کد خبر: 73734
|
12:10 - 1396/09/28
نسخه چاپی

دود و کیسه‌های سرگردان؛ ارمغان دپوی زباله‌ها در سرعین

 دود و کیسه‌های سرگردان؛ ارمغان دپوی زباله‌ها در سرعین
دود ناشی از سوختن طلای کثیف و کیسه های سرگردان صبح‌گاه و شامگاه میهمان ناخوانده شهر چشمه های بهشتی سرعین می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازچشمه لر، هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف سرعین و بخصوص آلوارس هر بیننده‌ای را به شوق وا می‌‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول مختلف و پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که  معنای اکو توریسم را می توان به وضوح در آن منطقه پیاده نمود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای طبیعت تخلیه استرس روحی و روانی افراد بوده و هدف بسیاری از گردشگرانی که این سبک زندگی را می‌دانند دست یافتن به لذت بصری و آرامش است.

 راه ها از جمله سرمایه های عمده ملی هر کشور محسوب می شوند و شاخصی برای ارزیابی توسعه یافتگی آن منطقه محسوب می شود.

و اما جاده آلوارس، صحنه های نازیبایی در اطراف این مسیر منتهی به دل سبلان دیده می شود که فکر هر بینده ای را به مسئول این اقدامات متوجه خواهد کرد.

زمانی که یک گردشگر  وقت و هزینه صرف کرده و کیلومتر‌ها راه و سربالایی تند را پشت سر می‌گذارد تا خود را به این منطقه برساند اما اولین چیزی که نظر او را جلب می‌کند خیل عظیم زباله های سرگردان است .

دیشب نیز به گفته مردم شهر سرعین دود ناشی از سوختن طلای کثیف  شهر را پر کرده بود که قطعا زیبنده قطب گردشگری استان اردبیل نیست.

محل دفن زباله های سرعین امروز تبدیل به معضلی برای  روستاییان اطراف و حتی خود شهر توریستی شده است .

با هر تند باد انبوهی از زباله های به مزارع پایین دست روانه شده و چهره ای نازیبا را برای طبیعت زیبا سرعین رقم می زند.

 

*اعتراض کودکان سرعین به روش دفن زباله ها

http://www.cheshmalar.ir/sites/default/files/photo_2017-11-14_19-37-48.jpg

کودکان مهد کودک آیدین گونش سرعین در بازدید از محل دفن زباله با تشکیل حلقه‌ی انسانی جهت ساماندهی محل فعلی دفن با شعار "سرعین آینده‌ی ماست با دفع غیراصولی زباله آینده‌ی مارا از بین نبرید." اعتراض خود را ابراز کردند.

http://www.cheshmalar.ir/sites/default/files/photo_2016-06-05_08-10-57.jpg

http://www.cheshmalar.ir/sites/default/files/photo_2017-05-02_10-08-19.jpg

*پخش ضایعات پلاستیکی به اراضی پیرامون

محمد خداپرست، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اواخر تیرماه امسال در بازدید از محل دفن زباله شهرستان سرعین گفت: محل دفن فعلی زباله شهرستان سرعین در جاده سرعین – آلوارس از معضلات زیست محیطی در شهرستان سرعین است و باید مکان آن تغییر یابد.

وی افزود: نبود حصارکشی و فنس کشی و پخش ضایعات پلاستیکی به اراضی پیرامون، عدم نهال کاری و درختکاری اراضی پیرامون سایت به منظور ایجاد کمربند سبز را از دیگر معضلات محل دفن زباله سرعین برشمرد.

خداپرست درادامه با اشاره به اینکه علیرغم مکانیابی محل دفن زباله شهری در اراضی روستای آق قلعه، صدور مجوزهای اولیه و پیگیریهای متعدد از سوی نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین، هنوز عملیات اجرایی انتقال محل دفن زباله به محل جدید آغاز نشده است اظهار داشت: انتقال هرچه سریعتر محل دفن زباله از ضروریات زیست محیطی منطقه و به عنوان یکی از مطالبات عمومی مردم منطقه و گردشگران در این شهرستان مطرح است که باید شهرداری به عنوان متولی این امر، هرچه سریعتر نسبت به مرتفع نمودن این معضل زیست محیطیاقدام جدی و اساسی انجام دهد.

http://www.cheshmalar.ir/sites/default/files/photo_2017-05-02_10-09-18.jpg

 

*محل دفن زباله سرعین به معضل بزرگ زیست محیطی

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سرعین در اواخر شهریور ماه امسال در این باره گفت: در حال حاضر محل دفن فعلی زباله شهرستان سرعین به معضل بزرگ زیست محیطی در منطقه تبدیل شده که به همین آغاز عملیات اجرایی انتقال محل دفن زباله در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

علیزاده می افزاید :ایجاد آلودگی‌های متعدد در منطقه سبب شده که هم‌اکنون ما را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده که امیدواریم با انتقال آن به محل جدید عمده مشکل شهر توریستی سرعین برطرف شود تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

*انتقال محل دفن زباله سرعین تا پایان سال 96

عاطف ناصری 11 مهر 96 گفت: مشکلات محل دفن فعلی زباله سرعین موجب شده محل دیگری برای دفن زباله انتخاب شود.

وی افزود: در سه کیلومتری شهر سرعین، هفت هکتار زمین به این منظور اختصاص یافته و فنس کشی محل نیز آغاز شده است و با توجه به ضرورت انتقال محل دفن، امید می‌رود تا پایان امسال بتوان انتقال محل دفن زباله را عملیاتی کرد.

حال باید نظاره گر بود که محل جدید دفن زباله باعث مشکلات یاد شده می شود و یا روش مناسبی برای رهایی از این معضل انتخاب شده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد