به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلانما، مهربان مختاری کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل در گفتگو بابانوی کوثرگفت: امروزه رفع تبعیض علیه زن و رعایت تساوی زن و مرد یکی از مسایل بحث انگیز و مهم جامعه است که شبهات زیادی را در اذهان مردم ایجاد کرده و در بسیاری از کنوانسیونها و اسناد بین المللی نیز بر آن تاکید می شود که این تاکیدات در حالی است که باید توجه داشت لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانی، تشابه صد در صد آنها در حقوق و تکالیف نیست؛ تساوی غیر از تشابه است تساوی برابری است و تشابه یک نواختی؛ فلذا از همین رو است که دین اسلام براساس تفاوت ها و اختلافات طبیعی ،جسمی و روحی وظایف و مسئولیتهایی به زن و مرد داده است.
وی افزود: از آغازین روزهای طلوع خورشید اسلام در سرزمین جزیره العرب تاکنون، که آفتاب گرمابخش آن همه کره خاکی را در نوردیده و در حال غلبه بر همه مکتب های باطل و غیر الهی است این دین بزرگ همواره با مخالفت ها و دشمنی های گوناگون روبه رو بوده و یکی از خواستگاهایی که مورد نقد و ایراد مخالفان قرار گرفته، بخش فقه و به خصوص مباحثی است که تحت عنوان احکام زنان یا تفاوت های فقهی زنان و مردان مطرح می شود.
کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل تصریح کرد: شبهات مختلفی با صورت بندهای مختلف مطرح می شود که هدف همه آنها بی اعتبار نشان دادن احکام فقهی به ویژه در حوزه روابط اجتماعی و در نتیجه تقلیل التزام مردم مسلمان به احکام دینی و ایجاد احساس بدبینی نسبت به آن در میان بانوان است.
وی در خصوص اینکه چرا حق طلاق در اسلام به صورت مطلق به زنان داده نشده است، گفت: در فلسفه احکام اسلام، کانون خانواده و هرچیزی که موجب استحکام آن شود دارای اهمیت و ارزش بوده و هرچه موجب از بین رفتن آن شود مطرود و منفور است و با توجه به این مسئله اسلام حق طلاق را به دلائل متعدد، به طور مطلق در اختیار زن قرار نداده زیرا اولا در بسیاری از موارد که زن ، رضایت از شوهر ندارد کانون خانواده می تواند همچنان استحکام یافته و برقرار بماند و عدم رضایت زن به رضایت تبدیل شود و دوم اینکه حیات خانوادگی به علاقه طرفین وابسته است و طبق طبیعت، زن پاسخ دهنده احساسات مرد است.
مختاری خاطر نشان کرد: خداوند کلید فسخ ازدواج را در اختیار مرد قرار داده است چراکه بی علاقگی و بی وفایی مرد، زن را سرد و بی علاقه میکند اما اگر بی علاقگی از زن شروع شود معمولا تاثیر چندانی در علاقه مرد ندارد؛ همچنین از جهت رنجش و ناراحتی زنان زودتر از مردان رنجور و ناراحت می شوند و صبر و تحمل آنان کمتر است حال اگر حق طلاق به زنان داده می شد چه بسا فورا به طلاق روی می آوردند؛از طرفی چون ازدواج، حقوق و وظایف مالی و اقتصادی را بر شوهر لازم می کند جداشدن و طلاق برای او سخت تر از زنان است زیرا مهریه را باید پرداخت کند.
کارشناس فقه و حقوق حوزه علمیه خواهران اردبیل تاکید کرد: زن و مرد از لحاظ ساختار جسمی و روحی و توانمندیهای فردی، شرایطی متفاوت داشته دارای امتیازات و نقصان هایی در برابر هم هستند،لذا دین اسلام براساس تفاوتها و اختلافات طبیعی ،جسمی و روحی وظایف و مسئولیت هایی به زن و مرد داده است.
وی تصریح کرد: در اسلام در مورد حق طلاق، راه طلاق برای زن باز است و وی می تواند ضمن عقد نکاح شرط وکالت بر طلاق کند و یا در صورت خودداری شوهر از طلاق، زن می تواند به حاکم شرع برای طلاق گرفتن مراجعه کند.
انتهای پیام/
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد