سرویس: نیر
کد خبر: 74931
|
15:20 - 1396/11/12
نسخه چاپی

سرپرست فرمانداری نیر:

نیر آینده ای رو به توسعه دارد / تاکنون از ظرفیت گردشگری نیر برای اشتغال پایدار استفاده نشده است

نیر آینده ای رو به توسعه دارد / تاکنون از ظرفیت گردشگری نیر برای اشتغال پایدار استفاده نشده است
سرپرست فرمانداری نیر، گفت: از گذشته های دور آنگونه که شایسته است از ظرفیت گردشگری شهرستان نیر استفاده نشده است این در حالی است که داشته های این شهرستان در صورت برنامه ریزی و اجرای طرح های مفید می توانست موجب رفع مشکل بیکاری و مهاجرت شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مامهدی بخشی سرپرست فرمانداری نیر در گفت و گو با خبرنگارنیریمیزگفت: نیر را می توان از معدود شهرستان‌هایی در سطح استان و حتی  کشور نام برد که دارای جاذبه های سیاحتی متنوع در دو قسمت طبیعی و باستانی است.

وی با اشاره به پیشینه غنی تاریخی نیر و ازسوی دیگر طبیعت دلپذیر و آبگرم های معدنی متعدد در گوشه و کنار این شهرستان اظهار کرد: آنچه را که سایر شهرستان‌های استان از جمله سرعین، مشگین شهر، نمین، اردبیل و کوثر هر کدام به شکل جداگانه در حوزه سیاحت دارند شهرستان نیر به تنهایی داراست.

بخشی ادامه داد: شهرستان نیر مجموعه ای از آب های معدنی گرم، آثار تاریخی با قدمت زیاد، طبیعت و چشم اندازهای بسیار زیبا را در دل خود جای داده  و در این منطقه تولید انواع فرآورده های خوراکی سنتی از انواع میوه ها و لبنیات نیز می توان دید.

وی یادآوری کرد: چشمه های آب معدنی نیر بر خلاف سرعین که در محدوده شهر متمرکز است، در نقاط مختلف شهرستان واقع شده و هر کدام از آنها دارای خاصیت های درمانی و فیزیکی متفاوتی هستند.

سرپرست فرمانداری تیر تشریح کرد: از گذشته های دور آنگونه که شایسته است از ظرفیت گردشگری شهرستان بهره گیری نشده است.

بخشی تصریح کرد: این در حالی است که داشته های شهرستان نیر در حوزه گردشگری در صورت مطالعه؛ برنامه ریزی و اجرای طرح های مناسب، می تواند ضمن جذب گردشگر داخلی و خارجی باعث حل مشکل بیکاری منطقه و نیز رونق اقتصادی استان شود.

سرپرست فرمانداری نیر با بیان اینکه بیشترین منطقه نمونه گردشگری استان اردبیل در نیر واقع است گفت: در این شهرستان 6 منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده است.
بخشی، تپه تاریخی بوینی یوغون در حاشیه روستای کورعباسلو ؛ غار باستانی روستای گلستان، غار دوقلوی روستای اوجغاز، تپه نوالار و بسیاری دیگر را از جمله آثار مهم باستانی و تاریخی نیر عنوان کرد و افزود: غار دست ساز باستانی روستای گلستان یکی از غارهای منحصر به فرد مربوط به دوره قبل از اسلام با خاصیت ویژه است؛ آب های معدنی برجلو، سقزچی، قینرجه و چندین چشمه و استخر آب معدنی سرد و گرم دیگر در روستاهای منطقه از جمله قوتورسوئی، منطقه سیاحتی و تفریحی بولاغلار (چشمه ها) دهکده توریستی سبلان از جاذبه های سیاحتی شهرستان نیر در حوزه طبیعت هستند.

وی افزود : همچنین غارهای دو قلوی روستای اوجغاز که یکی موسوم به شیرین و دیگری موسوم به فرهاد است و نیز تپه دست ساز اباذر از جمله داشته های شهرستان نیر در حوزه تاریخی هستند که تاکنون برای بسیاری از گردشگران و حتی ساکنان بومی منطقه نیز ناشناخته مانده اند.

به گفته بخشی، بخش خصوصی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در اجرای طرح های حوزه گردشگری شهرستان اظهار تمایل کرده اند که تعدادی از این طرحها نیز مصوب شده و درحال اجرا می باشند.

**شهرک تخصصی آب نیر با ظرفیت اشتغالزایی فراوان
سرپرست فرمانداری نیر همچنین گفت: در مجموعه عظیم شهرک تخصصی آب این شهرستان تاکنون سه واحد تولید آب معدنی و انواع نوشیدنی های گازدار و بدون گاز فعال هستند و یک واحد دیگرنیز در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

بخشی افزود: این شهرک که به خاطر داشتن شرایط محیطی منطقه از جمله تامین آب مورد نیاز و اشتغالزایی فراوان دارای اهمیت فراوان است برای ساخت 18 واحد تولیدی در نظر گرفته شده و تاکنون هشت متقاضی داشته که نیمی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده و بقیه درحال طی کردن روند قانونی می باشند.

وی افزود: یک واحد تولید آب معدنی مستقر در این شهرک نیز طی دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

بخشی بیان کرد: استاندار اردبیل در بازدید اخیر خود بر تعیین تکلیف افرادی که مجوز سرمایه گذاری در این شهرک اخذ کرده ولی تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند تاکید کرد.

**طرح تصفه خانه نیربرای تامین آب بهداشتی برای شهروندان

به گفته سرپرست فرمانداری نیر، طرح تصفیه خانه فاضلاب این شهر با پیشرفت فیزیکی 80 درصد یکی از طرح های مهم در دست اجرا برای تامین آب شرب بهداشتی و پاک برای مردم است.

بخشی ادامه داد: تاکنون برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر، اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن 30 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

وی بیان کرد: همچنین 23 کیلومتر از شبکه فاضلاب  اجرا شده و پنج کیلومتر باقی مانده نیز به سرعت در حال اجراست.

به گفته وی، تاکنون برای احداث شبکه فاضلاب شهر نیر با پیشرفت فیزیکی 77 درصد، 30 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام آن 15 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

بخشی اضافه کرد: خط انتقال این پساب 9.5 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی 50 درصد است و تاکنون برای اجرای آن 10 میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن نیازمند  10 میلیارد ریال اعتبار مجدد است.

**اشتغال فراگیر نیر با 52 طرح مصوب

فرماندار نیر همچنین از تصویب 52 طرح در ارتباط با طرح اشتغال فراگیر در این شهرستان خبر داد.

بخشی افزود: مجموع مبلغ تسهیلات این طرح ها 280 میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای 363 نفر می باشد که طرح های پیش بینی شده برای این شهرستان 100درصد تهیه و مصوب شده است.

به گفته وی حوزه شهرک صنعتی، طرح های کشاورزی، گردشگری و خدماتی از جمله طرح های مصوب در قالب اشتغال فراگیر است.

 **راه ارتباطی کریق به آرموداغ و کاهش مسافت اردبیل با پایتخت

فرماندار نیر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه راهسازی این شهرستان گفت: جاده روستای کریق به روستای آرموداغ از ویژگی های ناهمواری و توپوگرافیکی بسیار مطلوب برای ارتباط دو استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و نیز زنجان برخوردار است که فاقد گردنه های سخت گذر، سراشیبی ها تند، پیچ و خم های زیاد بوده و به همین علت به ابنیه فنی مانند پل و تونل نیاز ندارد.

وی اظهار کرد: مجموع فاصله این راه از سه راهی روستای کورعباسلو تا میانه 20 کیلومتر است که با پیگیری های انجام شده تاکنون پنج کیلومتر از آن در حوزه نیر آسفالت و مقداری نیز در حوزه میانه زیرسازی و آسفالت شده است.

بخشی ادامه داد: این راه به دلایلی که اشاره شد بسیار اقتصادی است و انتظار می رود بهره برداری از آن تا سال 1398 عملیاتی شود که در این صورت مسیر اردبیل_تهران، 90 کیلومتر نسبت به مسیر سرچم کاهش می یابد.

وی همچنین گفت : جاده نیر - کوراییم بازسازی شده و قرار است راه ارتباطی کوراییم و خلف لو که ارتباط مستقیم این بخش با جاده سرچم را فراهم می کند آسفالت شود.

بخشی با اشاره به خدمات ارایه شده به روستاهای شهرستان نیز گفت: 90 درصد از 101 روستای شهرستان نیر از گاز طبیعی بهره مند شده اند.

به گفته وی، در بیش از 70 درصد از روستاهای نیر دست کم یک قسمت از طرح هادی اجرا شده و در مجموع به خاطر اجرای این طرح و بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی پس از زلزله ویرانگر دهم اسفند 1375، روستاهای این شهرستان از نظر ساختمان واحدهای مسکونی و وضعیت عمرانی به شکل نسبی در شرایط مطلوبی قرار دارند.

**37 طرح در دهه فجر در نیر افتتاح می شود

فرماندار نیر گفت: تعداد 37 طرح خدماتی، عمرانی و اقتصادی در ایام الله دهه مبارک فجر در این شهرستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بخشی افزود: این طرح ها در زمینه های مختلف شامل پنج فقره طرح اشتغالزایی، 13 فقره در حوزه خدمات و بقیه عمرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ابنیه‌های مدارس، واحدهای آموزشی، راه روستایی، آسفالت معابر شهر کورائیم از جمله آنهاست اظهار کرد: برای اجرای مجموع این طرح ها 198 میلیارد ریال هزینه شده است.

گفتنی است شهرستان نیر با 20 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع است که 6 هزار نفر از این تعداد در دو شهر نیر و کورائیم و بقیه در روستاها ساکنند.

این شهرستان از پیشینه تاریخی غنی و دیرینه برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد