سرویس: سبلان ما
کد خبر: 76211
|
14:14 - 1396/12/28
نسخه چاپی

"سبلان ما" با نگاهی به حوادث ریز و درشت استان بررسی می‌کند؛

آقای دادستان چهره سال استان

آقای دادستان چهره سال استان
اردبیل و حوادثش در سال 96، خواسته و ناخواسته روزهای پرمشغله ای را برای دادستانی رقم زد که باید در تمام این ماجراها ورود می کرد و پی گیر جنجالهایی می شد که سئوالهای بسیاری را در افکار عمومی استان و کشور ایجاد کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما؛ مصطفی محمدی/ شاید سال 96 برای اردبیل سال خوبی - به لحاظ وقوع انواع حوادث ناگوار همچون ماجرای آتنا، کشته شدن دو برادر، خودکشی میدان شریعتی و...-   نبود. اما در این میان، از چهره ای پرمشغله به نام دادستان ناصر عتباتی رونمایی کرد که در کل می توان وی را چهره سال و پرمشغله ترین چهره استان معرفی کرد.
 

 گم شدن کودک 4 ساله در هروچایی خلخال

یکی از اولین و پر سروصداترین اتفاقات سال 96 مربوط به گم شدن کودک 4 ساله در هروچایی خلخال بود.

13فرودرین ماه کودکی در مقابل دیدگان پدر و مادر خود مفقود شد و از ساعات اولیه اعلام مفقودی تلاش ها برای جستجو و یافتن وی در رودخانه هروچای آغاز شد.

رسیدگی به این پرونده البته روند طولانی را طی کرد؛ بعد از اینکه بسیاری غرق شدن این کودک در هروچایی را باور کرده بودند اما در واپسین ماه‌های سال جاری، عتباتی دادستان اردبیل از دستگیری دو مظنون در این رابطه خبر داد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه غرق شدن ۱۰۰ درصدی کودک در این رودخانه به اثبات نرسید، پرونده به دادسرای مرکزی استان انتقال یافت و در جلسات متعدد توسط کارآگاهان اداره آگاهی ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت.

عوامل نزاع جمعی در مشکین شهر دستگیر شدند

درگیری و نزاع دسته جمعی در مشکین شهر از اتفاقات تلخ و البته با بزرگنمایی بیش از حد برخی فعالان فضای مجازی پرحاشیه نیز بود.

در همین خصوص دادستان و همکارانش با ورود جدی و سریع به موضوع، عومل اصلی نزاع را در کمترین زمان ممکن دستگیر کردند.

شوک آتنا دختر پارس آبادی

29خرداد مصادف با 24 ماه مبارک رمضان بعد از افطاری، خبری در تلگرام مبنی بر گم شدن دختر بچه 7 ساله بنام آتنا اصلانی در شهرستان پارس آباد منتشر شد.

حساسیت مردم و البته جدیت دادستان و همکارانش در طی چند هفته نتیجه داد و پلیس جسد آتنا را در خانه مظنونی که بازداشت شده بود، پیدا کرد.

در این رابطه عتباتی به خانواده مقتول و اهالی شهرستان پارس آباد اطمینان داد که پرونده در سریع‌ترین زمان رسیدگی خواهد شد که اینگونه هم شد و  حکم اعدام و قصاص قاتل آتنا اصلانی دختر معصوم پارس آبادی 29 شهریورماه در ملاءعام اجرا شد.

قتل دو برادر با سلاح گرم در اردبیل

24مردادماه بود که در اتفاقی بی سابقه دو برادر توسط شخص ثالث با سلاح گرم به قتل رسیدند.

بلافاصله پس از این اتفاق دستور تحقیقات برای شناسایی قاتل، از سوی دادستانی صادر شد.

البته تحقیقات اولیه در کمتر از 12 ساعت نتیجه بخش بود و مشخص شد که قاتل، دایی مقتولان بوده است.

در همین رابطه عتباتی با رسانه ای شدن و در مقام شفاف سازی رسانه ای اظهار کرد: قاتل 39 ساله، دایی مقتولان است که به دلیل خصومت شخصی و اختلافات خانوادگی آنها را به قتل رسانده است.

 مرگ مشکوک معلم اردبیلی و دخترش

آذرماه سال جاری بود که مرگ یک مادر و دختر در اثر گازگرفتگی حاشیه ساز شد؛ اتفاقی که دادستان اردبیل بلافاصله از مشکوک بودن آن سخن گفت.

 وی اظهار کرد: مادری معلم و فرزندش که دانشجو بود در یکی از محلات اصلی اردبیل به دلیل گازگرفتگی جان باختند که ظاهر قضیه گاز گرفتگی است ولی با توجه به تحقیقات اولیه به عمل آمده، این قضیه مشکوک به جنایت و قتل عمد می‌باشد.

عتباتی در همین رابطه به متواری بودن فرد مظنون به قتل این 2 نفر اشاره کرد و گفت: بازپرس با همکاری پلیس آگاهی در حال بررسی جوانب مختلف این مساله مشکوک به جنایت است.

تلاش های نیروهای قضایی و انتظامی ادامه داشت تا اینکه 22 آذرماه عتباتی از فوت مظنون حادثه خبر داد.

دادستان اردبیل گفت: مظنون به قتل بانوی معلم اردبیلی و دخترش که برادرزنش را نیز با اسلحه شکاری مورد حمله قرار داده بود، بر اثر ایست قلبی فوت کرد.

دستگیری 3 عضو گروه ضد انقلاب در اردبیل

دی ماه 96 آبستن حوادث زیادی در سطح کشور بود. فعالیت‌های اغتشاش‌گرانه و آشوب‌طلبانه برخی افراد در سطح کشور با سوء استفاده از اعتراضات آرام و منطقی مردم در خصوص وضعیت اقتصادی کشور، برای مدتی هرچند کوتاه نظم و آسایش عمومی را دچار مشکل کرد.

دامنه این اتفاقات به اردبیل هم کشیده شد؛ هر چند با هوشیاری مردم و تلاش‌های نیروهای امنیتی و نظامی اغتشاشگران به اهداف خود نرسیدند.

در همین رابطه عتباتی با بیان اینکه در بررسی‌های بعدی ما ارتباط بعضی از افراد دستگیرشده با کانال‌های معاند نظام و سرپل گروهک نفاق محرز شد، گفت: در این درگیری‌ها تعداد سه نفر عضو گروه ضدانقلاب توسط نیروهای سپاه در اردبیل دستگیر شدند.

عتباتی اظهار کرد: ارتباط این افراد آشوبگر و اخلال‌گر با گروهک سلطنت‌طلب و افرادی که هدفشان ایجاد ناامنی و برهم خوردن نظم و امنیت در این وضعیت بود محرز شد.

قاتل محله "پیرمادر" در کمتر از 4 ساعت دستگیر شد

17بهمن ماه بر اثر مشاجره بر سر نحوه رانندگی و عدم کنترل خشم و عصبانیت، درگیری بین دو نفر ایجاد شده و به دنبال آن، این درگیری منجر به قتل یک نفر می‌شود.

در این خصوص اقدامات نیروهای قضایی و انتظامی بیش از 4 ساعت طول نکشید و بلافاصله قاتل شناسایی و دستگیر شد.

دامنه فساد در ادارات اردبیل

21اسفند ماه بود که عتباتی از دستگیری 12 نفر از پرسنل  جهاد کشاورز به دلیل دریافت رشوه و...، خبر داد.

البته این اولین مورد برخورد دادستانی با تخلفات و فساد اداری نبود.

مهرماه سال جاری بود که خبر کشف سوء استفاده مالی در شرکت آب و فاضلاب روستایی، همه را شوکه کرد.

عتباتی با تأکید به اینکه بررسی این پرونده همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تلاش می شود تمام ابعاد این پرونده روشن شود.

انعکاس این خبر از سوی دادستانی اردبیل بی شک هشدار جدی بود بر تمام کسانیکه در فکر سوء استفاده از جایگاه و موقعیت خود بودند.

اما تب این خبر فروکش نکرده بود که عتباتی با همان جدیت، پرده از تخلفی دیگر برداشت؛ این بار "آب منطقه ای" اردبیل.

وی از بازداشت سه نفر در مورد این پرونده خبر داد و گفت: در این زمینه پرونده از قبل تشکیل شده و پیگیری‌های لازم در این زمینه توسط اطلاعات و دادستانی انجام شد و پس از بررسی‌ها و محرز شدن فساد مالی کارکنان شرکت آب منطقه‌ای اقدام به بازداشت این افراد کردیم.

خودکشی بعد از پست اینستاگرامی

سال 96  تا آخرین لحظات امیخته با حوادث مختلف بود. در آخرین روزهای اسفند ماه خودکشی یک جوان 19 ساله اردبیلی همه را شوکه کرد.

این جوان با پرتاب خود از یک ساختمان نیمه کاره در میدان شریعتی اردبیل اقدام به خودکشی کرد.

در همه این ماجراها و نیز ماجراهای ریز و درشت دیگری همچون، نزاع دسته جمعی در جیرال باغی، کشف بسته انفجاری در عنبران، دستگیری شرور سابقه دار و...، دادستان و همکارانش ورود کرده و به تنویر افکار عمومی و رسانه ها پرداختند.

ضمن اینکه عمده پرونده ها را در سریعترین زمان ممکن به نتیجه رساندند.

شاید برای همین بتوان ناصر عتباتی را مرد سال 96 استان و یکی از رسانه‌ای ترین و پرمشغله ترین مسئولان نامید.هرچند که در تمام این ماجراها نهادها و مسئولان دیگری نیز به انجام وظایف پرداخته و دادستانی را در رسیدن به نتیجه یاری کردند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد