سرویس: وبگردی
کد خبر: 74230
|
11:46 - 1396/10/17
نسخه چاپی

بلاتکلیفی گمرگ 100 ساله وارد چهارمین سال خود شد؛

خلف وعده مسئولان در 24 ساعته شدن گمرک بیله سوار!

خلف وعده مسئولان در 24 ساعته شدن گمرک بیله سوار!
24 ساعته شدن گمرک بیله سوار، از موضوعاتی است که از چند سال گذشته توسط مسئولان استانی و کشوری مطرح شده است اما با گذشت 3 سال و ورود به چهارمین سال از اعلام این خبر، این گمرک همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان، موضوع 24 ساعته شدن گمرک بیله سوار یکی از موضوعاتی است که از چند سال گذشته توسط مسئولان استانی و کشوری مطرح شده است اما با گذشت 3 سال و ورود به چهارمین سال از اعلام این خبر همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.

 

در ادامه اظهارات مسئولان را در طول این چند سال ببینید

سال 93

مهر ماه سال 93 بود که اولین خبر مربوط به این موضوع در رسانه ها منتشر شد و این خبر آغازی بر این موضوع بود.

رامین ظهیری، معاون وقت امور گمرک گمرکات استان اردبیل اظهار داشت: گمرک اردبیل توانایی فراهم کردن زیر ساخت های مورد نیاز گمرک بیله سوار را برای 24 ساعته شدن دارد اما ارگان های دیگری نیز در این امر دخیل هستند که نیازمند مشارکت جدی آنها نیز هستیم.

وی، با اشاره به لزوم خرید دستگاه برای شناسایی محتوایی داخل کامیون ها، تصریح کرد: تجهیزات و امکانات گمرک بیله سوار موجب طولانی شدن روند ترخیص کالاست اما خرید تجهیزات برای کاهش این روند در دستور کار است.

همان سال، نماینده وقت مردم پارس‌‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی دومین فردی بود که این موضوع را مطرح کرد. او گفت: طی بازدیدی که مدیرعامل گمرکات کشور از گمرک بیله‌سوار داشت قرار بر این شد که گمرک بیله‌سوار به صورت 24 ساعته شده و شبانه‌روزی فعال باشد.

حبیب برومند گفت: امیدواریم که همه این طرح‌ها به مرحله فعالیت برسد و با بودجه‌های تخصیص یافته به منطقه مغان بتوانیم چندین پروژه مهم و نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

 

سال 94

برومند در سال 94 نیز به پیگیری های خود ادامه داده و در تيرماه این سال در اظهاراتی گفته بود: هنوز قول‌های دولت در 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار محقق نشده است که امیدواریم دولت و شخص معاون اول رئیس جمهور نسبت به این امر تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند تا توسعه صادرات در دشت مغان رقم بخورد.

 

سال 95

مجید خدابخش استاندار سابق اردبیل هم در آبان ماه 95 در نشست خبری با خبرنگاران که با محوریت تشریح سفر هیات اقتصادی استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز برگزار شد اظهار داشت: سفر هیاتی از استان اردبیل متشکل از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی به کشورهای روسیه، داغستان و جمهوری آذربایجان انجام شد که هدف از برگزاری این دیدارها با مسئولان کشورهای مختلف،‌ تسهیل در روند فعالیت بخش خصوصی بود.

وی گفت: در سفر به جمهوری آذربایجان با الهام علی‌اف،‌ رئیس جمهور آذربایجان دیدار داشتیم که در این جلسه مباحث مطرح شده با محوریت بررسی و برطرف کردن مشکلات بخش خصوصی دو کشور در رابطه با تجارت متقابل و حوزه واردات – صادرات بود که خوشبختانه در این دیدار بسیاری از مشکلات پیش‌روی بخش خصوصی برطرف شد.

خدابخش اما در این نشست هیچ اظهار نظری در خصوص 24 ساعته گمرک نداشت و صرفا به ارائه گزارش از برخی مذاکرات تکراری بسنده کرده بود.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: بر خلاف تاکیداتی که انجام شده همانند صادرات کلی کشور، صادرات استان اردبیل نیز به کشورهای روسیه و آذربایجان در حد ناچیزی بوده و باید در زمینه توسعه صادرات به این استان‌ها اقدام شود.

پروز تقوی با تاکید بر بررسی وضعیت خروج کالاها و موانع صادرات استان از گمرکات تصریح کرد: 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار از مطالبات و خواسته‌های اساسی بازرگانان و تجار بوده که در این زمینه برنامه‌ریزی شده تا از ابتدای سال میلادی جدید این اقدام انجام شود.

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان هم در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه برخی ارگان‌ها و نهادها اقدام به دریافت وجوه سلیقه‌ای از تجار و بازرگانان در گمرک بیله‌سوار می کنند که ضروری است تا دریافت این وجوه به منظور حمایت از تجار و توسعه صادرات ساماندهی شود.

وی با تاکید بر ساماندهی دریافتی‌های انبارهای عمومی، رفع موانع صادرات برخی اقلام و راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی در گمرک بیله‌سوار گفت: در زمینه مشکلات صدور ویزا، نصب دستگاه ایکس‌ری، 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار و ایجاد پایانه‌های صادراتی نیز باید اقدامات لازم انجام شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان تصریح کرد: بهبود مسیرهای ارتباطی منتهی به گمرک بیله‌سوار از جمله پیش نیازهای توسعه صادرت از استان بوده و می‌توان با اتصال بیله‌سوار آذربایجان به بیله‌سوار اردبیل به بازارهای اروپایی متصل شد.

 

سال 96

آرام حلیم فرماندار بیله سوار هم در بازدید از پایانه مرزی بیله سوار گفت: در پی سفر وزیر اقتصاد به کشور جمهوری آذربایجان در خصوص ۲۴ ساعته شدن دو پایانه آستارا و بیله سوار رایزنی‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: مقرر شده بخش مسافری پایانه آستارا و بخش ترانزیتی پایانه بیله سوار ۲۴ ساعته شود و تا دو ماه آینده در پایانه مرزی بیله سوار عملاً این طرح را اجرا می‌کنیم.

فرماندار بیله سوار اضافه کرد: در خصوص ۲۴ ساعته شدن بخش مسافری نیز در ایام تعطیلات عید نوروز تصمیم‌گیری خواهد شد و در وضعیت فعلی بخش مسافری پایانه بیله سوار ۲۴ ساعته نیست.

حلیم با اذعان به اینکه در سفر اتباع آذری به کربلا و عبور از مرز بیله سوار این موضوع مطرح شده بود، اضافه کرد: فعلاً بخش مسافری ۲۴ ساعته نشده است.

 

اکبر بهنام جو استاندار اردبیل و پرویز تقوی مدیرکل گمرکات استان نیز در مصاحبه های جداگانه بر این موضوع تاکید کردند که با آغاز سال جدید میلادی گمرک بیله سوار 24 ساعته خواهد شد و موجب رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه می شود.

 

به گزارش صبح مغان، طبق وعده مسئولان قرار بود از سال جدید میلادی این موضوع اجرایی شود اما با گذشت 6 روز از آغاز سال جدید میلادی هیچ خبری از شبانه روزی شدن گمرک بیله سوار نیست و باید منتظر پاسخ صریح از سوی مسئولان بود که آیا نمی شد پس از قطعی شدن این مسئله، اقدام به اطلاع رسانی کرد؟

گفتنی است با 24 ساعته شدن گمرک مرزی بیله سوارمغان که با رعایت تمامی جوانب و ملزومات از سوی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان اجرایی می شود می توان شاهد رونق اقتصادی در منطقه بود.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد