سرویس: نیر
کد خبر: 74868
|
12:14 - 1396/11/11
نسخه چاپی

نیم نگاهی به دستاورد های انقلاب اسلامی در شهرستان نیر

نیم نگاهی به دستاورد های انقلاب اسلامی در شهرستان نیر
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران همپای سایر نقاط کشور ، شهرستان نیر نیز پیشرفت های محسوسی در عرصه های گوناگون صنعتی ، علمی ، پزشکی ، فرهنگی ، عمرانی ، امور زیر بنایی و کشاورزی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازنیریمیز؛انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم بوده کـه دستاوردهای زیادی را در حوزه های مختلف به همراه داشته است.شهرستان نیر نیز از این قایده مستثنی نبوده و این شهرستان در این مدت شاهد تحولاتی در بخشهای مختلف از جمله عمرانی و زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و پزشکی و سلامت بوده است.

بیش از 39 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت آستانه 40 سالگی عمر گرانمایه این شجره پر امید، نیکوست به برخی دست آوردهای مختلف انقلاب پرداخته شود.

تقسیمات سیاسی

شهرستان نیر در فاصله 35 کیلو متری غرب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل – سراب واقع شده است و با وسعت 1495.4 کیلومتر مربع 33.8 درصد از کل استان و بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان نیر در سال 1395 برابر با 5,873 نفر بوده است.

شهرستان نیردرسال 1376 تاسیس شده  ودارای دو بخش بنامهای مرکزی وکورائیم وچهاردهستان بنامهای دورسونخواجه ورضا قلی قشلاقی درحوزه بخش مرکزی ویورتچی غربی ویورتچی شرقی درحوزه بخش کورائیم است؛ این شهرستان دارای 100 روستا و2  شهر است.

گردشگری نیر

 شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های  طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده است و همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور است.

حوزه صنعت

از دستاورد های انقلاب اسلامی شهرک تخصصی آب شهرستان نیر است که  سه کارخانه تولیدات آشامیدنی فعال است که به برکت انقلاب اسلامی چهارمین کارخانه آب معدنی با نام  آب چشمه سبلان در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

کارخانه تسنیم نوش

شرکت تولیدی فرآورده های نوشیدنی تسنیم نوش در تاریخ 1387/06/11 با شماره ثبت 7686 در اداره ثبت اردبیل به ثبت رسیده و جواز تاسیس با شماره125/11652در تاریخ 1387/06/31 اخذ نموده و در زمینه تولید محصولات غذایی از جمله انواع آب میوه و آبمعدنی و ... فعالیت می کند و تعداد کارکنان این شرکت به 20 الی 100 نفر میرسد.

 

کارخانه مهرآب بهشت

کارخانه دی دی واتر در زمینی به مساحت 4.5 هکتار در شهرک تخصصی آب سبلان در شهرستان نیر، با پیشرفته ترین ماشین آلات اروپایی در اسفند ماه 1393 افتتاح شد؛ این کارخانه دارای آزمایشگاهی بسیار مجهز بوده که از دو قسمت میکروبی و شیمیایی تشکیل شده است.

گاز رسانی

رئیس اداره گاز شهرستان نیر عادل شاکر خبری اظهارکرد:با همت و تلاش شرکت گاز استان و شهرستان نیر تاکنون 92 درصد روستاهای شهرستان نیر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند که برابر 6 هزار خانوار است..

وی افزود: درحال حاضر عملیات گازرسانی به 17 روستای شهرستان نیر در حال اجرا است که 6 درصد از مجموع کل روستاهای شهرستان است و با اتمام این پروژه تعداد برخورداری روستاهای شهرستان از نعمت گاز طبیعی به 98 درصد خواهد رسید.

رئیس اداره گاز نیر گفت: با اتمام عملیات گازرسانی به 17 روستای شهرستان 250 خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد که برای اجرای این پروژه 14 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

شاکر بیان کرد: با اتمام این پروژه شهرستان نیر به منطقه سبز از لحاظ دارا بودن روستاهایش از نعمت گازطبیعی تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره گاز شهرستان نیر تصریح کرد: این پروژه تا هفته دولت سال آینده به اتمام خواهد رسید همچنین از افتتاح ساختمان اداره گاز بخش کورائیم هم در دهه مبارک فجر خبر داد.

حوزه عمرانی آموزش و پرورش

رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیر گفت: دو پروژه آموزش و پرورش شهرستان نیر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در دهه مبارک فجر مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ساختمان کارگاه هنرستان بهار و مدرسه بوسجین که توسط بنیاد برکت احداث شده در دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد.

حوزه آبرسانی

برای اجرای عملیات تصفیه خانه فاضلاب روستایی چهار روستای این شهرستان اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

 در سه روستای علی آباد، دیمان و شیرین بلاغ تصفیه خانه فاضلاب روستایی با صرف 20 میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده و عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب روستای جوراب نیز با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال شروع شده است.

خدمات رسانی

ساختمان اورژانس نیر با پیشرفت فیزیکی 95 درصد دهه فجرامسال افتتاح می‌شود،برای احداث این ساختمان 500 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

احداث کارخانه آسفالت و تولید شن و ماسه شهرداری

این کارخانه در زمینی به مساحت حدود 1.5 هکتار است که ظرفیت کارخانه آسفالت 100-80 تن تولید آسفالت در ساعت است.

راه و شهرسازی

در 2 سال گذشته 120 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه شهرستان نیر هزینه شده است.

اداره راه و شهرسازی نیر اولین و فعال ترین اداره در حوزه ساخت و سازه پروژه های عمرانی است.

این اداره با داشتن حداقل نیروی انسانی و حداقل امکانات ، گام های بزرگی در توسعه زیرساخت ها برداشته است.

42هزار متر مربع لکه گیری ، بازیافت 13 هزار و200مترمربع آسفالت ، روکش آسفالت مجموع راههای اصلی و فرعی روستایی به طول 28 کیلومتر و بهسازی و تعریض محورها به طول 20 کیلومتر را از جمله کارهای عملیاتی این اداره است.

سد یامپی نیر

سد یامچی در ۵ کیلومتری شهر نیر استان اردبیل قرار دارد؛ این سد در مدت هشت سال با سیصد میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و در سال ۱۳۸۲ به پایان رسیده و حجم آب ذخیره شده در این سد ۹۵ میلیون مترمکعب است؛در حال حاضر از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی شهر اردبیل و آبیاری اراضی پائین دست سد استفاده می شود؛ طول تاج این سد ۸۳۰ متر، عرض آن ۱۲متر و ارتفاع آن از پی ۶۷ متر است.

 سد یامچی می تواند سفره های زیرزمینی آب را تقویت کند؛ ارتفاعات اطراف سد و نیز طبیعت زیبای اطراف آن مکانی مناسب برای تفریح و استراحت است؛ اطراف این سد به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب قرار گرفته است .

امروز به برکت انقلاب اسلامی،دستاوردهای بسیاری برای کشور ما ایجاد شده که باید قدردان نظام و این دستاوردها باشیم و دهه مبارک فجر بهترین زمان جهت بیان و معرفی دستاوردها و نتایج انقلاب به مردم بخصوص جوانان است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد