سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 76263
|
01:22 - 1397/01/06
نسخه چاپی

پرورش 40 راس آهو در قشلاق علملوی اصلاندوز/سایت احیا و تکثیر آهوی مغان جاذبه ارزشمند گردشگری شمال استان اردبیل+تصاویر

پرورش 40 راس آهو در قشلاق علملوی اصلاندوز/سایت احیا و تکثیر آهوی مغان جاذبه ارزشمند گردشگری شمال استان اردبیل+تصاویر
سایت آهوی مغان یکی از سایت‌های مهم کشور در احیای این مجموعه ارزشمند است که می‌تواند توانمندی‌ها و جاذبه های گردشگری شمال استان اردبیل را برجسته کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،سایت تکثیر و احیای آهوی مغان در 30 کیلومتری جنوب شرقی اصلاندوز واقع شده و مابین سه راه سربند و روستای بران علیا در جاده اصلی پارس آباد،اردبیل قرار دارد.

این مکان علاوه بر احیای آهو یکی از جاذبه های گردشگری شمال استان اردبیل به حساب می آید که توسط اداره محیط زیست شهرستان پارس آباد در قشلاق علملو اصلاندوز احداث شده است.

عصر امروز با هاشم میرزانژاد رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد راهی شدیم تا با طرح احیای آهوی مغان در این قشلاق آشنا شویم.

آهو از خانواده گاوسانان در مناطق استپی و بیایانی زندگی می کنند و تغذیه آنها از علوفه و بوته ها بخصوص درمنه و غلات است.

طول بدن آهو 90 تا 115 سانتی متر،طول دم آن 15 تا 20 سانتی متر،ارتفاع بدنش 60 تا 80 سانتی متر و وزن آن 18 تا 33 کیلوگرم است.

آهو حیوان سریعی است و می تواند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت بدود،روزها و برخی اوقات شب ها فعال هستند،170 روز دوران بارداری بوده و در اواخر فصل پاییز جفت گیری می کنند.

تعداد زاد و ولد آهوها یک تا 2 بچه در سال است که جمعیت این گونه در اکثر مناطق کشور رو به کاهش است.اما خوشبختانه این گونه در اصلاندوز احیا می شود.

آهوی مغان یکی از گونه های منحصر بفرد آهوی کشور است که طی سالها نشانی از آن در منطقه نبود.گونه ای که روزهایی در دستجات چند صد راسی در مراتع شهرستان پارس آباد و اصلاندوز گشت و گذار می کرد.

اما اکنون سایت تکثیر آهوی مغان جایی است که آهوها با اقدامات امنیتی مختلف از تهدید شکار حفاظت می شوند و می توانند نسل خود را احیا کنند و روزهای شیرین گشت و گذار گله ای را از نو زنده کنند.

هاشم میرزانژاد رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در گفت و گو با خبرنگارارس تبارضمن تبریک عیدباستانی نوروز گفت:طرح احیا و رهاسازی آهوی مغان با انتقال 3 راس آهو از زیستگاههای دشت "سهرین" زنجان در سال 1389 در محدوده فنس کشی شده به مساحت ۳۵ هکتار در قشلاق علملو ایجاد شد و پس از سالها خوشبختانه اکنون به حدود 40 راس رسیده است که پیش بینی می شود امسال این میزان به بیش از 60 راس برسد.

وی با بیان اینکه طرح احیای آهوی مغان در کشور نمونه است گفت:زمینهای قشلاق علم لو بعلت شرایط بسیار عالی و طبیعی،قابلیت تکثیر و احیای آهوی مغان را دارد که امیدواریم گردشگران با حضور در این سایت خاطره خوبی را پشت سر بگذارند.

یکی از گردشگران نوروزی در گفت و گو با خبرنگارارس تبارگفت:سایت احیای آهوی مغان از بی نظیرترین مکانهای گردشگری در کشور است و به هموطنان توصیه می کنم که اگر قصد سفر به استان اردبیل دارید حتما از سایت احیای آهوی مغان بازدید کنند.

 

وی جاده خاکی را یکی از مشکلات دسترسی به محل پرورش آهو عنوان کرد و گفت:علیرغم زیرسازی خوب جاده متاسفانه دست اندازهای مختلف مشکلاتی را برای خودروها بوجود می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عظیم اسدزاده امام جمعه اصلاندوز بارها در خطبه های نماز جمعه و مراسمات مختلف با اشاره به پتانسیل بسیار عالی سایت احیای آهوی مغان برای گردشگری شهرستان، از نبود جاده مناسب برای دسترسی به این سایت گلایه کرده و از مسئولان امر خواسته است نسبت به رفع مشکلات جاده مواصلاتی به سایت اقدام کنند.

با توجه به اینکه مساله جاده منتهی به قشلاق و سایت احیای آهو در جلسات متعدد توسط مسئولان مطرح و حتی اعتبار لازم در نظر گرفته شده، اما برای اجرای پروژه آسفالت ریزی تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است که امیدواریم این مهم تحقق یابد.

 

به گزارشارس تبار،طرح احیای آهوی مغان یکی از پتانسیل ها و ظرفیت های مهم و تاثیرگذار اصلاندوز است که قابلیت توسعه صنعت توریسم استان و منطقه را دارد، اما از آنجا که جاده 4 کیلومتری این سایت خاکی است و رانندگان وسایل نقلیه هنگام تردد با مشکل مواجه می شوند،نیاز است مسئولان برای رفاه حال مسافران و گردشگران بفکر آسفالت ریزی این مسیر باشند تا شاهد افزایش گردشگران در این منطقه باشیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد