها کارساز دانست.

*داشتن سیستم سپه تن کامیون های نفتکش اجباری و الزامی شد

سرهنگ فتاحی در ادامه از نصب سیستم سپه تن (سامانه پایش هوشمند تردد و حمل و نقل عمومی) در کامیون های نفتکش خبر داد و تاکید کرد: در صورتی که این سیستم را نصب نکرده باشند اجازه عبور داده نخواهد شد.

*نصب قریب الوقوع دوربین های هوشمند پلیس راه در جاده های شمال استان اردبیل

وی گفت: به جز 28 دوربین هوشمند راه اندازی و فعال شده در جاده های استان، 20 نقطه دیگر نیاز سنجی شده که با اولویت جاده های شمال استان و در صورت موافقت نصب خواهد شد.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با اشاره به آغاز طرح رزمایش مشترک زمستانی با همراهی چندین سازمان و دستگاه های اجرایی مرتبط گفت: این طرح از 20 آذرماه شروع شده و تا 20 اسفند ادامه خواهد داشت و بیشترین محدوده اقدامات؛ مسیر گردنه سائین و الماس خواهد بود که علاوه بر استقرار دایمی تیم نجات و امداد اهدافی چون امداد رسانی سریع به در راه ماندگان، جلوگیری از انسداد راه، امداد رسانی سریع به مجروحین احتمالی از موارد برگزاری این رزمایش مشترک است.

حضور ماموران نامحسوس در داخل اتوبوسها

این مسئول، از اجرای اقدامات مهم کنترلی خبر داد و تصریح کرد: رفتار ترافیکی رانندگان تمام خودروها از طریق دوربین ها و گشت محسوس و نامحسوس زیر ذره بین خواهد بود علاوه بر این با صدرو احکام بازرسی بخشی از مامورین بطور نامحسوس در اتوبوسها مستقر و رفتار رانندگان را رصد خواهند کرد.

وی در ادامه یادآور شد: در صورتی که مسیری برفی و لغزنده و خطر سقوط بهمن و غیره باشد تا زمان رفع خطرات اجازه ترد به خودروها داده نخواهد شد و در صورت اجازه تردد ضمن ثبت ساعت و لحاظ زمان بیشتر تا پلیس راه بعدی در دفترچه رانندگان، دوربین های هوشمند نیز سرعت را کنترل و اعمال قانون می کنند همچنین از سیستم سپه تن نیز بهره برداری خواهد شد.

*در هر شرایط جوی همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است

فتاحی در ادامه همراه داشتن زنجیر چرخ را در هر صورت ضروری و عدم آن را همراه با اعمال جریمه 30 هزار تومانی در جاده های اصلی و 20 هزار تومان در جاده های روستایی و فرعی عنوان و از عودت این خودروها خبر داد.

فتاحی در ادامه ضمن درخواست از مردم و رانندگان در همراهی با عوامل پلیس راه، تمام سختی های اعمالی را جهت حفظ جان شهروندان دانست و گفت: هدایت لسانی و ارشاد فنی در اولویت برخورد ها قرار گرفته و تا زمان نمک پاشی جاده ها و رفع لغزندگی آن اجازه تردد به خودروها داده نخواهد شد.

او با ابراز تاسف شدید از عدم مهارت اموزی اکثریت رانندگان در بستن زنجیر چرخ از رسانه ها و صدا و سیما خواست با اختصاص، زمان به این موضوع پرداخته شود.

فرمانده پلیس راه استان اردیبل همچنین از همکاری، تعامل و هماهنگی های قبلی با پلیس راه های استان های همجوار در کنترل ترافیک خبر داد.

وی در بخش بعدی سخنان خود شاخص ابلاغی ناجا را 10 درصد کاهش در تصادفات عنوان و تکمیل کرد: استان اردبیل با کسب 14 درصد کاهش تصادفات از شاخص ابلاغی بیشتر دست آورد داشته است.

*دیپلمی ها- واژگونی خودرو- فوتی سرنشنان صندلی پشتی ( بر اثر نبستن کمربند) بیشترین آمار فوتی و وقوع تصادف

بخش جالب ارائه گزارش سرهنگ فتاحی تصادفات جاده ای- سطح تحصیلات - و علل تصادف بود، که اظهار داشت: بیشترین تصادف مربوط به افرادی است که سطح تحصیلات دیپلم داشته و داشتن سرعت غیر مجاز و تخطی از آن 30/2 درصد تصادفات را تشکیل داده و نوع تصادف واژگونی نیز بالاترین آمار را بخود اختصاص داده است.

او همچنین با اشاره به زمان های مهم وقوع تصادفات گفت: ساعت 16 تا 20 شب بالاترین آمار تصادفات ثبت شده بوده و نکته مهم و قابل تامل اینکه درصد فوتی سرنشین های صندلی پشتی خودروها نیز بیشترین درصد فوتی را داشته است.علت آن نبستن و سهل انگاری در امر کمر بند ایمنی بوده است.

*افزایش فوتی تصادف در مسیر یا خود بیمارستان

رئیس پلیس راه استان اردبیل با بیان اینکه آخرین آمار فوتی و جرحی تصادفات از پزشکی قانونی طی امروز اعلام شده است، اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه تجهیزات و عوامل فوریت های امداد درمانی و پزشکی جاده ای افزایش یافته است اما با این حال 48 درصد فوتی های تصادفات در مسیر راه تا بیمارستان روی داده و این آمار نسبت به گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه نرخ فوتی ها به 53 درصد رسیده است که بیشترین آن نیز در داخل بیماستان بوده است!.

وی تبعات ناشی از فوتی تصادفات را گسترده و دامنه دار عنوان کرد و بر حفظ جان شهروندان و رانندگان بعد از تصادف تاکید کرد.

فتاحی 38 درصد فوتی ها را سرنشینان خودرو عنوان کرد و ادامه داد: 83 درصد رانندگان کمر بند را می‌بندد و این در حالی است که 15 درصد سرنشینان کمر بند را نمی بندد که بیشتر فوتی ها مربوط به آن است.

*تفکر غلط نجات در صورت آتش سوزی و نبستن کمر بند جان سرنشینان را همچنان می گیرد

وی تصریح کرد: متاسفانه تفکر غلط سرنشینان مبنی بر اینکه در صورت وقوع حوادث یا آتش سوزی خودرویی، کمر بند مانع نجات آنها خواهد شد در حالی که فقط 2 درصد حوادث تصادفات را چنین مواردی تشکیل می دهد و سرنشینان 98 درصد حفظ جانشان با بستن کمر بند را کلا نادیده گرفته اند و این موضوع نیز باید فرهنگ سازی و باور سازی شود.

وی از تصمیم جدی پلیس در ارشاد لسانی و برخورد شدید قانونی در خصوص نبستن کمر بند ایمنی سرنشینان خبر داد.

*ضعف فرهنگ رانندگی در شمال استان فرافکنی است

بخش بعدی و مهم سخنان سرهنگ فتاحی نسبت به القاء و تحمیل نبود فرهنگ رانندگی در مسیر شمال استان و علل بالا بودن تصادفات از سوی برخی ها! بود،که در این باره نیز وی تصریح کرد: اینکه 70 درصد تصادفات شمال استان را گردن عامل انسانی و فرهنگ رانندگان بیاندازند غلط بوده و فرافکنی، توجیه غیر معقول و فرار از مسئولیتی بیش نیست و پلیس راه نسبت به اعلام حقیقت معایب این جاده تاوان و هزینه می پردازد!.

فتاحی از وقوع تصادف صبح امروز و فوتی یک نفر در جاده مرادلو به مغان خبر داد و گفت: در صورت معیوب یا توقف خودرو به هر علتی در وسط جاده باید 70 متر دورتر از محل توقف در مسیر مستقیم و 200 متر دورتر در پیچ ها علایم هشدار و خطر در جاده ها قرار گیرد تا رانندگان از خطر احتمالی آگاه شوند در غیر اینصورت راننده مذکور مقصر محسوب می شود.

 گاردریل های جاده سرچم حالت نمادین دارد

سید حجت فتاحی درباره مسیر سرچم به تهران نیز تصریح کرد: ایمنی جاده و کار در این مسیر فدای تقلیل بعد مسافت و برخی مسائل دیگر شده است و متاسفانه بابت انتقادات از این مسیر هم تاوان و هزینه ها و فشار های سیاسی را نیز تحمل می کنیم اما وجود شیب تند از ارتفاع 1300 متری تا 20کیلومتر و صفر شدن یک هویی آن تلفات زیادی تاکنون داده شده است که پرحادثه ترین مسیر محسوب می شود. مسیر سرچم برای اتوبوس ها خطرناک بوده و برگشت مسیر نسبت به رفت آن ریسک خطر و حوادث احتمالی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه نباید با جان و سلامتی مردم بازی کرد گفت: اطلاعات عمومی داده شده می تواند بخش مهمی از رعایت قوانین ترافیکی از سوی رانندگان را منجر شود.

فتاحی راه چاره کاهش خطرات این مسیر را احداث پارکینگ های متعدد برای توقف و استراحت رانندگان و نیز خط کشی های لازم برشمرد.

او گفت: نصب برخی گاردریل ها در نقطه پرتگاه و حادثه خیز نمادی بیش نبوده و از استحکام و استاندارد تخصصی برخوردار نیست.

سرهنگ فتاحی با اشاره به سقوط تانکر گاز در گذشته به دره این در این مسیر و نبود جره ثقیل اختصاصی برای بیرون کشیدن آن گفت: در صورت سقوط احتمالی اتوبوس به این نقطه نجات آن به دلیل نبود جره ثقیل خسارت بار خواهد بود بنابراین استقرار 3 جره ثقیل در نقاط برآورد شده ضرورت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد