سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74970
|
11:17 - 1396/11/14
نسخه چاپی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد:

دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در استان اردبیل+ لیست اقدامات در دست اجرا

 دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان در استان اردبیل+  لیست اقدامات در دست اجرا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت درمان و سلامت این استان طی چند سال اخیر گفت: بزودی با فارغ التحصیلی افراد واجد شرایط ، مشکل کمبود خدمات فوق تخصصی کودکان در اردبیل رفع می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به مناسبت دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگارآذرسلام،گفتگویی با دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام داده که تفصیل آن در ادامه می آید.

طرح نظام سلامت تحولات بزرگی در استان اردبیل داشت 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال 93 در دولت تدبیر و امید در استان اردبیل گفت: با این طرح شاهد تحولات بزرگی در حوزه سلامت استان بودیم که بهره برداری از دو بیمارستان نمین و کوثر، مرکز رادیو تراپی و شیمی درمانی و دهها پروژه بهداشتی و درمانی با هزینه کرد 57 میلیارد تومان توسط  مقام عالی وزارت بهداشت در سال جاری در راستای اجرای این طرح بود.

وی افزود: در سی و نهمین سالگرد فجر شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تعداد 30 پروژه بهداشتی و درمانی دانشگاه در سطح استان که مهمترین آن بیمارستان امام رضا(ع) با 108 تخت بستری با صرف اعتباری بالغ بر 12 میلیارد و ششصد میلیون تومان بود، افتتاح و بزودی راه اندازی خواهد شد.

دکتر قدرت اخوان اکبری از بهره برداری یک بیمارستان با 30 پروژه درمانی دیگر در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: اهم اقدامات حوزه مدیریت امور پشتیبانی و رفاهی شامل پیگیری اخذ مجوز تعداد  169 نفر نیرو از وزارت متبوع، تحویل تعداد 21 دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر 315 از وزارت متبوع جهت بکارگیری در پایگاه های فوریت پزشکی مستقر در سراسر استان اردبیل،تجهیز بیمارستان امام رضا(ع) با صرف اعتبار بالغ بر 14 میلیارد ریال انجام شد.

 خدمات فوق تخصصی کودکان در اردبیل افزایش می‌یابد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، شروع عملیات احداث 10 باب خانه بهداشت،21 باب مرکز بهداشتی درمانی،10باب مرکز بهداشتی درمانی شهری، 3باب پانسیون پزشکان، آزمایشگاه مرکزی اردبیل، ستاد شبکه بهداشت درمان بیله سوار، تکمیل مرکز تروما و توسعه اورژانس بیمارستان امام خمینی اردبیل را از دیگر قدامات مهم در حوزه پزشکی و درمان و سلامت در استان اردبیل دانست.

اخوان اکبری گفت:  از نظر امکانات و نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی وضعیت مطلوبی در استان برقرار است و در کلیه رشته های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز به استثنای یکی دو مورد امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی لازم جهت ارائه خدمات درمانی ضروری  به مردم فراهم شده است.

وی عمده مشکلات موجود در ارتباط با خدمات فوق تخصصی را نبود فوق تخصص در رشته های جراحی کودکان و جراحی عروق  برشمرد و افزود: البته در این 2 رشته نیز افراد واجد شرایط به تحصیل اعزام شده اند که در یکی دو سال آینده با اتمام تحصبلات خود شروع به کار خواهند کرد. همچنین در طول  سالهای گذشته بیشترین تعداد پزشکان متخصص به شهرستانهای واقع در مناطق محروم اختصاص داده شده که این کار در راستای افزایش بهره مندی اهالی شهرستانهای تابعه از خدمات درمانی و تحقق عدالت در دسترسی به خدمات سلامت بوده است .

وجود 1820 تخت فعال در 16 بیمارستان استان اردبیل /  افزایش تخت های بیمارستانی به 2280 در آینده ای نزدیک

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر تعدادیک هزارو 820 تخت فعال در16 بیمارستان واقع در سطح استان اردبیل(1460 تخت فعال در 11 بیمارستان دولتی و 400 تخت فعال در 2 بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی و یک بیمارستان وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران و 2 بیمارستان خصوصی)وجود دارد؛ بیمارستانهای جدید پارس آباد، امام رضا(ع) اردبیل و مرکز سوانح و سوختگی اردبیل(مرکزتروما) و پروژه اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره)اردبیل با ظرفیت 460 تختخواب در حال احداث ، تجهیز و آماده سازی است.

وی با اشاره به اینکه در مرداد ماه سالجاری بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان کوثر با تجهیزات کامل بدست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مسئول افزود: با تجهیز و راه اندازی بیمارستانهای در حال احداث، در آینده نزدیک مجموع تختهای فعال استان اردبیل در بخش دولتی به 1880 و در مجموع به 2280 تخت خواهد رسید و تعداد بیمارستانهای فعال استان به 18 مورد افزایش خواهد یافت بنابراین  تعداد تخت های مصوب استان اردبیل در قالب سطح بندی خدمات درمان بستری از 2835 تخت مصوب در سال 1394 به 3456 تخت مصوب تا سال 1404 افزایش یافته است .

اخوان احداث بلوک توسعه ای بیمارستان ولیعصر(عج)مشکین شهر با ظرفیت 120 تختخواب وآغاز عملیات اجرایی بیمارستان  258 تختخوابی در زمین اهدایی واقف حاج علی نجف زاده(بنام بیمارستان نجف زاده ) از دیگر اقدامات درمانی دانشگاه برشمرد.

 

بستری شدن سالانه 120000 نفر در بیمارستانهای تابع دانشگاه در اردبیل / زمان رسیدن بر بالین بیمار 6 دقیقه است

این مسئول استانی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک 120هزار نفر بیمار در بیمارستانهای تابعه دانشگاه بستری می شوند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند، اضافه کرد: سالانه بیش از 850 هزار نفر بیمار به 18کلینیک ویژه تخصصی دانشگاه مراجعه می کنند و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

اخوان اکبری در ادامه از انجام تعداد 32695 ماموریت در سال 95 توسط فوریتهای پزشکی استان اردبیل خبر داد و گفت: اورژانس پیش بیمارستانی استان نیز در قالب 46 پایگاه اورژانس(شامل20 پایگاه شهری و 26 پایگاه جاده ای)در حال خدمت رسانی به مردم استان اردبیل است.

همچنین وی میانگین رسیدن بر بالین بیماران در ماموریت های شهری معادل 6 دقیقه و در ماموریتهای جاده ای را معادل 12 دقیقه عنوان کرد.

9 پایگاه اورژانس شهری جدید و 8 پایگاه اورژانس جاده ای در اردبیل راه اندازی خواهد شد

او با بیان اینکه در جریان پنج سال گذشته تعداد نیروهای تحصیل کرده فوریتهای پزشکی از 180 نفر به 291 نفر افزایش یافته است و در همین مدت تعداد نیروهای فاقد تحصیلات دانشگاهی از 120 به 21 نفر کاهش یافته است گفت: این امر تاثیر چشمگیری در کیفیت خدمات ارائه شده توسط این همکاران گذاشته و تعداد آمبولانسهای فعال فوریتهای پزشکی طی 5 سال گذشته 57 دستگاه به 89 دستگاه افزایش یافته است.

اخوان اکبری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه راه اندازی 9 پایگاه اورژانس شهری جدید و 8 پایگاه اورژانس جاده ای جدید برای استان اردبیل در نظر گرفته شده که عملیاتی خواهد شد.

تعداد مراکز رادیوتراپی اردبیل تا سال 1404 به 4 مرکز خواهد رسید

وی گفت: در حال حاضر 2 مرکز رادیوتراپی (یک مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی) در سطح استان اردبیل فعالیت دارند و نیازهای مردم استان را تامین می کنند که تعداد این مراکز تا سال 1404 به 4 مرکز خواهد رسید .

دکتر قدرت اخوان اکبری در ادامه گفتگو با آذرسلام گفت: برای تجهیز و راه اندازی بخش رادیوتراپی در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره)اردبیل که در سالجاری مورد بهره برداری قرار گرفت ، اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال صرف شده است که دستگاه رادیوتراپی دانشگاه یکی از پیشرفته ترین دستگاههای موجود در کشور هست و فقط سه دستگاه از این نوع در سطح کشور وجود دارد .

وی افزود: در حال حاضر 4 مرکز شامل 2 مرکز MRI  دولتی و 2 مرکز خصوصی در سطح استان اردبیل فعالیت دارند و نیازهای مردم استان را تامین می کنند همچنین 8 مرکز سی تی اسکن (6 مرکز دولتی و 2 مرکز خصوصی) در سطح استان اردبیل فعالیت دارند و نیازهای مردم استان را تامین می کنند.

رضایتمندی 91 درصدی مردم اردبیل از خدمات دریافتی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در قالب طرح تحول سلامت از ابتدای طرح تاکنون بالغ بر 117 میلیارد تومان هزینه شده است و به همین میزان هزینه های درمانی مردم کاهش یافته است .

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تا پایان سه ماهه اول سال جاری، از مجموع 80965 مورد زایمان در بیمارستانهای تابعه دانشگاه(زایمان طبیعی و سزارین)، تعداد 35536 مورد زایمان طبیعی بوده و مادران بصورت رایگان ترخیص شده اند که میزان کاهش درصد سزارین در بیمارستانهای تابعه دانشگاه معادل 11.8 بوده است؛ افزایش رضایتمندی مردم به میزان 91 درصد از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی استان بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت را نیز شاهد هستیم.

ماندگاری  75 پزشک متخصص در مناطق محروم استان اردبیل با پرداخت های تشویقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:  تامین و جذب 219 نفر نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانهای دانشگاه در رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و بهیاری در سال 1393 به منظور ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران بستری، بهسازی فضاهای مربوط به محل بستری بیماران در کلیه بیمارستانهای تابعه دانشگاه شامل اتاق بیماران، سرویسهای بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تامین تجهیزات و ملزومات مربوط به هتلینگ (تخت، لاکر، یخچال، تلویزیون از اقدامات بعدی این دانشگاه بوده است.

او افزود: به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی بیشتر و افزایش دسترسی مردم در اقصی نقاط استان و مناطق دور افتاده به این خدمات، تعداد 75 نفر پزشک متخصص با پرداختی های تشویقی بصورت ماندگاری در شهرستانهای تابعه استان اردبیل(بغیر از مرکز استان) انجام وظیفه می کنند.

وی گفت: در راستای ایجاد امکانات و دسترسی آسان مردم به متخصصین در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل و به منظور ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستانهای تابعه دانشگاه تعداد 90 نفر پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف درمانی(شامل قلب و عروق، داخلی، اطفال، زنان و زایمان، بیهوشی، جراحی عمومی، ارتوپدی، طب اورژانس) بصورت 24 ساعته و مقیم انجام وظیفه می کنند.

مراجعه سالانه بیش از850000  نفر به کلینیکهای ویژه تخصصی تابع دانشگاه در استان اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ارتقای کیفیت خدمات ویزیت با 18 کلینیک ویژه فعال + 2 کلینیک دندانپزشکی ،ایجاد و راه اندازی 18 فقره کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی عصر با حضور 219 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص در اقصی نقاط استان از جمله کلینیک بیمارستان های امام خمینی(ره)، فاطمی، بوعلی، علوی، کوثر، توحید، اقماری فردوس، وحدت و امام رضا(ع) ،کلینیک های راه اندازی شده در شهرستانهای تابعه از جمله کلینیک بیمارستان های امام خمینی(ره)بیله سوار، خلخال ، کوثر، نمین، ولایت گرمی، ولیعصر(عج)مشگین شهر، شفا پارس آباد، سرعین و نیر، راه اندازی کلینیک شماره یک دندانپزشکی در محل دانشکده دندانپزشکی اردبیل، تجهیز و راه اندازی کلینیک شماره دو دندانپزشکی در محل ساختمان انجمن حمایت از بیماران کلیوی اردبیل در سال 95 را از عملیات و اقدامات بسته ششم طرح تحول سلامت برشمرد.

او در این باره گفت:  سالانه بیش از850000  نفر به کلینیکهای ویژه تخصصی مراجعه و خدمات لازم را دریافت می کنند.

بهسازی بلوک زایمانی در استان اردبیل

دکتر اخوان اکبری بهسازی بلوک زایمانی بیمارستانهای ولیعصر(عج)مشکین شهر- ولایت گرمی -امام خمینی(ره)خلخال- امام خمینی(ره)بیله سوار- امام خمینی(ره)نمین- بیمارستان جدید پارس آباد مجموعا با ظرفیت 18واحد LDR با صرف اعتباری بالغ بر 17 میلیارد ریال را از کارهای انجام شده درمانی برشمرد.

جزئیات برنامه کاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان گفتگوی تفصیلی با آذرسلام و تشریح عملکرد این دانشگاه در ایام دهه فجر 96، توسعه تختهای NICU به تعداد 13 تخت در بیمارستانهای علوی و بوعلی با صرف اعتباری بالغ بر 9 میلیارد ریال، احداث مرکز غربالگری سرطان در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره)اردبیل با سطح زیربنای 764 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال، احداث مرکز شیمی درمانی سرپایی 24 تختخوابی در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره)اردبیل به مساحت 725 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال را از جمله اقداماتی دانست که در لیست برنامه کاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرار دارند. 

 

 احداث مرکز غربالگری سرطان و شیمی درمانی سرپایی 6 تختخوابی در محوطه بیمارستان جدید پارس آباد به مساحت 825 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 17 میلیارد ریال، احداث پروژه اورژانس جدید در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره)اردبیل با سطح زیربنای 2400 متر مربع با ظرفیت 72 تخت تحت نظر در طبقه همکف و 42 تخت بستری(شامل 8 تخت ویژه و 34 تخت بستری عادی) با صرف اعتباری بالغ بر 45 میلیارد ریال، احداث، تجهیز و راه اندازی بخش اورژانس جدید بیمارستان ولیعصر(عج) با سطح زیربنای 960 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال از دیگر اقداماتی است که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  از برنامه های در دست اجرای این دانشگاه است.

همچنین اخوان اکبری احداث، تجهیز و راه اندازی بخش بستری الحاقی 22 تختخوابی بیمارستان نمین به مساحت 500 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 82 میلیارد ریال، افتتاح کلینیک ویژه تخصصی مشگین شهر با زیر بنای1854 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 47 میلیارد ریال، افتتاح   کلینیک ویژه تخصصی شهر نمین شهر با زیر بنای784 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 22 میلیارد ریال، احداث کلینیک ویژه تخصصی اردبیل در شهرک کارشناسان با زیر بنای3100 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 49 میلیارد ریال، احداث کلینیک ویژه تخصصی پارس آباد با زیر بنای1854 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 47 میلیارد ریال، احداث کلینیک ویژه تخصصی خلخال با زیر بنای1854 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 47 میلیارد ریال، تجهیز و راه اندازی تخت های  اعصاب و روان در (بیمارستان فاطمی10 تخت، شهرستان خلخال 10 تخت و گرمی 8 تخت) با زیر بنای480 متر مربع با صرف اعتباری بالغ بر 340 میلیون تومان، راه اندازی پایگاه اورژانس موتورلانس در 6 شهرستان با استفاده از 9 دستگاه موتور سیکلت، راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی با یک دستگاه هلیکوپتر در مرکز استان را از دیگر اقدامات مهمی دانست که در جدول برنامه کاری و اجرایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد