سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74522
|
10:14 - 1396/10/28
نسخه چاپی

قتلگاهی جدید در جاده های اردبیل راه نیاندازید+اسناد و جزئیات

قتلگاهی جدید در جاده های اردبیل راه نیاندازید+اسناد و جزئیات
سراغ پروژه ای رفته ایم که کش و قوس ها درباره آن از سال 93 شروع شده و پس از ابلام رسمی و کارشناسی کن لم یکن دستگاه اجرایی تخصصی مجدداً گردش کاری گرفته و با کانالی دیگر تا مرز مجوز پیش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، هر از گاهی اخبار شوکه کننده ای از سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان اردبیل بویژه در مرکز استان بگوش می رسد. گاهی برای سرمایه گذاری که؛ همه چیز مهیاست؛ بروکراسی اداری یا عدم حمایت ها و فرصت طلبی ها او را فراری می دهد و گاهی هم بالعکس، سرمایه گذاری که نه تنها سودی ندارد بلکه با هدر دادن منابع و اراضی ملی با جان انسانها نیز بازی می کند و به هر شکلی مجوز گرفته و خسارت هایی جدید را بر سیستم مدیریتی استان تحمیل می کند.

 

این بار سراغ پروژه ای رفته ایم که کش و قوس ها درباره آن از سال93شروع شده و پس از اعلام رسمی و کارشناسی دستگاه های اجرایی تخصصی و صدور رای کن لم یکن، مجدداً گردش کاری گرفته! و با کانالی دیگر تا مرز مجوز پیش رفته است.

 

این پروژه که در دوران مدیریت سابق راهداری و حمل و نقل پایانه استان اردبیل به گردش کاری و اداری افتاده و پس از بررسی های تخصصی و با حضور کارشناسانی از وزارت راه و شهرسازی، نقطه مورد نظر با هر گونه ایجاد طرح، ملغی و حادثه ساز و در تضاد با حفظ جان رانندگان در مسیر سرعین به اردبیل اعلام و لغو آن را اهم از سرمایه گذاری عنوان کرده اند.

 

این زمین که چند صد متر پایین تر از اولین مجتمع خدماتی و رفاهی سرعین به اردبیل قرار دارد از هر دو جهت چپ و راست دره بوده و درست در نقطه کور جاده ای و قوس و پیچ تند قرار گرفته که ایجاد هر نوع طرح، بویژه مجتمع تفریحی و خدماتی شرایط خطرناک و حادثه ساز جاده ای را به دنبال خواهد داشت.

 

بررسی مدارک و اسناد سرمایه گذاران از زمان استارت درخواست مجوز برای اولین بار؛ توسط خبرنگار ما حکایت از این دارد که این طرح از نظر کارشناسی راهداری و حمل و نقل پایانه از همان ابتدا ملغی و غیر فنی و غیر اصولی شناخته و به سرمایه گذار اولیه نیز ابلاغ شده است و با پذیرفتن نظر کارشناسی، از سرمایه گذاری در این نقطه ریسک بالا منصرف شده است.

 

اولین سرمایه گذار درخواست کننده (موسی زاده) با توجه به عدم کسب مجوز سرمایه گذاری در محل یاد شده، علاوه بر ارائه اسناد - مدارک کارشناسی - ارزیابی های تخصصی از سوی راهداری به وی؛ عوامل این سازمان و کارشناسان آن با حضور فیزیکی در محل، با اثبات خطرات جانی و تصادف حتمی در این نقطه، این سرمایه گذار نیز منصرف شده و در عوض راهداری با استقبال از سرمایه گذاری وی در نقطه ای دیگر زمینی با فاصله چند صد متری با نقطه حادثه خیز فعلی و در همین مسیر در اختیار وی قرار داده و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز مجوز دریافت کرده است. هم اکنون در این پروژه خدماتی و رفاهی یک جایگاه سوخت، رستوران و بخش های دیگری ایجاد شده است. بگفته این سرمایه گذار در عملیات اجرایی فاز دوم آن به مساحت دو هکتار سرزمین موج های آبی و دیگر امکانات تفریحی و خدماتی در کنار فاز اول این پروژه ایجاد خواهد شد. موج های آبی مجوز فنی و اصولی را دریافت کرده و به گفته این سرمایه گذار پس از عید نوروز اجرایی و ظرف یک سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

فاز اول سرمایه گذاری این سرمایه گذار بومی ( جایگاه سوخت رستوران و اقامت گاه) 20 اشتغال ایجاد کرده و فاز دوم سرزمین موج های آبی نیز به استناد سخان وی حد اقل یکصد اشتغال را ایجاد خواهد کرد.

این سرمایه گذار بومی که تاکنون با سرمایه آورده شخصی فاز اول پروژه را به راه انداخته است اشاره داشت: پس از ایجاد فازدوم یعنی مجتمع موج های آبی در فاز سوم هم پارکی به مساحت 2 هکتار در کنار فازهای اول و دوم ایجاد خواهد شد تا محلی برای استراحت موقت و البته رایگان مسافرین باشد."گفتنی است در سال گذشته بدلیل ازدحام مسافرین و اشباع ظرفیت سرعین برای گردشگران این مکان رایگان در اختیار مسافرین قرار گرفت که شب خود را در این نقطه سپری کنند".

 

در ادامه و پس از ملغی اعلام کردن توجیه فنی سرمایه گذاری در نقطه یاد شده به اولین سرمایه گذار، سرمایه گذار دوم (بابایی) نیز برای همین محل درخواست مجوز سرمایه گذاری کرده بوده که مجدداً و منوال قبل با مخالفت و نظر منفی راهداری مواجه شده بوده است.

 

 

اکنون فرد سوم و سرمایه گذار سوم غیر بومی دست روی همان نقطه برای سرمایه گذاری گذاشته که دو بار از سوی راهداری استان غیر فنی و غیر اصولی اعلام شده است.

 

 

گویا سرمایه گذاران قصد رهایی این زمین برای سرمایه گذاری را نداشته و اخیراً نیز یک سرمایه گذار بخش خصوصی دست روی این نقطه گذاشته با این تفاوت که با وجود ابلاغ رسمی؛ غیر فنی- غیرمهندسی و غیراصولی بودن سرمایه گذاری در این نقطه سماجت ها روز به روز بیشتر شده و با فشار های دست بالا قصد دریافت مجوز برای این طرح را دارد.

 

 

بررسی پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام نشان می دهد که راهداری و حمل و نقل پایانه استان اردبیل طی چندین دوره مدیریتی به شدت با ایجاد هر نوع طرحی در این نقطه حادثه ساز مخالف بوده و نظر کارشناسی خود را از بالاترین رده سازمانی تا استانی اعلام کرده است.اکنون متاسفانه این طرح با وجود تشخیص غیر فنی و غیر اصولی قبلی؛ با اصرار نفر سوم به کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاران استان رفته و با ارجاع پرونده به هیئت سه نفره کارشناسی که خارج از کارشناسان راهداری هست نظر موافق را دریافت کرده است!.

 

 

این در حالی است که باز طبق بررسی های پایگاه تحلیلی و خبری آذرسلام مطابق با مواد صریح قوانین و مقررات ایمنی و حریم راهها که در ذیل آمده تنها مرجع اعلام ایجاد هر نوع مجتمعی اعم از تفریحی - خدماتی – نظارتی بمنظور پیشگیری از وقوع تصادفات برعهده کاشناسان و متخصصان راهداری است.از این هیئت سه نفره کارشناسی دو نفر از کارشناسان، متخصص تصادفات هستند نه متخصص ترافیک جاده ای و راهداری!.

 

 

 

 

علی رحمتی مدیر کل راهداری استان اردبیل در پاسخ تلفنی به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام مبنی بر علت تغییر موضع با نظرات مخالف اولیه و دوم و صدور مجوز موافقت با سرمایه گذار سوم تصریح کرد: "راهداری مطابق بررسی کارشناسی از همان ابتدا با سرمایه گذاری سرمایه گذاران اول و دوم و فعلی نیز در خصوص تاسیس هر نوع مجتمعی در این نقطه بحرانی و حادثه ساز مخالف بوده و نامه کارشناسی بصورت کتبی، رسمی و قانونی ابلاغ و اعلام کرده است".

 

اکنون سرمایه گذار بخش خصوصی و بومی اولیه یاد شده که در آن زمان پاسخ منفی دریافت کرده بود؛ پس از موافقت هیئت سه نفره اخیر با درخواست فرد سوم در این نقطه حادثه ساز، برآشفت و به خبرنگار ما گفت: "اگر قانون هست و برای همه یکسان است نباید پس از2  بار رد نهایی و پاسخ منفی به درخواست های قبلی؛ این بار برای فرد دیگر و سومی موافقت صادر شود و در غیر اینصورت به عنوان متضرر و تبعیض از راهداری و حمل و نقل پایانه استان اردبیل طبق اسنادی که غیر فنی ابلاغ کرده اند، در مرجع قضائی شکایت خواهم کرد".

او همچنین گفت: در صورت صدور مجوز علاوه بر غیر قانونی بودن آن، هیچ توجیه مالی ندارد که دو مجتمع رفاهی و خدماتی در کنار هم ایجاد شود.

در مجموع؛ از آنجا که این زمین و درخواست سرمایه گذاری بخش خصوصی دو بار گردش کار اداری داشته و در هر دو بار غیر فنی - غیر مهندسی - غیر اصولی ارزیابی و ابلاغ شده است موافقت با درخواست سوم برخی از سوالات و البته نگرانی های جدی برای مسافران را ایجاد می کند که در این صورت آرامش خاطر، ایمنی سفر و جان مسافران این مسیر توریستی به جد در معرض تهدید و خطر تصادفات قرار خواهد گرفت.

« گفتنی است متاسفانه وجود مشکلات؛ در راه های هوایی به دلیل مکان فرودگاه و لغو متعدد پروازها از یک طرف و نبود راه دریایی و همچنین فقر خطوط و بزرگراه های زمینی و راه های مواصلاتی استاندارد در این استان از طرفی دیگر باعث شده تصادفات فوتی در این جاده های نا ایمن تقریباً هر هفته به گوش برسد».

سال هاست جاده های استان اردبیل تلفات و قربانی می گیرد و تلاش های زیادی از سوی راهور و راهداری حمل و نقل پایانه صورت می گیرد تا خطرات نقاط حادثه خیز اصلاح شود که در آخرین امار این تعداد از 45 نقطه حادثه خیز به 27 نقطه کاهش یافته است.افکار عمومی انتظار دارد هرچند در زمان طولانی اما این نقاط حادثه ساز مرتفع شود نه اینکه به طمع سرمایه گذاری غیر فنی و اصولی نقطه تصادف خیز جدید در جاده ها ایجاد شود.

 

در مجموع ایجاد نقطه حادثه ساز جاده ای و ترافیکی به دست خود در مسیر مهم سرعین به اردبیل غیر معقول و نگران کننده است و باید دید در وهله اول راهداری و در مرحله بعد استاندار فنی این استان که سابقه معاونت امور عمران این استانداری را در گذشته در کارنامه خود دارد چه تصمیم نهایی برای امنیت و سفر ایمن مردم در نظر خواهد گرفت.

گزارش از:خبرنگار آذرسلام

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد