سرویس: اردبیل
کد خبر: 75782
|
09:13 - 1396/12/09
نسخه چاپی

تحلیل گر مسائل ورزشی در اردبیل مطرح کرد:

سكولاريسم، پرده‌هاي اخلاقي را در ورزش دريده است/ سینما و ورزش همگانی دو بال غرب برای ترویج ورزش مدرن

سكولاريسم، پرده‌هاي اخلاقي را در ورزش دريده است/ سینما و ورزش همگانی دو بال غرب برای ترویج ورزش مدرن
تحلیل گر مسائل ورزشی در اردبیل گفت:به راستي، بي‌مسامحه و توهم‌زدگي، «سينما» و «ورزش قهرماني» را مي‌توان دو بال غرب براي ترويج مباني مدرن ورزش تلقي كرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مامحمد_پورپناهی کارشناس و تحلیلگر مسائل ورزشی در اردبیل در گفتگو بابانوی کوثراظهار داشت: به راستي، بي‌مسامحه و توهم‌زدگي، «سينما» و «ورزش قهرماني» را مي‌توان دو بال غرب براي ترويج مباني مدرن ورزش تلقي كرد.

 

وی گفت:  اصالت كاميابي و لذت‌محوري براي بشري كه نياز به محفلي براي تخليه بار رواني فشارهاي زندگي مدرن دارد، توسط ورزش ارضا مي‌شود و با انضمام صنايع جنبي از جمله جاذبيت‌هاي جنسي به كمال مطلوب غرب مي‌رسد. در چنين شرايطي تماشاي مسابقات و حس ارضاي نفس و تخليه هيجانات، صرفاً  به امري لغو يا از سر تمايلات نفسي بدل مي‌شود كه مي‌تواند پازل سبك زندگي غربي را تكميل كند.

 

کارشناس تحلیلی ورزش گفت: سكولاريسم، پرده‌هاي اخلاقي را در ورزش چنان دريده است كه نمي‌توان حتي در خوشبينانه‌ترين حالت، كاركرد ترويج اخلاقي براي ورزش قهرماني در نظر گرفت.

 

وی افزود: اخلاق ورزشي و مرامنامه‌هاي نانوشته آن تا پيش از مدرن‌زدگي ساحات زندگي، به شدت حرمت ويژه براي پهلوانان و رابطه‌اي مريد و مرادي بر پايه فتوت ايجاد كرده بود. اما ورزش امروز مي‌كوشد با دين‌زدايي و به تبع آن اخلاق‌زدايي از ورزش، آن را به يك سرگرمي سكولار تبديل كند كه رفتار ديني در حركت جمعي آن بي‌معني است و يك ورزشكار به تنهايي مختار است دين‌مدار باشد يا حتي ضددين.

 

پورپناهی گفت: ورزش في‌نفسه گرچه يك فعاليت جمعي محسوب مي‌شود اما هم‌اكنون بيشترين خدمت ورزش حرفه‌اي غربي به فرديت و فردانگاري است. معرفي قهرمانان فردي انسانِ تراز با فرهنگ مدرن در قالب اسطوره‌هاي ورزشي كه برندي را به تن مي‌كنند كه بازار غرب توصيه مي‌كند، عينكي را بر چشم مي‌زنند كه مورد تبليغ غرب است و حتي عطري را استعمال مي‌كنند كه بايد محل كسب سود و منفعت غرب از مصرف‌كنندگان باشد.

 

وی بیان کرد: چنين تقدس پوچي براي يك قهرمان ورزشي – درست همانند قهرمانان ‌هاليوودي- تا جايي به پيش رفته و سخيف مي‌شود كه لباس‌هاي زير و تكه‌هاي موي اين افراد در مزايده‌هاي عمومي با قيمت‌هاي گزاف به فروش گذاشته مي‌شود.

 

وی تصریح کرد: حقايقي كه غرب مثل خيلي ديگر از مسائل با بزك كردن آن مي‌كوشد تا چهره‌اي تزئين، ترميم و تحريف شده از يك واقعيت اجتماعي بر ما عرضه دارد. حال آن كه ما بتوانيم از چنين آوردگاهي طعمه خود را بدون باج دادن به صياد، صيد كنيم بحثي مفصل است كه از قضا نيازمند تأمل جدي و برنامه‌ريزي اجتماعي است.

 

وی در جمع بندی از ورزش و غفلت در آن اظهار داشت: مجموعه آنچه گفته شد را اگر بخواهيم در يك عبارت جمع‌بندي كنيم، مي‌توانيم بر چنين وضعيتي «مديريت غفلت» نام بنهيم. غرب به شدت مي‌كوشد تا بشريت را از حقيقت دور كند و با جهاني غفلت‌زده آشنا سازد. غفلت از آنچه بوده‌ايم. غفلت از آنچه هستيم. غفلت از آنچه بايد باشيم.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد