سرویس: سیاسی
کد خبر: 73693
|
10:45 - 1396/09/27
نسخه چاپی

در همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری؛

لاریجانی: نباید منفعلانه به سیاست خارجی نگاه کرد/ با چالش‌های متعددی در اقتصاد مواجهیم

لاریجانی: نباید منفعلانه به سیاست خارجی نگاه کرد/ با چالش‌های متعددی در اقتصاد مواجهیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با چالش‌های متعددی در حوزه اقتصاد مواجهیم که برخی مزمن و مربوط به سال‌های متمادی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازخبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش اظهارداشت: سال‌های پیش هم این جلسه برگزار می‌شد و در مورد قانونگذاری در مجلس و نیاز به پژوهش بحث‌هایی به عمل می‌آمد و تردیدی در این نیست که قانونگذاری خوب نیاز به پژوهش دارد.

وی با تأکید بر اینکه نگاهمان به قانون‌گذاری باید از سنخ متعارف‌ تغییر کند چون کشور شرایط ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: از قبل هم توصیه کرده‌ایم که مرکز پژوهش‌ها به مراکز علمی کشور مرتبط باشد و از ظرفیت‌های آنها استفاده کند.

لاریجانی با تشریح برخی مشکلات کشور و وضعیت کنونی گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای باید در محاسبات مرکز پژوهش‌ها باشد و رفتار آمریکا و برخی کشورها در منطقه که به دنبال ضربه به منافع ملی ما هستند و هرازچندگاهی در مجلس ملی‌شان و در تمهیدات بین‌المللی مشکلاتی را از جنس سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی برای ملت و کشور ایجاد می‌کنند باید مورد توجه واقع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های اقتصادی به عنوان بخش دیگری از مشکلات حال حاضر کشور خاطرنشان کرد: با چالش‌های متعددی در حوزه اقتصاد مواجهیم که برخی مزمن و مربوط به سال‌های متمادی است و این چالش‌ها طوری به هم طنیده‌اند که حل تکی آنها چاره مشکلات کشور نیست.

وی با اشاره به بودجه کشور و مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه هستیم اظهارداشت: تمام منابع از نفت و مالیات جمع شده و چیزی حدود 3 هزار میلیارد به زور می‌شود و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است و جلوی گله رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد عدم اختصاص بودجه به این مرکز هرچند درست است ولی فعلاً وضع فعلی کشور به این شکل است.

وی با بیان اینکه در گذشته از صندوق ذخیره ارزی استفاده کردیم که البته بعداً تعیین تکلیف شد و امروز به شرایطی رسیده‌ایم که مجبور به فروش اوراق هستیم، تصریح کرد: مشکل از این است که بدنه اجرایی کشور وسیع است و تأمین بودجه جاری کشور با مشکل مواجه می‌شود و تمام دستگاه‌ها این مشکلات را دارد.

وی با اشاره به آموزش و پرورش و طرح تحول سلامت به عنوان بخش‌هایی که بودجه زیادی را مصرف می‌کنند، گفت: بازنشستگان مرتباً اظهار می‌کنند که وضع ما مناسب نیست و حل هم دارند، بودجه سال 97 مبالغ بالایی را برای صندوق‌های بازنشستگی ارائه داده است، برای مسائلی چون غبار و آلودگی هوا هم سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش‌ها باید مشخص شود در چه وضعیتی هستیم و چه نیازهایی برای کشور حساسیت دارد، تصریح کرد: با توجه به رفتار آمریکایی‌ها هر روز باید این بحث مورد رصد جدی قرار گیرد و باید برداشت جدیدی از این مسئله به مجلس ارائه کنند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ارزیابی ما این نیست که چه مسائل تروریستی و چه رفتار کشورها در قبال ایران کوتاه مدت است، گفت: ما برای خودمان حداقل باید برنامه‌ای میان مدت داشته باشیم و باید دقت‌نظر بالا و رصد دقیق را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نباید منفعلانه به موضوع سیاست خارجی نگاه کرد و مرکز پژوهش‌ها باید روش دیگری را دنبال کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به حوزه چالش‌های اقتصادی کشور گفت: اگر بخواهیم مسئولیت شناسانه به کشور نگاه کنیم باید حاصلش حل مشکلات کشور باشد، اگر مشکلات کشور به طور منظم بررسی شود از 35 چالشی که رئیس مرکز پژوهش‌ها اعلام کرد 10 تا 15 چالش بزرگ داریم و باید در این مورد راهکار ارائه شود چون اگر تأخیر کنیم با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: باید با همین منابع بتوانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون برنامه تکالیفی برای کشور مشخص کرده است، گفت: در هنگام بودجه‌ریزی باید به تحقق آن تکالیف توجه شود و مرکز پژوهش‌ها نیز باید در این زمینه به مجلس کمک کند و اگر دولت نیز در این خصوص بودجه‌ای در نظر نگرفت مرکز پژوهش‌ها جبران کند و برای مثال کاهش 15 درصدی استخدامی کشور که در بودجه آمده را مشخص کند.

وی با انتقاد از روند فعلی کشور و نوع تأمین بودجه برای بخش عمرانی تصریح کرد: این روال شرایط کشور را بهبود نمی‌دهد که برای جبران کمبود بودجه عمرانی از اوراق استفاده شود و انجام متمادی این اقدام ما را با دولتی فرومانده مواجه می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها جزواتی را در تشریح مشکلات کشور ارائه می‌دهد که بنده نیز معمولاً آنها را مطالعه می‌کنم و گاه پیشنهادهایی در این زمینه داده می‌شود که باید مورد توجه مرکز پژوهش‌ها قرار گیرد و راه تحقق آنها مورد بررسی قرار داده شود.

لاریجانی در همین راستا خاطرنشان کرد: هرکدام از این پیشنهادها در مرکز پژوهش‌ها و در سازوکاری مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه کارهای خوبی در مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شود، گفت: در عین حال باید مرکز پژوهش‌ها ما را به مرحله تصمیم برساند.

وی با بیان اینکه با چالش‌های زیادی اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم، گفت: ولی در این سالها روشن شده که وضعیت موجود نتیجه چه اقداماتی بوده و این کمک می‌کند که از آن تصمیم‌گیری‌ها پرهیز شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت کشور از لحاظ منابع خوب است و اگر از آن درست استفاده شود شرایط کشور تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه ما با رکود مواجهیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است، گفت: ما باید به رونق تولید کمک کنیم، ایجاد رونق در کنار فشارها اقتضاء می‌کند که مصائب تولیدکنندگان به درستی درک شود چون آنها در خط مقدم هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تا تولید و صادرات فعال نشود شرایط برای کسب ثروت فراهم نمی‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ثروت‌زا و زاینده برای ما مهم است، گفت: جمهوری اسلامی اهداف مهم و سازنده‌ای دارد ولی در حوزه اقتصاد درون‌زا ضعف داریم. هرچند در تقویت زیرساخت‌ها در روستاها و شهرها اقدامات خوبی انجام شده است ولی باید اقتصاد ما درون‌زا باشد.

وی ادامه داد: باید نقص خود را جبران کنیم و به تولید، صادرات و زایندگی اقتصاد توجه کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید تولید همواره مدنظر باشد و قانونگذاری و دولت در خدمت آن باشند، تصریح کرد: بودجه کشور در حد رتق و فتق امور روزمره است و باید برنامه‌ای برای تغییر این مسیر داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد