سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74866
|
11:26 - 1396/11/11
نسخه چاپی

دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه در مشگین‌شهر

دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه در مشگین‌شهر
انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگ و برجسته‌ای برای ایران داشته و دارد؛ این انقلاب برای شهرستان مشگین‌شهر که وسعت 3825 کیلومتر مربعی دارد و در 90 کیلومتری مرکز استان اردبیل واقع شده دستاوردهای زیادی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسفیرمشکین،در 22 بهمن 1357 انقلاب بزرگ و شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل به پیروزی رسید و این پیروزی جهانیان را شگفت زده کرد چرا که این انقلاب با توجه به دینی بودن آن هیچ تشابهی به انقلاب‌های دیگر نداشت، انقلابی که مهمترین حرکت اسلامی و جنبش انقلابی در تاریخ اسلام بود و وقوع آن دور از انتظار بود.

 نه‌تنها پیدایش انقلاب اسلامی ایران بلکه استمرار و حفظ آن یک معجزه‌ است و هر انسانی با نگاهی گذرا به انواع توطئه‌های داخلی و خارجی بر علیه این انقلاب و به قصد براندازی در طول چهار دهه گذشته، ایمان و اعتقاد پیدا می‌کند که دست غیبی و عنایت الهی موجب خنثی شدن آن توطئه‌ها شده است.

انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگ و برجسته‌ای  برای ایران داشته و دارد؛ این انقلاب برای شهرستان مشگین‌شهر که وسعت 3825 کیلومتر مربعی دارد و در 90 کیلومتری مرکز استان اردبیل واقع شده دستاوردهای زیادی داشته است.

در سال 1314 شهرداری در مشگین‌شهر تاسیس شد و در سال 1316 مشگین‌شهر تبدیل به شهرستان شد و در حال حاضر این شهرستان با 150 هزار نفر جمعیت دارای شش شهر با پنج بخش است که در عمدتاً توسعه شهرستان در چهار بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات بازرگانی است و این شهرستان از حیث کشاورزی قطب بزرگی است.

95 درصد جمعیت روستایی شهرستان مشگین‌شهر در 170 روستا ساکن هستند که به برکت انقلاب اسلامی و خدمات 30 ساله نظام اسلامی از نعمات آب آشامیدنی سالم، راه مناسب، بهداشت، مدرسه، برق و تلفن بهره‌مند هستند و عمده اشتغال منطقه در بخش کشاورزی است لذا مهار آب‌های سطحی جزء اولویت‌های دولت‌های مختلف بوده و برنامه‌ریزی برای مهار آب‌های سطحی با اجرای 10ها سد مخزنی انجام گرفته که برخی از این سدها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر نیز در آستانه بهره‌برداری است.

در دوران پهلوی مجالس کشور ضعیف، ذلیل و ناتوان بود و نمایندگان آن را افرادی ترسو و فاقد شخصیت و شجاعت تشکیل می‌دادند و حوصله درگیر شدن با مسائل و مشکلات کشور را نداشتند و تمام هم و غم نمایندگان پول، ثروت، رفاه و خوشگذرانی بود اما به برکت انقلاب اسلامی تغییراتی بنیادی در ساختار قانونی و عملکردی مجلس صورت گرفت و این تغییرات موجب ایجاد اقتدار و قدرت لازم در مجلس شد تا نمایندگان بتوانند با شجاعت و شهامت در خصوص مسائل مختلف کشور اظهار نظر کرده و تصمیم درست گرفته شود.

قبل از انقلاب اسلامی حوزه‌ها و علما و روحانیون منزوی و از صحنه‌های گوناگون اجتماعی دور بودند اما به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر در این شهرستان دو مرکز حوزه علمیه راه اندازی شده و از نقاط مختلف کشور طلبه می‌پذیرد و نقش حوزه‌ها، علما و روحانیون برجسته‌تر شده و در عرصه‌های مختلف حضور چشمگیر و فعال دارند.

اهمیت و نقش دانشگاه‌ها به عنوان عالی‌ترین مراکز آموزشی در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و در حال حاضر در شهرستان مشگین‌شهر چندین واحد دانشگاهی فعال است که بدون وابستگی مشغول بکار هستند و در عرصه‌های مختلف جامعه و تربیت مسئولان آینده نقش مهم دارند در حالی که در زمان پهلوی تمامی دانشگاه‌ها وابسته و متکی به غرب بود و از استقلال سیاسی و فرهنگی برخوردار نبود و این وابستگی در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری، مدیریتی، آموزش، اندیشه، تفکر، رفتا و کردار دانشجویان به چشم می‌خورد.

در دوران رژیم پهلوی روستاها و مناطق محروم در همه زمینه‌ها به خاطر محرومیت از امکانات اولیه زندگی انسانی در رنج و مشقت بودند و نعمت برق از جمله این امکانات بود که بخش وسیعی از مناطق محروم و روستایی از داشتن آن محروم بودند به طوری که برق مشگین‌شهر با ژنراتور تامین می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی برق رسانی به روستاها و مناطق محروم در شمار هدف اساسی دولت قرار گرفت و نتیجه این تلاش‌ها منجر به تحولی عظیم در زمینه برق رسانی به روستاها و مناطق محروم شد و امروز شاهد احداث انواع نیروگاه‌های برقی در این شهرستان هستیم که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به اولین نیروگاه زمین‌گرمایی کشور در شهرستان اشاره کرد که در این نیروگاه آب از طریق لوله به زیر زمین تزریق می‌شود و با گرمای ۲۵۰ تا ۵۰۰ درجه، آب به بخار تبدیل شد و سپس این بخار به سطح زمین آمده و توربین بخار را به گردش درمی‌آورد و در نهایت تبدیل به برق می‌شود.

 

توسعه مخابرات روستایی از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است که در حال حاضر دورترین روستاهای شهرستان نیز از این نعمت بهره‌مند هستند در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر ارتباطات مخابراتی تمام روستاها در وضعیت تاسف باری قرار داشت و از محرومیت‌های زیادی برخوردار بودند به طوری که تنها 200 شماره کاربری با دستگاه چرخشی قدیمی در این شهرستان وجود داشت.

 

یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی توسعه و گسترش راه‌های روستایی است که در حال حاضر هیچ روستای بدون راه در این شهرستان وجود دارد و اکثر این روستا حتی از امتیاز راه آسفالتی نیز برخوردار هستند در حالی که قبل از انقلاب اسلامی مردم در روستاها حتی از داشتن راه ارتباطی نیز در مشکل بودند و رژیم پهلوی توجهی به مناطق محروم نداشت و تنها 10 کیلومتر از راه اصلی آسفالت شده بود و اکنون شاهد دو بانده شدن محور مشگین‌شهر-اردبیل هستیم و محرو مشگین‌شهر- اهر نیز به زودی عملیاتی می‌شود.

 

در دوران پهلوی مردم روستایی و مناطق محروم این شهرستان حتی از داشتند آب آشامیدنی سالم نیز بهره چندانی نداشتند و در سختی و محرومیت بودند اما به برکت انقلاب اسلامی تمام روستاهای دور و نزدیک از این نعمت بهره‌مند هستند و در اکثر روستاها در منازل نیز لوله‌کشی آب دارند و مردم به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در ارتباط با ساکنان روستاها و مناطق محروم می‌توان به توسعه و تجهیز شبکه بهداشت و درمان اشاره کرد که در حال حاضر اکثر روستاهای شهرستان دارای خانه بهداشت بوده و در برخی مناطق نیز به صورت مداوم خدمات رسانی می‌شود در حالی که قبل از انقلاب مردم روستایی و مستضعف علاوه بر محرومیت از سایر امکانات اولیه زندگی، از داشتن حداقل امکانات بهداشتی و درمانی نیز بی بهره بودند و دفترچه درمانی نیز نداشتند و در حال حاضر برای تمامی افراد جامعه دفترچه درمانی صادر می‌شود.

 

استفاده از گاز طبیعی که در این کشور استخراج می‌شود یکی دیگر از نعمات انقلاب اسلامی است که تمام روستاهای بالای 20 خانوار از این نعمت بهره‌مند هستند در حالی که قبل از انقلاب خبری از گاز طبیعی در منازل وجود نداشت.

 

در بحث مسکن روستایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و راه اندازی بنیاد مسکن واحدهای مسکونی در روستاها مقاوم سازی شده و در حال حاضر طرح هادی در اکثر روستاها اجرا می‌شود.

 

در بحث مقاوم سازی مدارس نیز پیش از انقلاب اسلامی تنها 50 مدرسه وجود داشت اما به برکت این انقلاب بیشتر مدارس شهرستان مقاوم سازی و نوسازی شده و سازمان نوسازی مدارس همچنان در حال نوسازی هستند.

 

احداث سد سبلان، احداث سد احمدبیگلو، احداث و راه اندازی تصفیه خانه آب شرب مشگین‌شهر، راه اندازی عملیات اجرایی نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر، احداث سردخانه‌های مختلف، ساماندهی بناهای تاریخی شهرستان، احداث سالن‌های ورزشی در سطح شهرستان، ساماندهی و احداث بالغ بر 20 آبگرم معدنی و 10ها پروژه ملی و بزرگ دیگر که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به اجرا در آمده است.

 

نکته‌ای که در نهایت تاسف و تاثر باید به آن اشاره کرد این است که در طول دوران بعد از انقلاب و طی چهار دهه گذشته برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به علت هجمه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دشمنان و نیز عملکرد منفی و بعضاً انحرافی بعضی گروه‌ها و مسئولان، دچار افول و سستی شده است لذا دلسوزان و حامیان انقلاب نوجوانان و جوانان که روزهای شکوه و دهه اول و دوم انقلاب را به یاد ندارند و یا به چشم خود ندیده‌اند، با مشاهده برخی واقعیت‌های امروز جامعه نبایستی در دستاوردهای انقلاب و شکوه و شور و شعور مردم و حماسه آفرینان تردید کرد.

 

با مطالعه و دریافت حقایق درخشان انقلاب اسلامی، نوجوانان و جوانان باید با حضور جدی خود در صحنه‌های مختلف جامعه، همان درخشندگی‌ها را مطالبه و برقرار کنند و اگر حساسیت لازم را نسبت به حفظ و استمرار دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی نداشته باشند، روز به روز شاهد افول و حتی از بین رفتن آن‌ها خواهیم بود و ممکن است خدای نکرده روزی متوجه موضوع شویم که دیگر نه اثری از دستاوردها مانده و نه اثری از انقلاب اسلامی، لذا ما حفظ و حراست از انقلاب را فریضه‌ای مهم برای خود می‌دانیم،

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد