سرویس: استانی
کد خبر: 73671
|
10:32 - 1396/09/26
نسخه چاپی

مدیر حوزه علمیه اردبیل:

وحدت "حوزه و دانشگاه" با کارعلمی مشترک تحقق می‌یابد/ تولیدات علمی دانشگاه‌ها صرفا ترجمه آثار غربی است

وحدت "حوزه و دانشگاه" با کارعلمی مشترک تحقق می‌یابد/ تولیدات علمی دانشگاه‌ها صرفا ترجمه آثار غربی است
مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه با کار علمی مشترک می توان به وحدت رسید گفت: دانشگاه باید در رشته‌های مختلف خود مطالبات را بگوید و حوزه نیز مبانی را؛ تلفیق این دو وحدت را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نوروزی مدیر حوزه علمیه اردبیل در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، با بیان اینکه برای "وحدت حوزه و دانشگاه" تعاریف و تحلیل‌های متفاوتی می توان ارائه داد گفت: برخی تعاریف از منظر هدف و غایت است و برخی دیگر به واسطه روش، و گاها تعریف و تحلیل‌ها، موضوعی است.

وی اظهار کرد: هدف حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی باید تعالی و خدایی کردن انسان‌ها باشد و این همان نگاه هدفمند و غایی به موضوع "وحدت" این دو نهاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف لازم است هر دو ارگان در کنار هم وحدت در تولید علمی داشته باشند گفت: حوزه وظیفه دارد مبانی الهی بودن علوم را برای دانشگاه تبیین کند و دانشگاهیان نیز براساس همان مبانی در رشته‌ها و موضوعات مختلف تولید علم کنند.

مدیر حوزه علمیه اردبیل اظهار کرد: تبیین رابطه بین انسان و خداوند توسط حوزه و تولید علم دانشگاهیان برمبنای آن مبانی، همان هدف غایی از وحدت حوزه و دانشگاه است.

 وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم اسلامی سازی علوم بخصوص علوم انسانی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: مبانی علوم انسانی در ایران باید با مبانی غربی متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی به وحدت روش حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد وحدت دو نهاد را همان وحدت در روش می‌دانند و در این خصوص به شیوه تدریس و حتی فرایند صدور مدرک تحصیلی تاکید دارند.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه مشابهت در "روش‌" تدریس در حوزه و دانشگاه، نمی‌تواند معیار وحدت باشد گفت: شیوه مطالعه، حضور در کلاس(دانشگاه) و مَدرس(حوزه) و نحوه تدریس در این دو کاملا متفاوت است و معیار افرادی که روش را مبنای وحدت می‌دانند صحیح نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی از وحدت صِرف موضوعی نیز به عنوان یکی از دیدگاه‌ها در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه نام برد و افزود: این روش حکایت از حضور فیزیکی حوزویان در دانشگاه و یا بالعکس، دانشگاهیان در حوزه دارد.

وی اظهار کرد: طرفداران این نظریه معتقدند که چون دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه که حوزوی است در دانشگاه وجود دارد و یا اینکه اساتیدی از حوزویان در دانشگاه و بالعکس اساتیدی از دانشگاهیان در حوزه مشغول تدریس هستند، پس وحدت شکل گرفته است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل افزود: البته دیدگاه‌های مربوط به وحدت در روش و وحدت موضوعی صِرف، نه تنها ثمره مثبتی ندارد بلکه  تبعات منفی برای حوزه نیز داشته است.

وی تصریح کرد: امروز در بحث روش برخی اساتید حوزوی متمایل به استفاده از شیوه‌های تدریس در دانشگاه شده‌اند در حالیکه این روش در حوزه کاربرد ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه اکثرا محدود به زمان تدریس است گفت: این روش در حوزه کارایی ندارد؛ چرا که در حوزه، تربیت با آموزش عجین شده است و اساتید حوزوی در کنار تدریس تخصصی موضوع، باید در تربیت روحی و معنوی طلبه نیز همت کنند.

این مسئول نمره گرایی و مدرک گرایی را از آفت‌های دیدگاه وحدت در روش در حوزه عنوان کرد و افزود: البته حوزه در تلاش است تا به این آسیب آموزشی که دانشگاه‌های ما به آن مبتلا هستند، گرفتار نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی اظهار کرد: با توجه به این دیدگاه‌ها می توان گفت در تعریف غایی که اصل است، وحدتی بین حوزه و دانشگاه دیده نمی‌شود هرچند براساس دیدگاه‌های دیگر وحدت این دو نهاد حاصل شده است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه وحدت واقعی دانشگاه و حوزه باید در تولید علم حاصل شود گفت: وحدت در تولید علم به معنای مداخله در کارهم نیست بلکه باید مبانی توسط حوزه تعریف شود و دانشگاهیان براساس همان مبانی به تولید علم بپردازند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی در خصوص تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه حوزه مبتنی بر علوم سنتی است و دانشگاه بر تفکر مدرنیته استوار است و برهمین اساس وحدت واقعی این دو حاصل نمی‌شود گفت: افرادی که چنین دیدگاهی دارند نه از سنت و سنتی بودن شناخت دارند و نه از مدرنیته بودن.

وی با بیان اینکه اگر منظور از سنت گرایی، درجا زدن حوزه در علم 1400 سال قبل باشد سخنی بی‌پایه و اساس است گفت: در حال حاضر حوزه علمیه در بحث زیرساختی، محتوای علمی و استفاده از نیروها و روش‌های تدریسی به روزتر از دانشگاه‌هاست.

مدیر حوزه علمیه اردبیل اظهار کرد: اگر تحلیل سنتی بودن برپایه قدمت است که باز علوم حوزوی نسبت به علوم دیگری همچون پزشکی، حقوق و...، به مراتب علمی جدید و نوپاست.

وی تصریح کرد: اسلام 1400 سابقه دارد ولی علم پزشکی قدمتی به اندازه زندگی بشری دارد و حقوق به دوران یونان باستان برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی اظهار کرد: شاید تحلیل از سنت و مدرنیته به پایبند بودن حوزه به مبانی دینی برمی‌گردد که اتفاقا دانشگاه‌های ما نیز باید در تولیدات علمی خود مبانی دینی و تمدن اسلامی را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: اتفاقا علوم ما، برخلاف علوم غربی که مبانی انسان‌گرایانه دارد، باید بر مبانی الهی استوار باشد و این همان تاکید مقام معظم رهبری است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه سنت و مدرنیته صرفا یک اصطلاح است گفت: امروز اگر مقایسه ای بین موسسات آموزشی زیر مجموعه حوزه علمیه با دانشگا‌ه‌های وزارت علوم از باب تولید محتوا و نیز تولید نرم افزار، استفاده از روش‌های به روز در تدریس و همچنین مقالات علمی ثبت شده با استانداردهای جهانی داشته باشیم بی شک حوزه بسیار جلوتر از دانشگاه است.

وی تصریح کرد: اولین دانشگاه ‌های مجازی از حوزه علمیه شروع  شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه کتب درسی دانشگاه‌های ما، تنها ترجمه آثار نویسندگاه غربی است گفت: اگر امروز کتاب‌های ترجمه شده را حذف کنیم چیزی از دانشگاه‌های ما نمی‌ماند و همین موضوع یکی از موانع اصلی پیش روی وحدت واقعی حوزه ودانشگاه است.

 مدیر حوزه علمیه اردبیل اظهار کرد: اگر مدرن بودن به معنای تولید محتوای مناسب است؛ این اتفاق در کدام دانشگاه ما صورت گرفته است؟.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه تولید علم نکنیم پیشرفت حاصل نمی‌شود گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ما صرفا بر ترجمه مبتنی هستند و همین موضوع عامل بازدارنده وحدت است.

این مسئول اظهار کرد: ما اگر ورودی و خروجی دانشگاه‌های کشور را بررسی کنیم مشخص می‌شود که پول بر فضای علمی ما حاکم است.

وی با بیان اینکه ملاک ما عالِم شدن است نه مدرک گرفتن گفت: اگر می‌خواهیم وحدت داشته باشیم باید جلسات هم اندیشی متعدد برگزار شود تا با چالش فکری به نتیجه مشترک دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه با کارعلمی مشترک است که می توان به وحدت رسید گفت: دانشگاه باید در رشته‌های مختلف خود مطالبات را بگوید و حوزه نیز مبانی را؛ تلفیق این دو وحدت را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: با یک همایش و سخنرانی وحدت حاصل نمی‌شود گفت: تا زمانیکه اساتید حوزه و دانشگاه در کنار هم در خصوص موضوعی خاص نظریه علمی تولید نکنند، وحدت حاصل نمی شود.

مدیر حوزه علمیه اردبیل افزود: در این خصوص هر دونهاد ضعف هایی دارند. البته حوزه، باتوجه به روند اداری دانشگاه‌ها برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، فضای بازتری دارد.

وی در خصوص لزوم اعتمادسازی بین اساتید و مدیران حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما به متخصصان علوم اعتماد کامل داریم و به طور مثال در مواقع بیماری و...، به تجویزات پزشک بی کم و کاست عمل می‌کنیم ولی آیا دانشگاهیان نیز مبانی مورد تاکید حوزه را رعایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه مسئولان به جای برگزاری برنامه ای برای گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، کارگروهی با حضور اساتید این دو نهاد و با هزینه‌ دانشگاه و حوزه تشکیل دهند تا در موضوعی خاص نظریه بومی_ملی دینی ارائه دهند گفت: در تولید مشترک علم است که وحدت به معنای واقعی ایجاد می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد