سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74283
|
11:18 - 1396/10/19
نسخه چاپی

دستگاه دیپلماسی واکنش قاطعانه نشان دهد؛

اظهارات ضدایرانی نماینده مجلس جمهوری آذربایجان: آذری‌ها از حق جدا شدن از ایران برخوردارند

اظهارات ضدایرانی نماینده مجلس جمهوری آذربایجان: آذری‌ها از حق جدا شدن از ایران برخوردارند
نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و رییس حزب موسوم به « حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه»، اغتشاشات در برخی شهرهای ایران را ناشی از پس رفت اقتصاد ایران دانست و و آذری های ایران را به جدایی طلبی از ایران فراخواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان،قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و رییس حزب موسوم به « حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه» ، اغتشاشات در برخی شهرهای ایران را ناشی از پس رفت اقتصاد ایران قلمداد کرد و آذری های ایران را به تلاش برای برقراری لائیسم، جدایی طلبی و به اصطلاح یکی شدن با جمهوری آذربایجان فراخواند.

به گزارش آپاجمهوری آذربایجان ، این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: وقایع ایران اساسا با مشکلات اجتماعی ناشی از پس رفت اقتصاد این کشور طی سال های اخیر مربوط است. طی سال های اخیر، حجم تولید ناخالص داخلی در ایران تقریبا نصف شده است و از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۳۸۰ میلیارد دلار سقوط کرده است. این نیز به کاهش درآمدهای انسان ها و وخیم شدن وضعیت اجتماعی منجر شده است. علت اصلی اعتراضات نیز همین است.

قدرت حسنقلی اف، رییس حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه افزود: مسایلی نظیر فساد مالی، حقوق بشر و حاکمیت قانون از دیگر علل تظاهرات در ایران است. رییس جمهوری ایران گفت انسان ها حق اعتراض دارند، اما بی تردید این اعتراض باید مسالمت آمیز باشد. به نظر من، این جهت مثبت رویدادهاست. اما، وجود تلفات فراوان در زمان این اعتراضات، منجر شدن این تظاهرات ها به خشونت نیز مایه تاسف است. البته، باید بطور جدی و واقعی بررسی شود که چه کسی پشت سر این خشونت ها قرار دارد. بروز خشونت ها از طرف شرکت کنندگان در تظاهرات یا ترتیب داده شدن خشونت ها از طرف گروه های داخل حاکمیت و ساختارهای دولتی به منظور بهانه تراشی برای بدنام کردن تظاهرات و سرکوب آن، باید روشن شود. به موازات این، فکر می کنم که در هر حال، این حوادث حکومت ایران را به انجام اصلاحات جدی سوق می دهد. اگر در ایران اصلاحات نشود، وقوع حوادث منجر به نتایج جدی، در آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود.

قدرت حسنقلی اف گفت: حوادث کشور همسایه ما را نیز باید به اندیشه وادارد. دولت و ملت (جمهوری) آذربایجان می خواهند همسایگان دارای دولت های مدنی باشند و در رفاه و بدون مشکل زندگی کنند. حاکمیت قانون و آزادی ها در این کشورها تامین شود و اصول دموکراتیک شکل گیرد. اما، حوادث ایران برای ملت آذربایجان همچنین به این خاطر اهمیت ویژه دارد که در داخل مرزهای این کشور ، بیش از ۳۰ میلیون هم نژادان ما در اراضی آباء و اجدادی خود زندگی می کنند. آنها در وطن خود در «آذربایجان جنوبی» (نام جعلی رایج در جمهوری آذربایجان برای معرفی مناطق آذری نشین ایران) زندگی می کنند. «آذربایجان جنوبی» نیز امروز در ترکیب دولت ایران است.»

حسنقلی اف افزود: « در برهه وقوع تظاهرات در ایران، در روزهای عید شاهد رویکردهای مختلف در رسانه ها (رسانه های جمهوری آذربایجان) بودم. برخی ها می گفتند که ما نباید در هیچ رویدادی در ایران دخالت کنیم و ما فقط می توانیم به جنبش استقلال بپیوندیم یا آن را آغاز کنیم. برخی ها فکر می کنند که این اعتراضات هیچ ربطی به هم نژادانمان در آذربایجان جنوبی ندارد و آنها باید فقط از کنار ، به این تحولات نگاه کنند. من فکر می کنم که این نوع رویکردها از ریشه غلط هستند. از نظر من، سیاست به معنای در نظر گرفتن واقعیات موجود و مبارزه برای تغییر آن است. همچنین، سیاست به معنای توانایی به دست آوردن امکان پذیرها است. از این نظر، آذربایجانی ها در ایران باید در چارچوب واقعیات، برای آنچه می توانند به دست آورند، مبارزه کنند. آنها امروز به عنوان شهروندان ایران باید تلاش کنند که در این کشور دموکراسی و حاکمیت قانون تامین و ارزش های لائیک برقرار شود. در این صورت، انسان ها از حقوق ملی و طبیعی استفاده خواهند کرد و حق تحصیل به زبان مادری و توسعه دادن به فرهنگ ملی ( قومی) خود را کسب خواهند کرد. درپی این نیز نوبت به تامین حقوق سیاسی می رسد.»

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان افزود: «گروهی نیز فکر می کنند که هم نژادانمان در آذربایجان جنوبی فقط باید در راه استقلال سیاسی مبارزه کنند. من این رویکردها را زیان بار می دانم. برخی ها نیز می گویند که آذربایجانی ها فقط باید به مبارزه در راه تامین حقوق خود در ترکیب ایران کفایت کنند. به نظر من، آذربایجانی های جنوبی بیشتر باید از توسعه فرایند دموکراتیک حمایت کنند. هر آنچه را که می توان در این فرایند به دست آورد، محقق سازند. یعنی، اگر مطابق با قانون اساسی ایران، گشایش مدارس و دانشگاه ها برای آذربایجانی ها به زبان خودشان، توسعه فرهنگشان و رشد موسیقی شان امکان پذیر است، باید همین را تامین کرد. اگر در مرحله بعدی پیشرفت بیش از این و تامین حقوق سیاسی نهادین برایشان امکان خواهد داشت و به عنوان مثال برقراری دولت خودمختار آذربایجانی ها در آذربایجان جنوبی امکان پذیر خواهد بود، در آن زمان باید به آن دست یافت.»

رییس حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه گفت: در ایران فارس ها از نظر سطح توسعه اجتماعی از موقعیت برتر برخوردارند. ما باید این را بدون خجالت کشیدن و بی پروا بیان کنیم. به نظر من، آذربایجانی های جنوبی باید به همراه فارس ها صاحب شیوه ها و سنن آزادی های دموکراتیک بشوند. بدون داشتن این شیوه ها و سنن، دستاوردهای بزرگ بعضا برای ملت ها خوشبختی به بار نمی آورد. مثلا، اگر رژیم سیاسی در دولت های جدید که در سایه برخی تلاش های تندروانه و تجزیه ها شکل خواهد گرفت، از رژیم موجود که فارس ها آن را شکل داده اند، بی رحم تر و خشن تر خواهد بود، در این صورت من این را برای هیچ فرد آذربایجانی آرزو نمی کنم. درست نیست ما خارج از گود مشورت بدهیم، اما به اعتقاد من آذربایجانی ها باید در راه حقوق خود مبارزه کنند و باید از نظر سیاسی سازمان دهی شوند. باید تلاش شود که از هر امکانی بهره مند شوند. در غیر این صورت، انتظار اینکه زمانی شرایط بین المللی مناسب ایجاد شود یا در داخل ایران تحولات به آن سمت برود که من هم به پا خیزم و دولت مستقل خودم را ایجاد کنم، رویکردی مزخرف است. به همین علت نیز من فکر می کنم که آذربایجانی ها باید به شیوه های مبارزاتی مسالمت آمیز اولویت بدهند و از خشونت ها کنار بمانند.

وی گفت: مثلا در تبریز یا هر شهر دیگری اگر تظاهرات برگزار می شود، در زمان تظاهرات، سوزانده شدن اماکن دولتی یا هر موسسه اقتصادی و املاک چه نتیجه ای می تواند عاید جامعه و ملت و کشور بکند؟ این، به اقتصاد ضربه خواهد زد و موجب وخیم تر شدن وضعیت معیشتی انسان ها خواهد شد. از این نظر، فکر می کنم آذربایجانی ها با فرهنگ عالی و شیوه مسالمت آمیز به همراه دیگر ملت ها ( اقوام) باید در راه حقوق خود مبارزه کنند. ما به عنوان حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه، اگر انقلابها را برای (جمهوری) آذربایجان جایز نمی دانیم، برای سایرین و از جمله بخش دیگری از ملت خودمان نیز آن را جایز نمی دانیم. باید سعی کنیم که همه چیز از طریق تکامل ، توسعه یابد. باید از طریق فشار بر حاکمیت و مطالبه از حکومت ، آزادی ها در آنجا گسترش یابد تا در نهایت آذربایجانی ها بتوانند حقوق ملی خود را به دست بیاورند. در آینده، آذربایجانی ها و فارس ها به عنوان دو ملت مدنی که به مدت طولانی کنار هم زندگی کرده اند، می توانند مانند چک ها و اسلواک ها به صورت مدنی از همدیگر جدا شوند یا دولت کنفدراتیو تاسیس کنند و در ترکیب یک فدراسیون نیز می توانند بمانند. مثلا در آینده نزدیک، باید ترکی آذربایجانی یکی از زبان های دولتی در ایران بشود. فارس ها باید به هویت ملی و زبان آذربایجانی ها احترام بگذارند. رفتاری متفاوت با ملتی که از نظر تعداد، از آنها (فارس ها) کمتر نیست، همزیستی را امکان پذیر خواهد کرد. در ایران، در کنار آذربایجانی ها و فارس ها سایر ملت ها نیز زندگی می کنند. در آینده ، این ملت ها در چارچوب کنفدراسیون یا فدرالیسم اتحادشان را حفظ یا دولت خود را تاسیس خواهند کرد. این، به آینده و این ملت ها مربوط است. ما به عنوان یک حزب، تمامیت ارضی ایران را به رسمیت می شناسیم. اما، این را نیز باور داریم که آذربایجانی ها نیز همانند تمامی ملت های تقسیم شده، از حق یکی شدن برخوردار هستند. باید تلاش کنیم که این حق ما را جامعه جهانی و فارس ها نیز به رسمیت بشناسند.

یک مورد را نیز بطور ویژه تاکید می کنم که: در دنیا، جهانی شدن جریان دارد، ایران نیز اسناد بین المللی زیادی را امضاء کرده است و به عنوان موضوع حقوق بین الملل، تعهداتی را درباره حقوق بشر به عهده گرفته است. به همین علت نیز، حقوق بشر و آزادی ها دیگر جزء امور داخلی هیچ کشوری نیست. از این رو، ما نیز باید برای حفظ حقوق آذربایجانی های جنوبی هر کاری از دستمان برمی آید، انجام دهیم. باید تلاش کنیم که آنها را در مقابل سرکوب ها حفظ کنیم و صدایشان را به دنیا برسانیم. اما، باز هم می گویم که حرف آخر را باید آذربایجانی های ساکن آنجا بزنند.»

انتظار می رود که دستگاه دیپلماسی کشورمان در مقابل چنین اظهارات ضد ایرانی و گستاخانه "قدرت حسنقلی اف" نماینده مجلس جمهور آذربایجان واکنش و برخورد جدی داشته باشد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد