سرویس: اردبیل
کد خبر: 74411
|
12:44 - 1396/10/24
نسخه چاپی

یادداشت؛

سیستم آموزشی آنچه است و آنچه باید باشد!

سیستم آموزشی آنچه است و آنچه باید باشد!
حساسیت آموزش و پرورش و تمرکز به آنرا می توان اینگونه بیان کرد که ضمن توجه به خروجی ها، باید برای رشد و تعالی افراد جامعه در تمامی زمینه های علمی و عملی،برنامه ریزی های دقیقی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازادیب رسانوروز صمدی فرد کارشناس مسائل اجتماعی در یادداشتی آورده است:

آموزش و پرورش را می توان کلید سعادت دنیوی و اخروی در نظام الهی قلمداد کرد که با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی همخوانی داشته و فلسفه وجودی آن از تعالیم آسمانی قرآن و ائمه اطهار (ع) نشأت گرفته باشد. مطالعه تاریخ نشان می دهد که فلسفه وجودی آموزش و پرورش با جوامع و جهت گیری های آن رابطه مستقیم دارد و متفکران دین دار باید مطالبه گری در آموزش و پرورش را وظیفه خود دانسته و برای تحقق اهداف والا به کمک مسئولین آموزش و پرورش بیایند.

در بحث تحقق فرامین مقام معظم رهبری نیاز اساسی به نیاز سنجی، مطالعه و تحقیق در فلسفه تعلیم و تربیت داریم هرچند که در این رابطه اقداماتی در سند تحول بنیادین برداشته شد ولی بنظر می رسد که این برنامه کافی نبوده و می توان گفت که عملیاتی نشده است و اساسی ترین محور آن که توجه به تربیت های دینی است به ورطه فراموشی سپرده شده است.

حساسیت آموزش و پرورش و توجه به آنرا می توان اینگونه بیان کرد که آموزش و پرورش ضمن اینکه باید به خروجی های خود توجه داشته باشد و آنان را در جهت رشد و تعالی و بالندگی قرار دهد و از آنها انسانی الهی و خدا محور بسازد، خود نیز باشد به گونه ای برنامه ریزی داشته باشد که در جهت گیری های علمی و عملی از دنیا عقب نماند و سرآمدی و کارآمدی علمی خود ار نیز گسترش دهد.

مقوله تحول به خصوص در آموزش و پرورش نیاز به تبیین آن در فرهنگ عمومی و افکار و اندیشه جامعه و متفکران آن دارد که متاسفانه در این رابطه قدم های موثری برداشته نشده بلکه در درون سازمان آموزش و پرورش نیز تحول بنیادین جایگاه خود را پیدا نکرده. همه ما اعتقاد داریم که زیر بنای باورها و اعتقادات جامعه در آموزش و پرورش ساخته می شود و اگر ما امروزه در /اسیب های اجتماعی ضعف هایی داریم از این مساله نشات می گیرد که آموزش و پرورش در امر باورسازی و اعتقاد پروری خوب عمل نکرده است.

دلسوزان نظام و سیستم آموزشی کشور باید در میدان تعلیم و تربیت حضور با اندیشه و با برنامه داشته باشند تا بتوانند ذهن های تشنه فرزندان این مرز و بوم را با معارف و آموزه های دینی سیراب نمایند، امروز بیش از پیش انقلاب به تلاش، فکر و اندیشه ناب نیازدارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد