سرویس: شهروند
کد خبر: 74292
|
19:10 - 1396/10/19
نسخه چاپی

دلایل افزایش قیمت مسکن و کرایه خانه در گرمی

دلایل افزایش  قیمت مسکن و کرایه خانه در گرمی
کمبود زمین مسکونی برای ساخت و ساز در داخل شهر گرمی، مهاجرت معکوس بخاطر شروع بکار کارخانه شیرآلات ساختمانی قهرمان و عدم پرداخت تسهیلات به بافت های فرسوده از عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن در شهرستان گرمی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار،بنابر اصول و قواعد علم اقتصاد، عرضه و تقاضای موثر در بازارتعیین‌ کننده قیمت یک کالا هستند و این موضوع تقریبا در مورد مسکن هم صدق می کند.

 

بازار ﻣﺴﮑﻦ ﻫﻢ بدلیل اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ داراﯾﯽ و سرمایه محسوب می‌شود و ﻫﻢ ازلحاظ ﺧﺪﻣﺎت و امکاناتی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺮﭘﻨﺎه اراﺋﻪ ﻣﯽدﻫﺪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ چناچه  از بعد سرمایه ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ نگاه شود ﻣﻮﺿﻮع مهم اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از تصمیمات اﺻﻠﯽ ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی از جمله ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از داراﯾﯽﻫﺎ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر بهره مندی مطلوب در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت اﺳﺖ.

 

مسکن اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ داراﯾﯽ در ﺳﺒﺪ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ اﺳﺖ و ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﮐﻪ درﻗﯿﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﯿﯿﺮﺛﺮوت ﻓﺮد در ﻃﻮل زمان می شود.

 

اخیرا بازار مسکن در شهرستان گرمی هم به لحاظ خرید و فروش وهم به لحاظ کرایه خانه نسبت به چند ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است که به بررسی برخی از عوامل این موضوع پرداخته می شود.

 

در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه عوامل زیادی بر بازار مسکن تأثیرگذار است؛ گفت: همواره هزینه‌‏های ساخت مسکن، تورم، سپرده‏های بانکی، حجم نقدینگی، درآمد و پس ‏انداز خانوار، وام خرید مسکن، نرخ سود بانکی ازعوامل مهم و مؤثردر قیمت مسکن حساب می شود.

 

وی افزود: قیمت تمام شده در بخش مسکن همواره متاثراز دو عامل مهم قیمت زمین و قیمت ساخت که شامل مصالح و مجوزها و سایر امور، است و طبق بررسی های بعمل آمده، بخش هزینه مربوط به تامین زمین، بیش از 35 درصد و هزینه بخش ساخت و ساز و تامین مصالح و ... نزدیک به 65درصد قیمت تمام شده مسکن را در شهرستان گرمی به خود اختصاص می‌دهد.

 

این کارشناس علت و عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن و کرایه خانه در چند ماه گذشته در شهرستان گرمی را  مهاجرت معکوس به این شهرستان به علت شروع بکار بزرگترین کارخانه شیرالات ساختمانی قهرمان،  رغبت روستائیان به شهرنشینی، افزایش نرخ اجاره‌بها که انگیزه فروش مالکان کاهش یافته و افزایش ارزش ذهنی ملک در بازار مسکن را بیشترکرده است، عنوان کرد.

 

مهندس اخوی با بیان اینکه شرایط جغرافیایی این شهرستان طوری است که امکان توسعه از طرف های مختلف وجود ندارد ضمن اینکه زمین با کاربری مسکونی به اندازه کافی در داخل شهرگرمی ودرمحلات مدنظر سازنده مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: تنها مسیر قابل توسعه شهرستان به سمت شهرک ولیعصر(عج) است که اگر زمین های اطراف طرح چهاربانده کردن جاده جدید گرمی – اردبیل که بطول 6کیلومتر انجام می شود به شهر ملحق شود و کاربری مسکونی به زمین های اطراف این جاده صادر شود مشکل کمبود زمین با کاربری مسکونی حل می شود و این مسئله به قیمت تمام شده مسکن در این شهرستان هم تاثیر می گذارد.

 

وی خالی بودن خانه های مسکونی در شهرک ولیعصر(عج) را از دیگر مورد تاثیر گذار در کرایه خانه و حتی قیمت مسکن در شهر گرمی عنوان کرد.

 

وی با اشاره به قرارگیری برخی از ادارات ، مدارس ویژه ، دانشگاه ، مجتمع فرهنگی هنری ، نزدیکی به منطقه گردشگری گیلارلو ، ساخت مسکن مهر و چند مجتمع مسکونی دیگر، زمین هموار و مناسب و توسعه و برخی ویژگی های دیگر در این شهرک، اظهار کرد: همه این نکات مثبت هم نتوانسته قسمت اعظم مشکلات زیرساختی این منطقه به خصوص شبکه فاضلاب و مدیریت آب های سطحی و خدمات بانکی و ...آن را حل کند و این موضوع رغبت سکونت خانوار در این شهرک  را بسیار کم کرده است.

 

وی عدم پرداخت تسهیلات به بافت های فرسوده برای تو سازی را از دیگر موارد تاثیر گذار در بازار مسکن در این شهرستان نام برد و افزود: در صورت پرداخت این تسهیلات و نوسوازی بافت فرسوده به تعداد قابل توجهی از واحد مسکونی اضافه می شود و به تناسب عرضه و تقاضا در تعداد واحد مسکونی کمک می کند.

 

 احتمال ثصویب و مطرح شدن منطقه آزاد گرمی دیگر دلیل افزایش قیمت بازار مسکن و مراجعات مردم به بنگاههای معاملات املاک در این شهرستان است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد