سرویس: استانی
کد خبر: 76221
|
08:45 - 1396/12/29
نسخه چاپی

پارس آبادي ها با مراسم تکم گرداني به پیشواز نوروز رفتند + عكس

 پارس آبادي ها با مراسم تکم گرداني به پیشواز نوروز رفتند + عكس
جمعی از هنرمندان پارس آبادي با اجرای برنامه های شاد و متنوع نظیر تکم گرداني امروز به پیشواز عید نوروز رفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، در آستانه سال نو شمسی آيين استقبال از نوروز با هدف احيای آداب و رسوم اصيل مردم آذربايجان به ویژه پارس آبادمغان در محل پارك آراز این شهر برگزار شد.

در این آیین نوروزی كه فرماندار و جمعي از مسئولان شهرستان حضور داشتند هنرمندان پارس آبادي با اجرای موسیقی های سنتی، نمایش طنز و اجرای تکم خوانی به زبان آذری به استقبال از نوروز و بهار رفتند.

حضور زنان با لباس های محلی، پخش شیرینی های سنتی، مسابقه تخم مرغ، آماده کردن سفره هفت سین داخل سینی های مخصوص از جمله مواردی بود که چشم هر بیننده ای را در اولین ورود خود به محل مراسم جلب می‌کرد.

تکم خوانی آیینی است به قدمت نوروز و یادگاری از آداب و رسوم عید باستان که همانند سایر نقاط پهناور دیار آذربایجان در پارس آبادمغان از چند روز مانده به عید نوروز تکم چی ها به طور نمادین تکم را در شهر می‌ چرخانند و در حالی که اشعاری به زبان ترکی و با صدای دلنشین می خوانند نوید آمدن عید را داده و پاداش خود را از مردم می گیرند.

آئین تکم گردانی سالیان پیش با آداب و رسوم کهن مردم عجین بوده و همه ساله با فرا رسیدن عید نوروز، مردم به انتظار تکمچی می نشستند و انتظار داشتند که تکم چی سمبل نشاط بهاری آنها را برای استقبال از بهار آماده سازد.

تکم به خودی خود شاید فاقد ارزش باشد، اما خواندن اشعار متناسب با عید و سازگار با زندگی روزمره مردم توسط افرادی که به آنها "تكم خوان" می گویند، به آن هویت خاصی داده بخشيده است.

واژه تکم Takam از دو بخش "تکه " و "م" تشکیل شده که تکه در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل که همیشه در راس گله حرکت می کند و گله را به چراگاه و محلهای معین هدایت می کند و "م" ضمیر ملکی دوم شخص مفرد است و تکم در واقع به معنی "بز نر من" می باشد و به کسی که تکم را می رقصاند "تکمچی" می گویند که اشعار مخصوص تکم را با آهنگی خاص می خواند که این اشعار در چند آهنگ که خاص تکم بوده، خوانده می شود.

از ديرباز تكم چي نويد دهنده فصل بهار و تازگي است، زماني كه تكم چي در كوچه هاي شهر و روستا تكم را مي چرخاند و اشعاري به زبان تركي مي خواند، مردم به بيرون از خانه ها آمده و با تكم چي همراه مي شوند به مرور زمان و با صنعتي شدن زندگي، كم كم اين آيين ها نيز رنگ باخته و به دست فراموشي سپرده مي شوند كه با برگزاري مراسمات اينچنيني مي توان اين آيين هاي سنتي را که در واقع یادگاران اجدادمان هستند حفظ كرد.
///
///
///
 
///
////
///
///
///
///
///
///
////

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد