سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74333
|
07:21 - 1396/10/21
نسخه چاپی

یک روز زندگی با عشایر ایل شاطرانلو خلخال به روایت تصویر

 یک روز زندگی با عشایر ایل شاطرانلو خلخال به روایت تصویر
شهرستان خلخال درجنوب استان اردبیل محل زندگی عشایر ایل شاطرانلو با جمعیت 6500 نفر است؛تلاش در ایل شاطرانلو از اولین طلیعه خورشید با چرای گوسفندان،بافت جاجیم و گلیم، تولید و فراوری محصولات لبنی ارگانیک،دوشیدن شیر ، بچه داری و پخت و پز و خانه داری آغاز و تا غروب خورشید ادامه می یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازازناو، عشایر ایل شاطرانلو خلخال بعداز ایل شاهسون دومین جامعه انسانی عشایری رادر استان اردبیل در شهرستان خلخال تشکیل داده اند.

عشایر زحمتکش ایل شاطرانلو خلخال که در 28 ییلاق ساکن هستند بیش از چند ماه از سال را در ییلاق های سلطان خونی شهرستان خلخال با تحمل رنج ها ومرارت ها روزگار می گذرانند.

تلاش از اولین طلیعه خورشید با حضور کلیه اعضای خانواده عشایری در ایل شاطرانلو با چرای گوسفندان،بافت جاجیم و گلیم، تولید و فراوری محصولات لبنی ارگانیک،دوشیدن شیر ، بچه داری و پخت و پز و خانه داری آغاز و تا غروب خورشید ادامه می یابد؛شب هنگام نیز یک دورهمی ساده و بی آلایش در کنار خانواده عشایری خستگی یک روز تلاش را به آرامشی برای حضور در فردای ییلاق و قشلاق است.

ییلاق سلطان خونی و قشلاق برندق و سجهرود از مهمترین ییلاق های وقشلاق های شهرستان خلخال برای ایل شاطرانلو و طوایف آن است.

در حال حاضر در شهرستان خلخال نیز ایل شاطرانلو و قبایل آن با یک‌هزار و 200 خانوار و 6 هزار و 500 نفر جمعیت در 28 ییلاق مشغول زندگی هستند و شهرستان خلخال نگین تولید محصولات صنایع دستی عشایری در استان اردبیل بوده و توانسته با حضور در جشنواره‌ها رتبه‌های خوبی را کسب کند.

عکس و گزارش : سید مصطفی مرادخانی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد