سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 76374
|
14:29 - 1397/01/26
نسخه چاپی

نماینده ولی فقیه در استان:

مولوی، مولود معارف اسلامی است

مولوی، مولود معارف اسلامی است
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مولوی مولود معارف اسلامی است،گفت:بدون اسلام پرورش انسان هایی در چنین جایگاه و مقام والایی ممکن نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از  ابصارخبر، پیش از ظهر امروز آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا که با حضور اندیشمندان و پژوهشگران برجسته از کشورهای منطقه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به بررسی ابعاد مختلف این شاعر برجسته جهان اسلام پرداخت و گفت:مرجعیت علمی بزرگترین امانت پیامبر در نزد مسلمانان است.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر بزرگ اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت مرجعیت علمی  چه از لحاظ اخلاق، کلام و حتی عرفان در جهان اسلام رو به تعطیلی نهاده است،گفت:با تعطیلی مرجعیت علمی در جهان اسلام، هزاران گروه کلامی، فقهی و عرفانی در دوره تمدن اسلامی درست شده است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در هر سه عرصه متفرق شده است گفت: به همین جهت است که برای بسیاری از امت ها تشخیص راه درست، مشکل و سخت شده است.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به عالمان و متفکران بزرگ جهان اسلام اشاره کرد و گفت: مولوی از جمله انسان هایی است که توانست با ارتقای خود در هر سه عرصه و پایه گذاری مکتب و نهضت اخلاقی و عرفانی و تربیتی باعث تحول عظیم در جهان شود بطوریکه امروز نیز اثار برجای مانده از وی همین تاثیر را در خوانندگاش دارد.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین ويژگی های شخصیتی این متفکر بزرگ جهان اسلام پرداخت و گفت: مولوی مولود معارف اسلامی است بطوریکه مفاهیم قران کریم، احادیت ائمه معصومین، سیره انبیاءو تاریخ در نوشته های مولوی موج می زند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بدون معارف اسلامی پرورش چنین انسان های توانمندی ممکن نیست گفت: شاعران جز بیان درد و رنج و لذت و ستایش و مدح افراد چیزی در وجود ندارند خاطر نشان کرد: آثار مولوی مملو از ارزش های والای انسانی برگرفته از مفاهیم والای قرآنی و اسلام است.

وی وجود استاد خوب و فرهیخته را از مهمترین عوامل شکوفایی این عارف بزرگ برشمرد و گفت: شمس تبریزی آنچنان تأثیری بر این شخصیت والای جهان اسلام گذاشته است که خود نیز به ان معترف است و در اثارش از این استاد فرهیخته بارها به نیکی یاد کرده و معتقد است که سالک سبیل حق، بدون استاد فرهیخته راه به جایی نخواهد برد.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به منزلت شریعت در وجود مولوی نیز اشاره کرد و گفت: مولوی از شریعت به طریقت رسیده است به طوریکه بارها اذعان داشته که طهارت قلبی و پاکی قلب جز با طاعت حق مقدور نیست.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبین جایگاه نماز از دیدگاه مولانا پرداخت و گفت: نماز در واقع حدیث درد فراق از خداوند متعال است بطوریکه در عین اینکه کانون لذت معنوی است اوج قدرت هم به شمار می رود.

وی افزود: نماز از انچنان لذت معنوی برخوردار است که سالک حق در ادای آن می ترسد نمازش به خاطر برخورداری از این همه لذت مورد قبول واقع نشود و همچنین امام علی (ع) نیز قدرت فوق العاده خود در فتح خیبر را برگرفته از انوار نماز عنوان کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان به تبیین فلسفه رکوع و سجود در نماز نیز پرداخت و گفت:همچنان که جمال یوسف باعث بریده شدن دست ها شد جمال جلوه حق در نمازگذار نیز بی اراده، مومن را به رکوع و سجود در برابرش رهنمون می کند.

وی به سبک و مکتب مولانا نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مولوی در مکتب خراسان به سرودن شعر پرداخته است به تبیین مکتب بغداد و خراسان پرداخت و گفت: در مکتب بغداد به غیر از زهد و خوف و عزلت چیزی نیست در حالیکه مکتب خراسان مملو از عشق است و چه عشقی بالاتر از عشق به خداوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ریاضت و عمل را از خصوصیات بارز مولوی دانست و گفت: مولوی در مقام ریاضت به ربانی دست یافت که توسط ان توانست در ادبیات عرفان غوغا به پا کند.

وی زبان مولانا را زبان درد عنوان کرد و گفت: در مقام درد وضوی انسان با خون جگر است. و این زبان جذاب ترین زبان دنیا است چونکه مولوی سالهای متمادی سوخته است تا توانسته به این حد از کمال و توان زبان باز کند.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود فنا و توحید را رمز ماندگاری مولانا عنوان کرد و گفت: هرکس که بتواند تشخص ها و تعلقات دنیوی را از خود بزداید بطوریکه مقرب بارگاه کبریایی شود می تواند امیدوار به دست یابی به چنین جایگاه و مقامی شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد