سرویس: گردشگری
کد خبر: 75799
|
13:10 - 1396/12/09
نسخه چاپی

واکنش‌های احساسی در برابر تحلیل منطقی از سرعین و روزگار کم رونق گردشگری

واکنش‌های احساسی در برابر تحلیل منطقی از سرعین و روزگار کم رونق گردشگری
در روزهای گذشته خبری با عنوان"سرعین روزهای پایانی خود را سپری می‌کند" در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی حاشیه ساز شد؛ بطوریکه واکنش‌های احساسی برخی افراد در برابر تحلیل منطقی از حال و روز سرعین در روزگار کم رونق گردشگری را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،_ مصطفی محمدی/ در روزهای گذشته خبری با عنوان"سرعین روزهای پایانی خود را سپری می‌کند" در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی حاشیه ساز شد.

اظهاراتی از سوی علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اردبیل که البته نه به عنوان شخص مسئول، بلکه به عنوان شخص حقیقی در نشست بررسی فرصت ها و چالشهای گردشگری استان اردبیل که به همت انجمن علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه محقق اردبیلی ترتیب داده شده بود، مطرح شد.

دباغ عبداللهی در این نشست اولین مشکل در حوزه گردشگری استان اردبیل را "توریسم تک محصولی" عنوان کرد و افزود: توریسم تک محصولی توریسمی وابسته به یک محصول است؛ این توریسم در برابر نوسانات اقتصادی، اجتماعی و...، به شدت آسیب پذیر است.

وی اظهار کرد: متاسفانه این همان مشکلی است که سرعین دچارش شده است و سرعین با شرایط "فعلی" روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

دباغ عبداللهی با اشاره به آبهای گرم معدنی سرعین به عنوان تنها جاذبه گردشگری این شهر گفت: متاسفانه زمانی که سرعین در حال رشد بود کسی برای آینده این شهر، برنامه‌ای نداشت.

اما انگار سخنان این کارشناس حوزه گردشگری به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و همین موضوع باعث شد که سیل انتقادات به سوی این مسئول روانه شود.

بذری مدیرعامل جامعه صنفی اقامتی استان اردبیل با انتقاد تند از سخنان دباغ عبداللهی اظهار کرد: اداره متبوع جناب معاون، به لطف این طیف عزیزان به سوی انحطاط می‌رود.

بذری با بیان اینکه ظاهرا آنطوریکه پیداست میزان برف باریده در سطح استان در ماههای گذشته برای قائم کردن سرتان کافی نیست گفت: آقای دباغ عبداللهی، عصر آقامحمد خان قاجار نیست عوامفریبی کنید.

البته انتقادات بذری تا سرحد پایان مدیریت این مسئول نیز پیش رفت! بطوریکه وی اظهار کرد: خدمتتان عارض شوم که روزهای پایانی برای مدیریت حضرتعالی در راه است نه سرعین.

انتقادات و واکنش‌های تندی که البته به نظر می‌رسد بیشتر احساسی باشد تا منطقی.

قطعا انتقادات زیادی بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استاندر حوزه گردشگری وارد است و ضعف این سازمان که اتفاقا دباغ عبداللهی نیز یکی از معاونان این سازمان بوده _هرچند مسئول سیاست‌گذاری نبوده_ برکسی پوشیده نیست اما اگر نگاه واقع بینانه به مطالب منتشر شده از زبان دباغ عبداللهی به عنوان کارشناس حوزه گردشگری داشته باشیم، باید اذعان کرد که این مطالب کم هم بیراهه نیست و بر همین اساس لازم است به جای جوابیه‌های احساسی و هیجانی که البته از سر خیرخواهی است، تلاش شود تا عمق فاجعه به درستی درک شود.

این یک واقعیت است که شهرهای گردشگری ما علی رغم ظرفیت‌های بالایی که دارند، به توریسم تک محصولی دچار شده است و این موضوع می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، شرایط نامناسبی را برای استان رقم بزند.

همچنانکه در بحث اقتصادی کشور نیز وابستگی بیش از حد به درآمد نفتی، خسارتهای جبران ناپذیری بویژه در دوره تحریم، بر کشور، تحمیل کرد.

باید قبول کرد که سرعین و دیگر شهرهای گردشگری اردبیل زیرساخت‌های لازم برای جذب و ماندگار کردن توریست را ندارند.

باید باور داشت که کوچه‌ها و خیابان‌های کم عرض سرعین، ظرفیتی برای زدن چندین هتل در کنار هم را ندارد.کما اینکه در طول سال‌های گذشته از سر همین بی‌تدبیری‌ها، شاهد قفل شدن خیابان‌های اصلی شهر نیز بودیم.

باید باور داشت که سرعین تنها به آب معدنی خود که اتفاقا از این ظرفیت فوق العاده هم سودآوری مناسب نمی‌شود تکیه دارد و هیچ برنامه‌ای برای رفاه حال گردشگری از جمله داشتن اماکن تفریحی و باغی و...، وجود ندارد.

شاید  "سرعین روزهای پایانی خود را سپری می‌کند" در معنی تحت الفظی خود نارضایتی و دلخوری شهروندان شهر چشمه های بهشتی را به همراه داشته باشد اما اگر بدون حب و بغض و بدور از نگاه سیاسی_اداری، تحلیلی بر این مسئله داشته باشیم، اظهارات دباغ عبداللهی که برگرفته از تحلیلی منطقی است از واقعیتی تلخ حکایت دارد که لازم است مدیران و مسئولان و همه آنهایی که دلشان برای شهر و دیارشان می‌سوزد بدون استرس و در فضایی سالم، تدبیر جدی در این خصوص بیاندیشند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد