سرویس: اقتصادی
کد خبر: 75960
|
13:07 - 1396/12/15
نسخه چاپی

مدیرکل جهادکشاورزی استان اردبیل :

سهم ایران از فروش گیاهان دارویی در جهان تنها یک دهم درصد است/ ضرورت تدوین واجرای طرح جامع گیاهان دارویی در استان اردبیل

سهم ایران از  فروش گیاهان دارویی در جهان تنها یک دهم درصد است/  ضرورت تدوین واجرای طرح جامع  گیاهان دارویی در استان اردبیل
مدیرکل جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل عدم بهره برداری و خام فروشی، سهم درآمد کشور از محل فروش این گیاهان ارزشمند در جهان تنها یک دهم درصد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما  خلیل نیکشاد امروز در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: با توجه به شناسایی 450 گونه گیاه دارویی در سطح استان و جایگاه ویژه‌ این بخش، بایستی برای فرآوری، برندسازی و معرفی آن اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی اظهارکرد: در حالی که تعداد گونه های گیاهان دارویی ایران 3 برابر کشورهای اروپایی است اما به دلیل عدم بهره برداری از آن و خام فروشی، سهم درآمد کشور از محل فروش این گیاهان ارزشمند در جهان تنها یک دهم درصد است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت های جهاددانشگاهی و در راستای جلوگیری از تاراج داشته های ژنتیکی، این نهاد می تواند در  ایجاد بانک ژن و شناسنامه دار گیاهان دارویی استان ورود کند.

نیکشاد با بیان اینکه جهاد کشاورزی همکاری های لازم را با جهاددانشگاهی جهت ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی خواهد داشت ادامه داد: بایستی با توسعه کشت و تولید و راه­اندازی صنایع تبدیلی گیاهان دارویی، صادرات محصولات فرآوری شده را افزایش داد تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و جایگاه  این نوع از گیاهان ارتقا یابد.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل،در این دیدار رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل به فعالیت های این نهاد در حوزه کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: این واحد در سال های اخیر با اجرای طرح "امکان سنجی کشت و پرورش گیاهان دارویی سازگار با اقلیم منطقه مغان جهت تغییر سیمای اقتصادی منطقه" توانست گام های خوبی در توسعه کشت این نوع گیاهان بردارد. 

مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه استان اردبیل جزء 4 استان منتخب کشور برای ایجاد  پایلوت گیاهان دارویی است یادآورشد: این واحد ایجاد مزرعه الگویی مکانیزه، کشت و صنعت گیاهان دارویی و برندسازی گیاهان دارویی اندومیک استان از کشت تا فرآوری را با حمایت دستگاه‌های مرتبط استان و  پژوهشکده های گیاهان دارویی و توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی پیگیری می کند.

وی از فعالیت زمینه پژوهشی "تولید نهال شناسنامه دار فندق" خبر داد و افزود: استان اردبیل با داشتن دو زیستگاه طبیعی جنگل فندقلو که خاستگاه فندق کشور و مرکز تنوع فندق جهان است و حتم مشه سی که با احیاء کشت، توسعه و فرآوری محصولات جانبی می تواند نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و اقتصادی استان داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل طرح اصلاح نژاد و تکثیر سریع درخت فندق را ماموریت اصلی واحد اردبیل در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جهاددانشگاهی عنوان و اضافه کرد: با توجه به اهمیت این محصول و لزوم توجه به صیانت از جنگل های فندق استان این مأموریت با جدیت از سوی این واحد پیگیری می شود.

اوچی اردبیلی از فعالیت 15 شرکت با 25 طرح فناورانه در مرکز رشد فناوری فرآورده های گیاهان دارویی استان خبر داد و یادآور شد: تعداد طرح های این مرکز که در راستای تسهیل چرخه  اجرای تحقیقات گیاهان دارویی استان راه اندازی شده است در سال آینده به 29 ایده فناورانه خواهد رسید.

اوچی اردبیلی به تولید قطره گیاهی ضد سینوزیت "دامپرلی" توسط محققان این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: این قطره که مشابه خارجی ندارد، دارای خاصیت قوی ضدمیکروبی و ضد عفونی کنندگی است و موجب تخلیه سینوس ‌ها می‌شود و به مدت 6 ماه از استقرار و ورود میکروارگانیسم‌های عامل سینوزیت جلوگیری می‌کند.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد