سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 75872
|
16:20 - 1396/12/12
نسخه چاپی

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی:

کشت گلخانه‌ای موجب افزایش 10 برابری محصولات می‌شود

کشت گلخانه‌ای موجب افزایش 10 برابری محصولات می‌شود
فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: کشت گلخانه‌ای موجب افزایش 10 برابری محصولات شده و تولید بیش از یك محصول در سال را فراهم کرده و كیفیت محصولات تولیدی را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، حیدر شکرزاده فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه گلخانه صیفی جات در گفتگو باپایگاه خبری تحلیلی سفیرمشکینگفت: پیش از ورود به عرصه گلخانه در روستای لمبر شهرستان مشگین‌شهر به کشاورزی مشغول بوده و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه دادم و در سال 93 به پرورش گیاهان گلخانه‌ای روی آوردم و در حال حاضر در گلخانه‌ای به مساحت 3000 مترمربع سه نوع محصول از جمله خیار، گوجه فرنگی و فلفل را پرورش می دهم.

 

وی افزود: ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیت‌های منابع آبی از جمله كشورهای است كه نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام كشت بوده و در این راستا توسعه كشت گلخانه‌ای می‌تواند به عنوان یك راهكار مناسب مطرح باشد كه هم اكنون مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: نرخ بالاي رشد جمعيت از يك سو و كاهش وسعت اراضي حاصل‌خيز به دليل توسعه روزافزون شهرها و مناطق صنعتي از سوی ديگر، ضرورت استفاده بهينه از امكانات موجود را بيش از پيش ملزم می‌کند به طوری که افزايش توليد محصولات كشاورزي باید با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد نسبت به افزايش ميزان توليد در واحد انجام گیرد که  توليد صيفي‌جات گلخانه­اي يكي از مصاديق توليد بيشتر در سطح كمتر است.

 

شکرزاده گفت: آنچه در این ارتباط می تواند مهم باشد تغییر نگرشی است كه نسبت به این نوع سیستم كاشت مطرح بوده و باید این باور ایجاد شود كه سیستم كشت گلخانه ای تفاوت اساسی با سیستم كشت سنتی داشته و علاوه بر تجربه نیازمند دانش گلخانه داری است كه در این راستا توجه به سبزیجات گلخانه ای از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

وی افزود: كشت گیاهان در گلخانه به آب و زمین كمتری احتیاج دارد اما كار بیشتری می‌طلبد، در هر حال با آموزش دادن نیرویی كار می‌توان از فضای كم گلخانه چندین برابر فضای آزاد برداشت كرد چرا که در محیط گلخانه كاشت و برداشت در تمام طول سال امكان پذیر بوده و در فصولی از سال كه محصولات در فضای آزاد غیر قابل كشت نیستند این امكان را فضای گلخانه به وجود می آورد كه گیاهان در غیر فصل خود پرورش یافته و محصولات گلخانه با كیفیت بهتر نسبت به كشت در زمین باز تولید و به بازار عرضه می شود.

 

وی در خصوص شرایط احداث گلخانه گفت: محل گلخانه حتی الامکان باید نزدیک جاده‌های اصلی یا دارای جاده‌های مناسب باشد و خاک محل احداث گلخانه باید دارای بافتی متوسط و زهکشی مناسب، فاقد شوری و قلیائیت، آهک و گچ باشد.

 

این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: کشت گلخانه‌ای موجب افزایش 10 برابری محصولات شده و تولید بیش از یك محصول در سال را فراهم کرده  و كیفیت محصولات تولیدی را افزایش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: در گلخانه با روش آبیاری تحت فشار در مصرف آب صرفه جویی شده و اراضی غیر قابل كشت با سیستم هیدروپونیك قابل کشت می‌شود و تداوم كار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امكان كنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مهیا و مهمتر از همه فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و كار آموختگان كشاورزی ایجاد می‌شود.

 

شکرزاده علت انتخاب این عرصه برای فعالیت را آشنایی کامل به طرح گلخانه و علاقه­مندی به این عرصه- تشویق­های مکرر اطرافیان جهت فعالیت در این عرصه عنوان کرد و گفت: در اجرای این گلخانه سعی شده است از ابتکار و نوع­آوری نیز داشته باشیم به طوری که از مالچ شفاف به منظور ایجاد سولاریزاسیون جهت کنترل علفه‌ای هرز- مبارزه بیولوژیک با آفات استفاده شده و به خوبی نیز جواب داده است.

 

وی افزود: برای اجرای این عرصه 150 میلیون توامان هزینه شده که 120 میلیون تومان آورده شخصی و 30 میلیون تومان نیز از تسهیلات اقتصاد مقاومتی استفاده شده است.

 

وی با اشاره به وضعیت مناسب بازار در فروش محصولات گلخانه‌ای گفت: در حال حاضر 5 نفر به صورت مستقیم در این عرصه مشغول بکار شده و سالانه 40 تن انواع محصولات در این گلخانه تولید و وارد بازار مصرف می‌شود و در جریان آن سالانه 60 میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود.

 

وی در پایان از اعضای خانواده و بسیج سازندگی شهرستان مشگین‌شهر از بابت حمایت این کسب و کار قدردانی کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد