سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 76092
|
12:18 - 1396/12/20
نسخه چاپی

مصوبه راه اندازی مرکز ملی فرش در مشگین‌شهر بی نتیجه ماند؟

مصوبه راه اندازی مرکز ملی فرش در مشگین‌شهر بی نتیجه ماند؟
بیش از 5 ماه از مصوبه راه اندازی مرکز ملی فرش در مشگین شهر سپری شده است و فرش بافان همچنان چشم انتظار اجرای این طرح در شهرستان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسفیرمشکین، با توجه به اینکه در شهرستان مشگین‌شهر بیش از چهار هزار بافنده فرش وجود دارد که عمده آن‌ها در بخش رضی فعال هستند لذا سازماندهی این تلاشگران می‌بایست در اولویت اصلی مسئولان قرار گیرد از این رو در مهر ماه سال جاری فرماندار و نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با دعوت از سرمایه‌گذاران مرکز ملی فرش مبنی بر سازماندهی این قشر گام برداشتند چرا که بستر لازم برای اجرای طرح سرمایه گذاری در این شهرستان وجود داشت.

 

در این جلسه مسئولان مربوطه قول مساعد دادند تا مرکز ملی فرش در شهرستان مشگین‌شهر به منظور پشتیبانی از فرش بافان  و در  راستای اشتغال یک هزار نفر راه اندازی شود تا فرش بافان سود خود را به دلالان پرداخت نکنند؛ چرا که مواد اولیه مورد نیاز فرش بافی با 72 درصد سود به بافندگان عرضه می‌شود که این امر برای فرش‌بافان مقرون به صرفه نیست و عمده درآمد بافندگان در بین دلالان توزیع می‌شود.

 

رسام عرب‌زاده مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری فرش در این جلسه با تاکید بر اینکه فرش ایرانی صادراتی نیست اظهار کرد: فرش بدون توجه به نیاز بازار تولید می‌شود که با راه اندازی این مرکز نیاز بازار شناسایی شده وفرش تولیدشده و در طی اجرا طرح زمان نیز مدیریت می‌شود.

 

لازم به ذکر است مرکز ملی فرش ایران در راستای اشتغال زایی پایدار برای 14 هزار نفر در 14 نقطه کشور، درصدد اجرای این طرح بود.

یکی از مراکز پیش بینی شده نیز مشگین شهر بود؛ لذا متولیان امر برای اجرای طرح، واگذاری دو هزار متر مربع زمین به منظور پشتیبانی و ایجاد مرکز ملی فرش در شهرستان را از مسئولان ارشد شهرستان تقاضا کرده بودند که تاکنون پس از گذشت 5 ماه از نشست صورت گرفته، هنوز خبری از انجام مراحل کاری و اجرایی این مرکز نشده و هیچ گونه اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

براساس اظهارات مسئولین فعال در مرکز ملی فرش ایران، با اجرای این طرح، تولیدات فرش مشگین شهر برای بیش از 10 سال نیز زمینه صادرات و فروش وجود داشت و بافندگان بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانستند با سود بیشتر به کار خود ادامه دهند.

 

همچنین با اجرای این طرح در  شهرستان بافندگان در منازل خود طبق طرح و نقشه مشغول بکار می‌شدند و  صفر تا 100 کار نیز به علاقمندان به این حرفه آموزش داده می شد تا فرش تولیدی در کمترین زمان ممکن تولید شود.

 

به گزارش سفیر مشکین، حال پس از گذشت پنج ماه مشخص نیست مرکز ملی فرش به تعهدات خود عمل نکرده یا مسئولین شهرستان در واگذاری زمین و امکانات مورد نیاز به این مرکز کم کاری کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد