سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73792
|
14:19 - 1396/09/30
نسخه چاپی

شب یلدای مرزبانان در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان+تصاویر

شب یلدای مرزبانان در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان+تصاویر
به بهانه شب یلدا میهمان یکی از پاسگاههای مرزی اصلاندوز شدیم تا از نزدیک در جریان برگزاری جشن شب یلدای مرزبانان غیور قرار بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است.

این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند. این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود.

همه خانواده ها در این روز با شب نشینی و برگزاری جشن سنت دیرینه ایرانیان را گرامی می دارند که در این میان کسانی هستند بدور از خانه و خانواده برای حفاظت از کیان و حراست از مرزهای کشور تلاش می کنند تا ما با امنیت و آسایش در کنار خانواده به خوبی و خوشی این شب و شبهای دیگر را سپری کنیم.

به بهانه شب یلدا میهمان یکی از پاسگاههای مرزی اصلاندوز شدیم تا از نزدیک در جریان برگزاری جشن شب یلدای مرزبانان غیور قرار بگیریم.

هوای سرد و در آستانه ورود به فصل زمستان؛ اینجا نقطه صفر مرزی،ایران و آذربایجان؛ جوانانی از این مرز و بوم با ایستادگی ستودنی خود مشغول حراست از مرزهای جمهوری اسلامی هستند. با فرماندهی و مرزبانان گروهان مرزی اصلاندوز همراه شده ایم تا گوشه ای از دلاورمردی آن ها را روایت کنیم.

برجک ها با وجود دیده بانان جوان و هوشیار، همچون کوه ایستادگی و مقاومت را بیش از پیش در ذهن تداعی می کنند."امنیت" اولین واژه ای که با ورود به این مکان در ذهن خطور می کند.

سربازان و مرزبانان در این منطقه با وجود سرمای پاییزی مشغول انجام وظیفه خطیر خود هستند و این وظیفه خود را حتی در سخت ترین شرایط به خوبی انجام می دهند و برای امنیت و آسایش مردم تلاش می کنند.

سربازان و فرمانده گروهان مرزی در برجک آماده استقبال از فرمانده هنگ مرزی شهرستان پارس آباد هستند. سرهنگ راسخ غفارپور و هیات همراه وارد برجک مرزبانی می شوند. نظم و انضباط کاملا برقرار است و این موضوع، فرمانده را خوشحال کرده و از زحمات تک تک مرزبانان قدردانی می کند.

 

فرمانده هنگ مرزی پارس آباد مغان، در ابتدای ورود به پاسگاه در گفتگو با خبرنگارارس تبارضمن تبریک شب یلدا به هموطنان گفت:حفظ و حراست و پاسداری از مرزهای کشور بر عهده مرزبانی است و این افتخار بزرگی برای ما محسوب می شود.

سرهنگ راسخ پور با بیان اینکه افتخارمان این است که در این نقطه صفر مرزی کشور امنیت و آسایش را برای مرزنشینان فراهم کنیم افزود:حضور ما در پاسگاه مرزی بخاطر ارتقا روحیه و قوت قلبی سربازان و مرزبانان است که در شب مبارک یلدا امنیت را برای مردم مرزنشین فراهم می کنند.

 

فرمانده هنگ مرزی،امنیت و آسایش در مرز را مدیون زحمات شبانه روزی مرزبانان دانست و گفت:با اقدامات دیپلماسی و پایش مداوم مرز و تعاملی که با کشور مقابل داریم،امنیت را در نقطه صفر مرزی فراهم کردیم و توانستیم رضایت مرزنشینان را جلب کنیم.

تاریکی شب فضای پاسگاه مرزی را در بر گرفته. سکوت خاصی در اینجا برقرار است. مرزبانان همچنان مشغول پست و دیده بانی هستند. آنها بر این باور هستند که حفاطت از مرزهای جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهدا برای آن ها غرورآفرین است و شرایط سخت آن ها را در انجام وظایف خود سست نمی کند.

بر سر سفره شب یلدا که سربازان، آن را چیده اند حضور پیدا می کنیم.همه خوشحال هستند،اما با این حال عده ای هنوز مشغول پست بوده و وظیفه شناسی را در این جا به معنای واقعی می توان دید. همه کارها با نظم و برنامه ریزی پیش می رود.

 

تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از سربازان مرزبانی حال و هوای خاصی بخشیده است.فرماندهی در سر سفره شب یلدا برای سلامتی و طول عمر هموطنان عزیز دعا کرد و این روز را به همه مرزبانان و مرزنشینان تبریک گفت.

فرمانده هنگ مرزی شهرستان پارس آباد و هیات همراه پس از صرف میوه و تنقلات شب یلدا و عکس یادگاری،با تک تک سربازان خداحافظی و پاسگاه مرزبانی را ترک کردند.

 

آنچه در این گزارش به آن پرداخته شد، روایتی کوتاه از همت بلند مرزداران جمهوری اسلامی در پاسگاه مرزی قوری چای اصلاندوز بود. مرزبانانی که مرز را ناموس خود می‌دانند و به عشق وطن در سخت‌ترین شرایط از مرزهای کشورمان صیانت می کنند.

باید بدانیم که مرزبانان غیور ایران اسلامی برای حفظ و حراست از مرزها زحمات زیادی می‌کشند و شبانه روز بیدار هستند تا امنیت را برای مردم به ارمغان بیاورند.

لحظاتی خوشی را برای هموطنان و همشهریان عزیز در شب یلدا آرزومندیم.

اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و هم مرز جمهوری آذربایجان است.

گزارش از:سید سجاد میرزایی

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد