سرویس: بین الملل
کد خبر: 75887
|
08:39 - 1396/12/13
نسخه چاپی

ترامپ اروپا را تهدید کرد

ترامپ اروپا را تهدید کرد
رئیس‌جمهور آمریکا پس از رویارویی با واکنش تند اروپا به تهدید اخیرش مبتنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، باز هم به زبان تهدید روی آورد و این بار خودروهای سواری اروپا را هدف قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از مواجهه با مقاومت اروپایی‌ها در برابر اعلام خبر افزایش ناگهانی تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم، آن‌ها را به تشدید جنگ تجاری در دو سوی اقیانوس اطلس تهدید کرد.

ترامپ که از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی کشورش یاد می‌کرد، پنج‌شنبه گفت که تعرفه واردات فولاد را به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم را به 10 درصد خواهد رساند؛ در حال حاضر در گمرکات آمریکا، تعرفه واردات فولاد صفر و تعرفه واردات آلومینیوم 3 درصد است.

آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است و به تنهایی، 8 درصد از فولادهای صادراتی دنیا را پذیراست؛ در سال 2016، آمریکا 15 درصد بیشتر از دومین و سومین واردکننده فولاد _ یعنی آلمان و کره جنوبی - فولاد از گمرکات خود ترخیص کرده بود.

آمریکا از 110 کشور فولاد وارد می‌کند و بیشترین سهم‌ها هم برای روسیه، برزیل، ترکیه، کانادا، مکزیک و آلمان است.

در زمان زمامداری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور وارد مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا شد تا با انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد (FTA)، تعرفه گمرکی برای اکثریت قریب به اتفاق کالاهای ساخت طرفین، به صفر برسد؛ این توافق که از آن با نام اختصاری TTIP یاد می‌شود، با روی کار آمدن ترامپ متوقف شد.

ترامپ پس از تهدید پنج‌شنبه مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از هفته آینده، امشب هم در توئیتر به زبان تهدید روی آورد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشته که کسری تجاری 800 میلیارد دلاری که هر سال نصیب آمریکایی‌ها می‌شود، حاصل «سیاست‌ها و توافقات تجاری بسیار احمقانه ما است. کشورهای دیگر که سال‌هاست شغل‌ها و ثروت ما را می‌برند، به حماقت رهبران آمریکا می‌خندند.»

دونالد ترامپ در برابر واکنش اروپایی‌ها به احتمال افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم هم موضعی سخت گرفته و نوشته: «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد فشار تعرفه و موانع تجاری اعمال‌شده بر تجارت شرکت‌های آمریکایی در اروپا را که همین حالا هم خیلی زیاد است، بیشتر کند، ما به سادگی بر روی خودروهای وارداتی از اروپا که به راحتی به خیابان‌های آمریکا سرازیر می‌شوند، تعرفه اعمال می‌کنیم. آن‌ها فروش ماشین‌ها (و دیگر اقلام آمریکایی) در آنجا را غیرممکن کرده‌اند.»

در حال حاضر تعرفه واردات ماشین‌های اروپایی در آمریکا 2.5 درصد و تعرفه واردات ماشین‌های آمریکایی در اروپا 10 درصد است.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا دیروز در واکنش به تهدیدات تجاری ترامپ، از لحنی مشابه استفاده کرده و تهدید کرده بود که در صورت عملی شدن گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا، در اولین گام، اروپا برای نشان دادن جدیت خود و فرستادن پیامی هشدارآمیز به آن سوی اقیانوس، تعرفه واردات شلوار جین، موتورسیکلت و مشروبات الکلی ساخت آمریکا را افزایش می‌دهد.

اعمال تعرفه بالای گمرکی، یکی از راهکارهای عملیاتی و بسیار رایج برای حمایت از تولید داخلی است ولی آمریکا و اروپایی‌ها که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، تعهد دارند که موانع تعرفه‌ای را کوتاه و موانع غیرتعرفه‌ای را حذف کنند تا تجارت بین‌الملل رونق بگیرد؛ سخنان رئیس‌جمهور جدید آمریکا اما به روشنی نشان داده که قواعد سازمان تجارت جهانی، به راحتی قابل زیر پا گذاشتن هستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد