سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 75581
|
17:43 - 1396/12/02
نسخه چاپی

زعفران مناسب برای کشت در استان اردبیل؛

بانوی زعفرانکار مشگینی برای 16 نفر اشتغالزایی کرد

بانوی زعفرانکار مشگینی برای 16 نفر اشتغالزایی کرد
بانوی پر تلاش و زعفرانکار مشگین‌شهری گفت: کشت زعفران یکی از جایگزینی بسیار مناسب جهت رشد و توسعه مناطق روستایی است و می تواند جایگاه بالایی در اشتغال روستایی و کشاورزی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما  طاهره شهبازی فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش زعفران در روستای تازه کند شهرستان مشگین‌شهر در گفتگو باسفیرمشکینگفت: بنده تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در رشته کشاورزی ادامه داده و بعد از پایان تحصیلات مقدماتی به تولید فرش در این منطقه روی آوردم اما باتوجه به اینکه از کشاورزی براساس رشته تحصیلی آگاهی داشتم در سال 93 وارد عرصه پرورش زعفران شده و در طول این سه سال فعالیت خود را گسترش دادم.

 

وی افزود: زعفران گياهي چند ساله است که به وسیله پیازچه تکثیر پیدا می‌کند مهمترين گياه زراعي موجود در كره زمين و تنها محصولي است كه بر خلاف سایر محصولات واحد خريد و فروش آن به جاي تن و كيلو گرم، مثقال و گرم است و مهمترین ویژگی پرورش این گیاه اين است كه با يك بار كاشت براي مدت 10- 5 سال عمليات برداشت صورت مي گيرد.

 

وی خاطر نشان کرد: کشت زعفران سابقه هزار ساله دارد و با توجه به اينكه در شرايط آب و  هوايي خشك و سرد رشد می‌کند لذا نياز آبي بسيار پايين دارد و يكي از جايگزين‌هاي بسيار مناسب جهت رشد و توسعه در مناطق روستایی است و مي تواند جايگاه بالايي در اشتغال روستايي و كشاورزي داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: ارزش يك كيلو زعفران برابر 3-2 تن گندم است كه به علت حجم بسيار كمي كه دارد حمل ونقل آن بسيار آسان و از جمله محصو لات صادراتي به شمار مي آيد.

 

خانم شهبازی در خصوص تکثیر زعفران گفت: تكثير این گیاه از طريق ايجاد پيازچه هاي جديد كه از پياز مادر توليــد مي شود صورت مي گيرد به طوری که پياز زعفران در ماه‌هاي تابستان به صورت غيرفعال و راكد در زمين باقي مي ماند و رشد دوباره خود را در حدود پايان تابستان شروع می‌کند.

 

وی هدف از ورود به این عرصه اقتصادی را تغيير الگوي كشت به خاطر محدودیت منابع آبي عنوان کرد و گفت: توليد يك محصول با ارزش علاوه بر مصارف گوناگون باعث ارز آوري نیز مي شود و در کنار آن موجب ايجاد اشتغال و در آمد زايي براي كشاورزان و همچنین این محصول به راحتی قابل حمل و نقل است بدون اینکه امکانات خاصی نیاز داشته باشد و هر بانوی ایرانی به راحتی می‌توان وارد این عرصه شود.

 

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: بنا به توصیه‌های اطرافیان وارد این عرصه شده و در اجرای آن اعضای خانواده و سایر افراد مرا یاری و همکاری می‌کند و این امر موجب ایجاد انگیزه در بین خانواده برای توسعه آن شده است.

 

وی افزود: از جمله آسیب‌های این عرصه هزینه بر بودن آن و نبود ادوات کشاورزی مناسب است که امید است در آینده این ادوات برای افزایش راندمان تولید پیش بینی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

خانم شهبازی گفت: برای ورود به این عرصه 500 میلیون ريال هزینه شده که بخشی از این هزینه از طریق بسیج سازندگی شهرستان مشگین‌شهر در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است و در حال حاضر 4 نفر به صورت مستقیم و 12 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار شده‌اند.

 

وی خاطر نشان کرد: سالانه 800 گرم زعفران تولید و در بازارهای شهرستان استان و استان‌های هموار به فروش می‌رسد که از این مقدار سالانه بالغ بر 100 میلیون ريال سود آوری دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد