سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 76219
|
20:06 - 1396/12/28
نسخه چاپی

از تپه تاریخی نادری تا تالاب سدمیل و مغان؛

شهر مرزی اصلاندوز مغان را بیشتر بشناسید+عکس

شهر مرزی اصلاندوز مغان را بیشتر بشناسید+عکس
شهر مرزی اصلاندوز مغان با دارا بودن قابلیتهای مهم گردشگری و اقتصادی یکی از مناطق مهاجر پذیر و توسعه ای استان اردبیل محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده که از شمال به رود ارس و مرز ایران و شهر هورادیز جمهوری آذربایجان،از جنوب به شهرستان بیله سوار و گرمی،از شرق به پارس آباد و بخش اسلام آباد و از غرب به شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی محدود است.

اصلاندوز که بعنوان بزرگترین بخش استان اردبیل به لحاظ پتانسیلها و ظرفیت های عظیم گوناگون به شهرستان ارتقا یافته حدود 128 روستا و قشلاق دارد و 48 درصد عشایر استان اردبیل نیز در این بخش ساکن هستند.

 

بخش اصلاندوز در سرشماری سال 1395 با افزایش چشمگیر جمعیت نسبت به سال 1385 حدود 33 هزار جمعیت دارد و یکی ازمناطق مهاجر پذیر و بکر کشاورزی و دامداری است.

اکثر روستاهای این بخش به هم چسبیده و یا نزدیک به هم هستند روستای قره قباق در سال 82 به شهر اصلاندوز ملحق شد و بعنوان یکی از محلات این شهر نامگذاری شد.

اما این درحالیست که روستای عیوضلو پلنگلو نیز بعنوان نزدیک ترین روستا به شهر اصلاندوز واقع شده اما تاکنون علیرغم خواسته مردم و نیز امام جمعه اصلاندوز همچنان بعنوان یک روستا تلقی می شود که امید است شهردار جدید اصلاندوز نسبت به الحاق این روستا که از هر لحاظ قابلیت ملحق شدن دارند اقدام کند.

از میان پتانسیل گردشگری شمال استان اردبیل تالاب سدمیل و مغان در سه کیلومتری اصلاندوز واقع شده است که سالانه 20 هزار پرنده مهاجر از مناطق سیبری و روسیه وارد این تالاب می شوند که می توان با پیگیری مسئولان تفرجگاه مناسب و درخور گردشگران ایجاد کرد.

 

تپه عظیم نادر در شمال غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه آراز و قره سو (دره رود) قرار دارد بلندی این تپه 30 متر و محیط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل میداده از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد از اشیای مکشوفه در آن می توان از سفال خشت پخته دوران پارتي سفالهای منقوش دوره اسلامی تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است در این مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

 

 

چرا اصلاندوز، اصلاندوز نامیده شد؟

درباره وجه تسمیه این شهر می توان گفت:که اصلاندوز، از ترکیب دوکلمه تورکی«آسلان»به معنی شیرو«دوز»یا «دوزی» به معنی زمین هموار تشکیل شده است،پس«معنی ترکی آن دشت شیران است».

در دانشنامه ایران واسلام ،درباره لغت اصلاندوز ودر تعریف این آبادی نیز چنین آمده است:«آصلاندوز که آنرا آصلان دوز هم می گویند دهی کوچک با پنجاه خانوار،جزو دهستان مغان از شهرستان اردبیل است که در120کیلومتری غرب بیله سوار قرار دارد.ناحیه است کوهستانی ودر عین حال گرمسیر،مذهب اهالی آنها تشیع وزبان آنان ترکی آذری می باشد. زندگیشان از دامداری وکشاورزی می گذرد(یارشاطر : 102).

در کتاب« منم تیمور جهان گشا» آمده است: تیمور با دویست وپنجاه هزارنفر از لشکریان خود در دشت مغان فرود آمد که لشکریان استراحت کنند واسبها فربه شوند،در این دشت دژ بزرگی به نام اولتان وجود داشت،این دژ به قدری وسعت داشت که طویله وآخور برای اسبان وجایگاه خواب واستراحت برای لشکریان آماده بود وتمام قشون در آن به استراحت می پرداختند.یک روز تیمور برای شکار به دشت رفت،شیری پیش آمد،تیمور با تیری او را برافکند وآن محل به اصلاندوز (دشت شیر) معروف گردید.

 اصلاندوز در گذر تاریخ

در ناحیه اصلاندوزآثار9گورستان‌ مربوط به‌ هزارة اول‌ پیش‌ ازاسلام‌ یافت‌ شده‌ است‌. تپة اسلامى (عودجه‌) در11کیلومتری‌ شهراصلاندوز با سفالهای‌خشتى‌ و لعابدارسدة 10ق‌، و تپة اصلاندوز در یک‌ کیلومتری‌ شهر اصلاندوز با آثار مشابه‌ از همان‌ زمان‌، از دیگر آثار برجای‌ مانده‌ در این‌ ناحیه‌ به‌ شمار مى‌روند (همان، 2/664 - 665). تاج‌گذاری‌ نادرشاه‌ افشاررا به‌تفاوت‌ در تپة نادری‌ و قلعة اولتان‌ (ترابى‌، 2/664) دانسته‌اند که نشان دهنده قدمت تاریخی اصلاندوز و وجود سکونت در این منطقه بوده است. و تاریخ نیز برای اصلاندوز صفحه ای اختصاص داده است.

در پهنه منطقه اصلاندوز گورستانهای وسیع که اغلب به هزاره ی اول ق.م. تعلق دارند، وجود دارد که بیشتر آنها در معرض تجاوز و حفاری قاچاق قرار گرفته و می گیرد. در نزدیکی اصلاندوز گورستانهای قوش اوتران، اخچی، گدایلو و کورلار که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد نسبت داده شده اند گواهی بر گذر تاریخ از این منطقه هستند.

 

جنگهای ایران وروس اصلاندوز را محل استقرار نظامیان ایران به فرماندهی عباس میرزای قاجار کرده بود ویکی از بزرگترین جنگها درهمین محل رخ داده است .

این‌ منطقه به‌ سبب‌ موقعیت‌ خاص‌ خود و حوادث‌ معاصر، به‌ ویژه‌ جنگهای10سالة روسیه‌ با ایران‌ (1218- 1228ق‌)، دارای‌ اهمیت‌ است‌.معبر اصلاندوز به‌عنوان‌ محل‌نفوذ به‌خاک‌ آذربایجان‌به‌خصوص‌درجنگهای‌هفتگانةعباس‌میرزاباروسهاپیوسته‌مورداستفاده‌بوده‌است‌).درهنگامة  جنگ روسیه‌باایران‌(1227ق‌/1812م‌)، زمانى‌ که‌ نمایندگان‌روسیه‌ و ایران‌ در محل‌اصلاندوز در حال‌ مذاکره‌ بودند (هدایت‌، 9/483؛ سپهر، 140)، روسیه‌ و انگلستان‌ در اروپا با یکدیگر به‌ توافق‌ رسیدند و سفیر انگلیس‌ (سر گور اوزلى‌) به‌ افسران‌ انگلیسى‌ که‌ مأمور آموزش‌ نظامى‌ قوای‌ ایران‌ بودند، دستور داد که‌ در مناقشة ایران‌ و روس‌ مداخله‌ نکنند .متعاقب‌ آن‌، قوای‌ روسیه‌ در اصلاندوز به‌ سپاه‌ ایران‌ شبیخون‌ زد (همان، 295-296؛ اعتضاد السلطنه‌، 352-353؛ باکیخانوف‌، 196) و با وارد ساختن‌ تلفات‌ و صدمات‌ ناگهانى‌ بر قوای‌ ایرانى‌ (هدایت‌، 9/484- 485؛ تهران‌، همانجا)، با وساطت‌ دولت‌ انگلستان‌، ایران‌ را وادار به‌ صلح‌ و پذیرش‌ عهدنامة گلستان‌ (29 شوال‌ 1228ق‌/12 اکتبر 1813م‌) کرد (شمیم‌، 64). به‌ دنبال‌ آن‌ تمامى‌ قلمرو ایران‌ در شمال‌ ارس‌ از دست‌ رفت‌ (ایران‌، 288).

 

سد (بند) ميل مغان (اصلاندوز)

اين سد از نوع انحرافي نيمه متحرك با بدنه بتني و خاکي مي باشد. کانال اصلي و بزرگ منطقه مغان از اين سد سرچشمه گرفته و پس از طي مسير32 کيلومتري، آب درياچه شهرک شهيد غفاري مغان (شركت كشت و صنعت و دامپروري مغان) را تغذيه مي کند. تمام اراضي زيرکشت اين منطقه و قسمتي از اراضي شهرستان بيله سوار از آب اين کانال آبياري مي شوند و ميزان حجم آب خروجي از سد ارس 96/3505 ميليون متر مكعب بوده و ميزان حجم آب سريز از سد مغان 32/2907 ميليون متر مكعب و حداكثر دبي تخليه سيلاب 2460 متر مكعب برثانيه است. در حال حاضر سد مخزني ارس و سد انحرافي ميل مغان بر روي رودخانه ارس در فاصله مشترك ايران و جمهوري آذربايجان وجود دارد كه بهره برداري از آنها در سال 1350 شروع شده است كه آب اين رود خانه به وسيله كانال هاي تعبيه شده در سد ميل مغان به مصرف آبياري اراضي كشاورزي رسيده و سبب رونق كشاورزي و اقتصادي منطقه شده است (وطن خواه سادات، 1388، ص19).

 اصلاندوز از نگاه مورخین و محققین

سرگرد حجت الله امیر فتحی آراللو، گزارش می دهد: « اردیبهشت ماه 1319 بود از پاسگاه اصلاندوز که شش نفر سوار در آنجا داشتیم گزارش رسید دو رأس از اسب ها به علت مار گزیدگی سقط شده اند. روی اصول، جهت تنظیم صورتجلسه سوار اسب شده به اصلاندوز رفتم که به علت تمام نشدن کار، چون آبادی در اصلاندوز نبود ناچار شدم در پاسگاه بمانم. پاسگاه روی تپه اصلاندوز در یک آلونک که از نی به طور موقت ساخته شده بود، قرار گرفته بود. چون سربازان در آن روز نتوانسته بودند به دهات اطراف رفته سو و سات تهیه کنند، باور کنید شب را به جای چراغ نی و بوته روشن کردیم و به نان خشک و بیات قناعت کردیم در حالیکه امروز (1356) به اصلاندوز تماشا کنید شهرک زیبا شده، سوپر مارکت دارد. خانه های مدرن و سینما و باشگاه هم دارد.

روز هفتم آبان هر سال بنام روز ملی شهرستان اصلاندوز است و این روز بمناسبت سالروزایستادگی و مقاومت ایلات و طوائف عشایردر مقابله با قوای نظامی روسی در زمان جنگ ایران و روس نامگذاری شده است.

اوضاع اقتصادی و کشاورزی

آب و هوای اصلاندوز:از نظر آب و هوایی این منطقه به علت نزدیکی به دریا و کمی ارتفاع از سطح دریا تحت تأثیر بادهای خزری که نتیجه اش رانده شدن هوای مرطوب دریای خزر به این نواحی است دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. اصلاندوز تابستانهایی گرم و داغ و آفتابی همراه با بارندگی جزئی، و زمستانی با آب و هوای ملایم و وزش بادهای شمالی که معمولاً خشک و سرد و گاهی توأم با برف سنگین است، دارد.

میانگین دمای سالانه 6/14 درجه سانتیگراد که گرمترین ماه سال مرداد با 37 درجه سانتیگراد و سردترین ماه دی با 40 درجه سانتیگراد بود حداقل مطلق دما5/16 و حداکثر آن 42 درجه سانتیگراد است.

وجود رود ارس و سدمیل مغان در 3کیلومتری غرب این شهر سبب آبادی آن دردهه های اخیر شده است.شهر اصلاندوز با پارس آباد مرکز شهرستان 50کیلومتر وبا اردبیل حدود197کیلومتر فاصله دارد.

شهراصلاندوز با برخورداری‌ ازامکانات‌ و تسهیلات‌ محلى‌، مرکز خدمات‌ روستاهای‌ پیرامون‌ به‌ شمارمى‌رود. مردم این منطقه اغلب به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و اقتصاد این منطقه به نوعی مدیون رودخانه ی دره یورد و رود ارس و سد میل مغان می باشد.

با گسترش شهرنشینی وضعیت اقتصاد دو بعدی سنتی به ابعاد کثیری گسترش پیدا کرد و مردم کشاورزی و دامداری سنتی خود را با روش صنعتی جایگزین کرده و در کنار آن به فعالیت دیگری می پردازند.

کشاورزی در این منطقه به سبب وجود اراضی وسیع به دو صورت دیمی و آبی انجام می شود. در حال حاضر در این منطقه بالغ بر 480/6 هکتار اراضی زیر کشت آب و 750/3 هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت دیمی است. در صورت بهره برداری کامل پروژه پمپاژ فتحعلی و اراضی سد پایاب خدافرین 200/13 هکتاری از اراضی منطقه به زیر کشت آبی اضافه خواهد شد.

محصولات کشاورزی اصلاندوز:گندم، پنبه، گوجه فرنگی، خیار، یونجه، جالیز، هندوانه، خربزه، کلزا، سویا.

اخیرا زعفران به صورت آزمایشی در خاک این منطقه کاشته شد که کارشناسان کشاورزی کشت این محصول را در سالهای آینده امیدوار شدند.

محصولات درختی اصلاندوز: شلیل،هلو، انار، آلو، آلوچه.

دامداری در اصلاندوز: مردم این منطقه علاوه بر کشاورزی به دامپروری هم مشغولند. از جمله احشامی که آنها نگه می دارند می توان به گاو و گوسفند، بز و شتر اشاره کرد.

رفته رفته دامداری صنعتی رواج پیدا کرد. مرغداری دوازده هزار قطعه ای و گاوداری شیری یکصد رأسی خبر از هوایی دیگر می دهند. فراورده های گوشتی و لبنی شهر اصلاندوز بیشتر از طریق این دو مرکز تأمین می شود.

 طبیعت در اصلاندوز

وجود رودهای دره یورد و ارس و کوه ها و تپه های ماهوری شکل طبیعت را در اصلاندوز معنا کرده است. ارس که همچون گردبندی در سینه مغان جاری است از اصلاندوز می گذرد. پوشش گیاهی و درختان جنگلی امتداد این رود طبیعتی ماندگار برای اهالی اصلاندوز بجا گذاشته است. می توان گفت اصلاندوز در دل طبیعت ایجاد شده است از دو طرف رود و از طرف دیگر تپه های ماهوری شکل.

 *پوشش گیاهی منطقه:

پوشش گیاهی این منطقه به علت خاک حاصلخیزی ،زمین وآب .وهوای مساعد ومعتدل وباران کافی کاملاً مراتع وچمنزارهای سرسبز وخرم بوده ومحل قشلاق ایلات ،وعشایر ودامداران است وسعت آن حدوداً100هزار هکتار بوده ودارای گیاهان بسیار متنوعی از خوانده کرامینه است وبه خوبی رشد می کند وپس از درو بصورت علوفه خشک نگهداری می شود زمین منطقه محل رویش علوفه های خودرو برای چرای حیوانات بسیار غنی تلقی شده است پوشش جنگلی بیشتر در ساحل ارس مشاهده می شود وجنگل شام که درکناره رود ارس واقع شده شامل درختان وحشی است.

گیاهان وحشی در اصلاندوز:

یوشان،قاراغان،چون،قیاق،کودری،قنقال،چیلیک،بورنی،اوچ قولاخ،پتیک قیناقی،،قوش ازومی، ،سوروف،ساری مچک،تاج خروس وغیره

 صنایع دستی

با توجه به فراوانی دام در این منطقه  یکی از مهمترین فراوردهای عمده دامداران علاوه بر شیرو گوشت ، پشم به شمار می رود.  آنان پشم گوسفند و موی بز را به بازرگانان و واسطه های بازار می فروشند و بخشی هم توسط پشم ریسی خریده می شود .

اما به جهت نبودن کارخانجات پشم ریسی در منطقه اصلاندوز خانوارهای عشایر خود به ریسندگی می پردازند.

از جمله صنایع دستی این منطقه می توان به : قالیچه، ورنی، جاجیم، گلیم، مفرش(فرش)، جوراب و غیره ... اشاره کرد.

در داخل شهر اصلاندوز نیز وجود اداره صنایع دستی در سالهای اخیر علاقمندان به این رشته ی هنری را چندان برابر کرده و با آموزش های خود هنرمندان زیادی را تربیت نموده است که بیشتر آنها از همین راه چرخه ی زندگی خود را می گردانند. ورنی بافی، گلدوزی، مکرومه بافی، معرق کاری با چوب و ... از صنایعی است که به سبب وجود اداره صنایع دستی و آموزش های آن به صنایع دستی منطقه اصلاندوز اضافه شده است. 

اوضاع فرهنگی و اجتماعی اصلاندوز

مراسمات

تولد:وقتی فرزندی متولد می شود تا چهل روزگی نوزاد هرکس که برای دیدن آن بیاید باید قبلاً اعلام کند تا بچه را به بیرون ببرند تا اول  شخص وارد شده و بعد نوزاد را وارد کنند. این عمل برای هر فرد یک دفعه تکرار می شود و عقیده بر این است هر کس سرزده وارد شود، موجب مرگ و میر تازه مولود می گردد.

مادر و پدر تازه مولود در پیش پدرانشان به بچه های خود ظاهراً بی تفاوت شده و حتی در پیش آنها برای ادای احترام بچه ی خود را در آغوش نمی گیرند.

ازدواج:وقتی پسری دختری را می خواهد موضوع را به یکی از دوستان و هم سن و سالهایش می گوید تا او به پدرش برساند چون خودش شرم می کند در این باره با پدر حرف بزند.

با توافق پدر و مادر مراسم خواستگاری شروع می شود. خانواده دختر برای بله گفتن چند روز مهلت می گیرد. با تفافق خانواده دختر و رضایت آنها ، چند روز بعد جریان « نشان لا ماق» پیش می آید. و خانواده و فامیل های داماد یک انگشتر  و مختصر لباسی به خانه ی دختر می برند و دختر و پسر نامزد می شوند.و مدتی بعد عروسی می کنند.

در روزی که داماد می خواهد عروس را به خانه خود ببرد با یک دسته گل و با ماشین تزئین شده به طرف خانه عروس حرکت می کند. هنگام بیرون آمدن عروس از خانه ی پدر ، برادر داماد کمربند به دورکمر عروس می بندد. پدر عروس ، دختر و دامادش را دور یک سینی که در آن قرآن و یک قرص نان در آن گذاشته اند، می گردانند و به آنها خیر و دعا می گوید. و  هنگام خروج از درب خانه یک شکستنی زیر پای عروس می گذارند تا شرو بلاها شکسته شود.

و عروس به خانه برده می شود. روز سوم از طرف پدر و مادر عروس چندین نفر زن برای « دواخ آتدی»  به منزل داماد می آیند، عروس را از پرده بیرون آورده و به اتاقهای دیگر خانه ی داماد می برند.

 مراسم مذهبی

ماه محرم: چند روز مانده به ماه محرم، مراسم تشت گذاری در مسجد به وسیله ی هیئت های مذهبی اجرا می شود. مردان اصلاندوزی از همان روز تا اربعین با لباس مشکی و زنجیر و سینه زنی عزاداری می کنند و زنان با برپایی مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت شهدای کربلا و مصائب حضرت زینب (س) این ایام را عزاداری می کنند.

علاوه بر مراسم عاشورا و تاسوعا مردمان ارادتمند به ائمه ی اطهار تمامی شهادت ها ی ائمه ی مطهر را یاد کرده و در مسجد جمع می شوند و به ذکر مصیبت و عزاداری می نشینند.

اعیاد

عید قربان: مردم همگام با مسلمانان جهان برای وحدت و بزرگداشت مقام حضرت ابراهیم و اسماعیل جمع شده و با ادای نماز عید قربان، به صورت جمعی یا انفرادی گوسفند و گاو ذبح می کنند و در این روز همه مردم از فقیر و غنی از نعمت گوشت بهره مند می شوند.

عید فطر: پس از پایان ماه مبارک رمضان مردم نماز عید خود را در مصلی نیمه کاره می خوانند. در این روز زنان با خمیر و روغن کلوچه های محلی می پزند و حلوای محلی پخته و به نزدیکان می دهند و مردم برای تبریک این روز به خانواده های هم سر می زنند. و قبور رفتگان و شهدا را غبار روبی و عطرافشانی می کنند.

عید غدیرخم: که عید مذهبی است برای بزرگ داشت مقام امامت علی(ع) با شادی و ذکر دلاوریهای وی شادمانی می کنند و با پخش شیرینی در خیابانها بزرگترین عید شیعیان را جشن می گیرند.

نمازجمعه:نماز عبادی سیاسی جمعه از چندین سال پیش تاکنون از جمله برنامه های فرهنگی معنوی اصلاندوز هست که به امامت حجت الاسلام والمسلمین عظیم اسدزاده امام جمعه اصلاندوز اقامه می شود.

لازم به ذکر است مصلی چندین ساله اصلاندوز نیز بصورت اسکلتی رها شده و نیازمند توجه جدی مسئولان جهت ادامه پروژه است که امیدواریم این پروژه بزرگ منطقه نیز به اتمام برسد چرا که نماز جمعه اصلاندوز با حضور پرشکوه نمازگزاران برگزار می شود.

از روزهای مقدس ملی، روزهای چهارشنبه آخر سال است که در اصطلاح چهارشنبه ی اول کول(خاکستر) چهارشنبه ی دوم گل و چهارشنبه ی آخر سال را چهارشنبه سوری می نامند. چهارشنبه کو به صورت عادی میگذرد و در چهارشنبه گل هر کس در حیطه خود آتش افروخته و بچه ها به ترتیب از روی آتش پریده و خطاب به آتش می گویند: « زردی من مال تو سرخی تو مال من» صدای ترقه در این روز از همه جا شنیده می شود. چرا که به پیشواز عید نوروز و سال جدید می روند.

اصلاندوزیها برای روزهای هفته نام های مخصوصی می گویند که در جدول ذیل به آنها اشاره شده است.

نام فارسی

نام ترکی

شنبه

شنبه

یکشنبه

سوت گونی : در این روز شیر گوسفندان متعلق به چوپان بوده است.

دوشنبه

دوز گونی

سه شنبه

تک گونی

چهارشنبه

چهارشنبه

پنجشنبه

آدینا آخشامی

جمعه

آدینا گونی

 

با راه اندازی دانشگاه آزاد اصلاندوز به تعداد دانشجویان منطقه اصلاندوز افزوده شد. این از یک طرف خوب است چرا که بر میزان باسوادان افزود می شد اما از طرف دیگر در کنار دیگر ارگانهای آموزشی جنبه منفی ایجاد کرد آنهم بالابردن سطح بیکاری در اصلاندوز. امروز بیش از 90 درصد کسانی که از دانشگاههای دولتی و غیردولتی فارغ التحصیل می شوند با بیکاری کلنجار می روند.

چرا که نبود مراکزی که بتواند این فارغ التحصیلان را جذب کار کند در منطقه اصلاندوز وجود ندارد. هر چند پتانسیل های عظیم ایجاد کار در این منطقه وجود دارد.

 کتابخانه ی عمومی اصلاندوز

آنچه مسلم است هر چه تعداد با سوادان یک شهر افزایش می یابد و سطح دانش افراد تحصیل کرده بالاتر می رود لزوم توسعه ی کتابخانه و تهیه کتابهای مفید و معتبر جهت استفاده محققین و مورخین و افراد تحصیل کرده نیز احساس می شود. در این راستا کتابخانه ی عمومی اصلاندوز نیز همگام با سایر مراکز علمی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1375 تاسیس گردیده است. مساحت ساختمان کتابخانه 280 متر مربع و مالکیت آن اختصاصی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. دارای سالن های مجزا، ویژه برادران و خواهران است که گنجایش و ظرفیت سالن برادران 30 نفر و خواهران 20 نفر می باشد. سیستم کتابخانه به صورت مخزن بسته است و در حدود 50نوع نشریه ادواری در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد. بیشتر از 6000 جلد کتاب در آنجا وجود دارد.تعداد مراجعین بطور میانگین در هرماه 400 نفر می باشد. رده بندی کتابها به صورت دهدهی دیوئی است. و جستجوی کتابها توسط مراجعه کنندگان از طریق رایانه صورت می گیرد.

 بهداشت و درمان در اصلاندوز

*تعداد مراکز بهداشتی درمانی -2مرکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی

                                     - 12خانه بهداشت تحت پوشش مرکز

                                    - 1مورد پایگاه شهری مستقر درمرکز

                                     - 2مورد تیم سیار مستقر درمرکز

*تعداد کادر پزشکی وپیراشکی

                                       -5نفر پزشک بصورت شیفتی

                                        - 5نفرماما(3نفرکارشناس، 2نفرکاردان

                                       - 4نفرپرستار

*امکانات موجود در شهر – دندانپزشکی- آزمایشگاه

که درنهایت 19904 نفرتحت پوشش این مراکز قراردارند.

این درحالیست که درمان بستر 12 تختخوابی اصلاندوز همچنان علیرغم اتمام ساختمان بلاتکلیف مانده و نیاز است نقایص این پروژه نیز از سوی مسئولان حل و فصل شود.

 *میزان و تعداد پوشش شبکه های تلویزیونی ملی واستانی

100درصد منطقه اصلاندوز تحت پوشش شبکه های دیجیتال ملی و استانی قرار گرفته است.

 ورزش در اصلاندوز

نصف جمعیت 33000نفری منطقه اصلاندوز را جوانان تشکیل می دهند. حدود 3000نفر ورزشکار که حدود 1000نفر آن ورزشکاران سازمان یافته و دارای بیمه ی ورزشی هستند.

اصلاندوز با توجه به امکانات کم ورزشی، قهرمانان استانی، کشوری و جهانی دارد.

1-    سید محمود میرموسوی قهرمان مسابقات وزنه برداری معلولان و جانبازان نیوجرسی آمریکا.

2-    مهدی صدری در بخش نوجوانان، قهرمان کشتی فرنگی و آزاد کشور.

3-    کسب مقام اول کشتی نونهالان

4-    کسب مقام های اول و دوم و سوم رشته ی ووشو استانی و راهیابی به مسابقات المپیاد ایرانیان.

5-    قهرمانی تیم فوتبال شهرداری در مسابقات شهرستان پارس آباد مغان .

6-    کسب مقام دوم کشتی ناشنوایان توسط مرتضی شیخ مقدم.

7-    هادی جاهدی  قهرمان وزنه برداری نابینایان و کم بینایان کشور

با وجود این همه افتخارات با توجه به امکانات کم ورزشی امید است مشکلات ورزشی منطقه اصلاندوز برطرف شود تا قهرمانان زیادی از این خطه مرزی تحویل جامعه داده شود.البته احداث سالن های صالحین و 9 دی بسیج توسط سپاه ناحیه عشایری علاقمندان و ورزشکاران منطقه را به سوی خود کشانده و رضایتمندی جوانان و ورزشکاران را کسب کرده است.

 از جمله مشکلات ورزشی اصلاندوز می توان به:

1-    نبود استخر شنا

2-    تکمیل نشدن میدان چمن فوتبال اصلاندوز

3-    نبودن امکانات حداقل ورزشی در منطقه

4-    عدم شرکت دادن تیمهای فوتبال و والیبال در لیگ های استانی و شهرستانی

 امکانات رفاهی

می توان گفت با وجود طبیعت زیبا و مثال زدنی اصلاندوز هیچ تفریحگاه و محل گذران اوقات فراغت در شهر و اطراف آن ایجاد نشده است. مردم اوقات فراغت خود را خانه ها و حیاتهای بسته خود می گذرانند و پارک شهرداری دورافتاده از مرکز شهر در جوار همسایه ی غریب خود کتابخانه ی عمومی اصلاندوز هر از چندگاهی مسافران برون شهری را لمس می کند.

 آسیب های اجتماعی موجود

نبود امکانات تفریحی مناسب ، طغیان پدیده ی بیکاری با افزایش تعداد فارغ التحصیلان مراکز عالی نوک پیکان حرکت جوانان اصلاندوز را به بی بند و باری و سرطان اعتیاد می برد. نزدیکی مرز ایران و آذربایجان، وجود شبکه های تلویزیونی خارجی نفوذ فرهنگ بیگانه و به تبع آن لاابالیگری را به سوی جوانان این منطقه به ارمغان می آورد.

خطوط راهها و شبکه های ارتباطی

می توان گفت اصلاندوز سه راه عبور و مرور مسافران استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، جمهوری آذربایجان است. اگر سوار بر ماشین شده و به طرف پارس آباد حرکت کنی ده ماشین ایرانی می بینی و 2 دستگاه ماشین آذربایجان شوروی، یعنی جاده اصلاندوز – پارس آباد بین ایران و آذربایجان مشترک شده است.

وجود پادگان آموزش مرزبانی شهید مدنی اصلاندوز و ناحیه مقاومت بسیج عشایری از پتانسیلهای قوی منطقه است که در شهرستان شدن اصلاندوز نقش موثری دارند.

گمرک اصلاندوز به لحاظ جنگ آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ به حالت تعطیلی در آمد که این گمرک از ظرفیتهای اقتصادی منطقه بشمار میرود.

ایجاد بندر خشک در اصلاندوز مغان در جوار جمهوری آذربایجان یکی از ابزارها و زیرساخت هایی است که می تواند در مسیر توسعه استان اردبیل نقش مهم و تاثیرگذار داشته باشد.

مهمترین تاثیر ایجاد بندر خشک کاهش ترافیک حمل ونقل جاده ای ،توسعه حمل ونقل ریلی و افزایش اشتغال است که منجر به جذب سرمایه وتوسعه فضای کسب و کار ،اشتغال و کارآفرینی در منطقه می شود .

 

قرار گرفتن بخش بزرگی از بزرگترین پروژه شمالغرب کشور یعنی پایاب سد خداآفرین یکی از پتاسیلهای اقتصادی اصلاندوز است و این پروژه عظیم،منطقه مغان را در حوزه اقتصادی متحول کرده و زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر را فراهم می‌آورد که با اجرایی شدن این پروژه بیش از ۶۲ هزار هکتار از اراضی مغان زیر کشت محصولات آبی خواهد رفت.

اجرای بیش از 50 طرح هادی در روستاها،گازرسانی به روستاها و قشلاقات،نصب چراغ های ال ای دی به رنگ پرچم مقدس جمهوری اسلامی در روستاها،شن ریزی معابر روستاها و قشلاقات از پروژه هایی که از سوی بخشداری و دهیاران و شوراها در حال حاضر انجام می شود.

شهر مرزی اصلاندوز از زمان تاسیس تاکنون 9 شهردار را به خود دیده است، از علی ایمانی در سال 1373 تا شهروز مهرآوران که حدود 2 هفته پیش برکرسی شهرداری اصلاندوز نشست.

اصلاندوز قابلیت های زیادی دارد و ما در این گزارش به چند مورد اشاره کردیم که امید است با استقرار فرمانداری اصلاندوز در سریعترین زمان ممکن،بیش از پیش شاهد رشد و توسعه در همه زمینه ها باشیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد