سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74526
|
12:51 - 1396/10/28
نسخه چاپی

19 ژانویه؛ روز آذری های مسلمان جهان+فیلم و تصاویر

19 ژانویه؛ روز آذری های مسلمان جهان+فیلم و تصاویر
واقعه تاریخی 19 ژانویه پس از گذشت 27 سال سندی جاودانه بر اتحاد مسلمانان ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان،در 29 دی ماه 1368 ، مصادف با 19 ژانویه 1990 میلادی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان که بیش از پنجاه سال زیر سایه و سلطه حکومت الحادی، کمونیستی و ضد دینی شوروی که هیچ اعتقادی به مقدسات دینی نداشت و مانع از هرگونه فعالیت های مذهبی و دینی می شد، بودند به یک باره هزاران نفر از مردم این کشور در هوای بسیار سرد و سوزناک زمستان با تجمع درکنار رود ارس ندای توحیدی الله اکبر و لااله الا الله سر دادند.

 

 

این مردم با گذر از موانع و سیم خاردارهای مرزی و آب سرد و یخ زده ارس وارد خاک ایران شده و با بوسه و سجده شکر بر خاک مقدس جمهوری اسلامی و سرازیر شدن به مساجد، قرآن و پرچم امام حسین(ع) را بر سر و سینه خود نهادند.

حضور در مساجد شهر مرزی بیله سوار و اقامه نماز جماعت یکی از شیرین ترین لحظات اتحاد مردم آذربایجان و ایران بود که دوشادوش هم در صف نماز حضور داشتند و اتحاد ایمانی خود را به عینه به جهانیان نشان دادند.

 

 

اقدام آذری های مسلمان نشان دهنده بازگشت به اصالت وجودی و باور مذهبی پنهان شده در اعماق دل و جان این مردم بودکه به یک باره ظهور و بروز پیدا کرد و در حقیقت نشان از شجاعت و قرار گرفتن این مردم در مسیر درست بازگشت به هویت و فرهنگ اصیل مذهبی آنان داشت که سال ها از سوی رژیم کمونیستی سرکوب می شد.

البته این ابراز شجاعانه و حماسی اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم از سوی رژیم کمونیستی بی پاسخ نماند و در 20 ژانویه حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی که از این حرکت مردم آذربایجان هراسناک شده و به شدت عصبانی بودند برای ارعاب مردم و جلوگیری از ادامه آن به دستور دفتر سیاسی حزب کمونیست و شخص گورباچف، واحدهای نظامی وسیعی از سایر مناطق شوروی به دروازه های باکو منتقل و ارتش سرخ شبانه وارد باکو شد و مردم را قتل عام کردند ;i در این جنایت ۱۳۵ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند .

 

 

همین اشتباه بزرگ گورباچف عاملی برای افزایش نارضایتی مردم نسبت به حکومت شوروی سوسیالیستی شد در نتیجه مردم آذربایجان یکپارچه به پا خواستند و با قیام آنها رهبر کمونیست این کشور با هواپیمای نظامی حکومت شوروی به مسکو فرار کرد و ضعف دولت شوروی موجب شد که مردم به حرکت خود ادامه داده و وارد ایران شدند و با وجود اینکه بسیاری از آنها مایل به مراجعت نبودند، اما مسئولان ایرانی ناگزیر با اهداء قرآن آنها را به مراجعت راضی کردند.

 

 

گفتنی است پس از۷۰سال تمام، حاکمیت کمونیستی آن زمان به دنبال ان بود که با گرفتن هویت ملت مسلمان و شیعی آذربایجان الحاد و بی دینی را در کل این کشور ترویج دهد از همین رو بود که شرایط عمومی مسلمانان را بسیار سخت تر کرده بودند اما به لطف الهی نتوانستند ماهیت مذهبی مردم اذربایجان را از بین ببرند و پس از گذشت چند سال حاکمیت کمونیستی متلاشی و از بین رفت.

 

 

مرور حال و هوای آن روزهای مردم آذربایجان در فیلم چند دقیقه ای زیر با عنوان  "19 ژانویه چرا در تاریخ ماندگار شد" می تواند در شناساندن این روز تاریخی بیشتر کمک کند.

 

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/2KoaVGrd-JOAzw8lh.mp4

 

۱۹ ژانویه روز شکستن تابوت ۷۰ ساله دولت کمونیستی از سوی مسلمانان فهیم آذربایجان و روز ابراز تعلق خاطر خود به اسلام و ایران بود اینکه ملتی پس از ۷۰ سال تبلیغات ضد دینی و ضد ایرانی، اصالت و هویت خود را حفظ کند و وطن تاریخی خود را فراموش نکند ، کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و نباید فراموش شود .

در حال حاضر نیز حکومت این کشور محدودیت های شدیدی در مسائل اعتقادی و دینی وضع کرده و با زندانی کردن شخصیت های دینی خود به دنبال مقابله با این خواسته عمومی و آرمان حقیقی مردم است.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد