سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 76375
|
14:31 - 1397/01/26
نسخه چاپی

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی؛

مولوی متعلق به جهان اسلام است

مولوی متعلق به جهان اسلام است
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مولوی متعلق به جهان اسلام است، گفت: هر قوم و کشوری که بتواند از حکمت، فلسفه و ادبیات مولانا در سطح جهانی مراقبت کند می تواند داعیه دار مولانا در جهان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از   ابصارخبر، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره علمی عرفان در کلام مولانا که به مدت 2 روز در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است به تأثیر کلامی این عارف بزرگ جهان اسلام در اذهان مردم جهان اشاره کرد و گفت: انتخاب مثنوی معنوی مولانا بعنوان پرفروشترین کتاب سال در کشورهای مختلف جهان خود گویای نفوذ و تأثیر کلام این شاعر بزرگ ایران و جهان اسلام است.

وی به زندگانی مولانا و تأثیرش از شمس تبریزی پرداخت و گفت: با اینکه بیش از 800 سال از زمان مولانا می گذرد با اینحال سخنانش در قالب شعر  فراتر از زمان و جغرافیا و شرایط و مسائل سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان طنین انداز است.

صادقی تدریس اشعار این شاعر گرانقدر در کتب راهنمایی و دبیرستان ایران را یادآور شد و گفت: اشعار مولانا  به قدری متفن و قابل فهم است که حتی می توان از برخی اثار وی برای دانش آموزان نیز بهره گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به آثار اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در خصوص اثار مولانا اشاره کرد و گفت:به اذعان بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان به نام دنیا، اثار مولانا همچون پیامبران است به طوری که وی با زبان توده مردم با انها سخن گفته است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه، سخنان شیخ بهایی در خصوص مولانا را یادآور شده و افزود:طبق گفته شیخ بهایی، مثنوی معنوی مولوی قرآنی به لفظ پهلوی است.

وی به تشریح دسته بندی اشعار مولوی به لحاظ کیش پرداخت و گفت: وجود 60 الی 70 هزار بیت شعر به زبان فارسی، 1000بیت به زبان عربی و اشعاری به زبان ترکی خود مؤید این نکته است که مولوی فارغ از جغرافیای محل زندگی خود شاعری برای جهان اسلام است هرچند که همگان دوست دارند این شاعر بزرگ را به نوعی از ان خود دانسته و به کشور خود منتسب کنند.

صادقی با بیان اینکه مولوی ایرانی است،گفت: ترکیه به لحاظ اینکه مولوی در شهر قونیه این کشور زیسته و مدفن وی نیز در این شهر قرار دارد وی را منتسب به کشور ترکیه می دانند، تصریح کرد: مگر می شود خورشید و ستارگان و حتی اسمان را محصور به یک کشور دانست.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود به مکان اصلی مولوی اشاره کرد و گفت: هر کشوری و قومی که بتواند بهتر از وی، نام و آثارش بخصوص در حکمت، فلسفه و ادبیات مراقبت کند صاحب اصلی این شاعر پرآوازه جهان اسلام است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد