سرویس: اجتماعی
کد خبر: 76173
|
09:48 - 1396/12/24
نسخه چاپی

چرا به سلفی گرفتن بر بالین مرگ مشتاق شده‌ایم؟

ما را چه شده است؟!

 ما را چه شده است؟!
داستان سلفی ایرانی جماعت در حوادث و اتفاقات ناگوار بارها مورد مذمت بوده است و دوربین به دست‌ها، بارها سلفی و تصاویر دلخراش را روی صفحات اجتماعی آپ کرده‌اند؛ واقعا ماراچه شده است چرا به سلفی گرفتن بر بالین مرگ مشتاق شده‌ایم؟.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مامهدی جهاندیده نوشت:خبراستعفای محمدعلی نجفی آنقدرداغ و پرسوژه بود که سرخط‌های خبری چهارشنبه آخر سال را حسابی به خود مشغول کند. اما فقط یک حادثه و یک تصمیم اشتباه کافی بود تا همه نگاه‌ها از تهران به اردبیل برگردد و خودکشی، تیتر یک اردبیل شود. خبرسریع‌تر از آنکه جوان اردبیلی از بالای ساختمانی پنج طبقه در یکی از شلوغ‌ترین نقاط میدان شریعتی خود را به آسفالت کف خیابان برساند، با حرارت بالایی دست به دست گشت و «دوربین به دست‌های همیشه در صحنه» با افتخار هر چه تمام از ثبت خودکشی یک جوان و انتشار آن به نام خود برندسازی کردند!


شاید اگر دوربین به دست‌ها، به جای دست به دوربین شدن اقدامی دیگر می‌کردند؛ سعید حداقل آنگونه دلخراش خود را به آغوش ملک‌الموت پرتاب نمی‌کرد.

فیلم دلخراش خودکشی سعید رونق‌افزای محافل کانال‌ها و صفحات اردبیلی شد و آنها را حسابی پرمخاطب کرد، تا همه غافل از آنکه جوانی در جلوی چشم و دیدگان چند نفر «دوربین به دست» خودکشی کرده است، با دقت و وسواس همه فیلم‌ها نه یکبار، بلکه چند بار به تماشا بنشیند. گویی که یکی از صحنه‌های بدلکاری پیمان ابدی در هشدار برای کبری 11 را به تماشا نشسته‌ باشند و همه چیز فقط فیلم است با این تفاوت که بازیگر و فیلمردار آن همشهریان او هستند!

شک و تکانی که این حادثه در اردبیل به وجود آورد، فراگیر بود؛ اما کسی به این توجه نکرد که سعید در فیلمی که قبل از خودکشی منتشر کرده است سخنان تامل برانگیزی را گفته است؛ اما همگان با ولع خاصی در پی این هستند که به زندگی خصوصی او سرک بکشند و بیشتر درباره او بدانند. واقعا ما را چه شده است که اینگونه به سلفی گرفتن بر بالین مرگ مشتاق شده‌ایم؟
 

در یکی از فیلم‌های منتشر شده از حادثه امروز دو جوان در میدان شریعتی و در فاصله‌ای چندقدمی با ساختمان محل حادثه، از جوانی که به نظر می‌رسد هنوز در تصمیم به خودکشی خیلی محکم و استوار نیست؛ با ادبیات زشت و زننده‌ای در حال فیلم‌برداری هستند.

داستان سلفی ایرانی جماعت در حوادث و اتفاقات ناگوار بارها مورد مذمت عقلا بوده است. در یک سال گذشته دوربین به دست‌ها، بارها سلفی و تصاویر دلخراش را روری صفحات اجتماعی آپ کرده‌اند و قبیح‌تر از آنها، مردمی با آمار درشت و بزرگ بودند که در پی تماشای آن تصاویر صفحات شبکه‌های اجتماعی را زیر رو کرده‌اند. چرا مردم ما اینقدر طرفدار تماشای خودکشی و صحنه‌های اعدام شده‌اند؟ دوربین به دست‌هایی که آن صحنه‌های امروز را با وسواس بالایی ثبت و در صفحات اجتماعی با کپشن‌هایی جذابتر آپ کرده‌اند، آیا می‌دانند اگر فیلم خودکشی را پدر، مادر، خواهر یا برادر سعید یا اشخاصی دیگر که از این حادثه متاثراند؛ ناخواسته تماشا کنند، چگونه داغون خواهند شد؟

شاید دیگر لازم نباشد در مذمت فیلم‌ها و صحنه‌های دلخراشی که خارجی‌ها در دیپ وب و صفحات مشابه آن منتشر می‌کنند، مباحثه کنیم. صحنه‌ای که چند اردبیلی امروز در بی‌تفاوتی هر چه تمام از خودکشی سعید ثبت کردند، دست همه آن خارجی را از پشت بست.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد