سرویس: ایران
کد خبر: 76430
|
10:09 - 1397/02/05
نسخه چاپی

ماجرای خرید فلایت چک های جنجالی به سازمان بازرسی رسید/ 16 میلیون دلار اضافه قیمت هواپیماها به جیب چه کسانی رفت؟+اسناد

ماجرای خرید فلایت چک های جنجالی به سازمان بازرسی رسید/ 16 میلیون دلار اضافه قیمت هواپیماها به جیب چه کسانی رفت؟+اسناد
بعد از گذشت 2 سال از خرید فلایت چک هایی با 3 برابر قیمت توسط شرکت فرودگاه‌ها، گزارش سازمان بازرسی درباره این تخلف آماده و به دستگاه‌های مربوط ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از دانا؛ حدود دو سال و نیم قبل همزمان با نخستین روزهای به نتیجه رسیدن برجام روحانی به همراه یک تیم اقتصادی به فرانسه و ایتالیا سفر کرد تا اولین دستاوردهای برجام را در خرید هواپیما نمایش دهد.

در پی سفر رئیس‌جمهور به فرانسه و بسته شدن چند قرارداد در صنعت هواپیمایی کشور به انحصار شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی، انتقادات مختلفی از سوی کارشناسان و برخی از شرکت‌های خصوصی مطرح شده است که از نابسامانی و عدم نظارت بر مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری و بی توجهی به بیت‌المال و سلطه روابط بر ضوابط هواپیمایی کشور پرده برداشت.

این اما و اگرها باعث ایجاد حساسیت روی قراردادهای قبلی شد که توسط سازمان هواپیمایی کشوری منعقد شده بودند؛ یکی از این موارد، قرارداد شرکت فرودگاه‌های کشور بود که این شرکت اقدام به خرید یک فروند هواپیمای کینگ ایر 350 از کشور دانمارک برای سیستم فلایت چک ایران به قیمت ۱۲میلیون دلار کرده بود.

نکته قابل توجه این بود که فلایت چک 12 میلیون دلاری تا مدت ها استفاده نمی شد و حتی بعد از گذشت یک سال و نیم از زمان این خرید، کار وارسی پرواز توسط فلایت چک‌های اجاره ای صورت می‌گرفت.

اگرچه این هواپیما در نوع دست‌دوم و ساخت سال 2013 میلادی بوده اما با احتساب کلیه تجهیزات روز دنیا و همچنین با محاسبه قیمت سیستمهاى Aerodata AD-AFIS-113 و سایر هزینه هاى جانبى آن با هواپیماى مشابه آن با گارانتى کامل حداقل دو ساله حدود 5 میلیون دلار بود.

بررسی اسناد و قراردادها نشان می‌داد که قیمت هواپیمای دست دوم خریداری شده، سه برابر قیمت یک هواپیمای نو از همین نوع پای کشور آب خورده است و تنها تفاوت این خرید با یک خرید عادی به میان آمدن پای واسطه ها بوده است. در حقیقت واسطه ها هواپیمای دست دوم را سه برابر قیمت به شرکت فرودگاه‌های کشور قالب کرده بودند.

قیمت فلایت چک خریداری شده توسط شرکت فرودگاه ها

استعلام قیمت نمونه فلایت چک نو

انتشار اسناد این خرید غیرقانونی و با واسطه در رسانه ها منجر به شکایت نهادهای مربوط ازشبکه اطلاع رسانی راه داناشد اما این شکایات هیچگاه به نتیجه نرسید و مسئولان مربوطه حاضر به حضور و پاسخگویی در دادگاه نشدند.

اما با ورود مجلس و سازمان بازرسی به این پرونده رویه ماجرا تغییر کرد به گونه ای که اکنون گزارش سازمان بازرسی درباره این خرید غیر قانونی به پایان رسیده است.

در همین راستا ناصر سراج در خصوص آخرین وضعیت بررسی های سازمان بازرسی در رابطه با تخلف های صورت گرفته پیرامون خرید دو عدد هواپیمای فلایت چک، گفت: سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته به موضوع خرید دو عدد فلایت چک ورود کرد. این دو هواپیما  به صورت همزمان خریداری نشده بود اما سازمان بازرسی توامان موضوع هر دو هواپیما را بررسی کرد.

وی افزود: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با خرید هواپیماهای فلایت چک به اتمام رسیده و گزارشی در این رابطه به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا پرونده خرید این دو فلایت چک به دادگاه ارسال شده است، گفت: گزارش به اتمام رسیده اما هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

طی ماه های گذشته مجلس شورای اسلامی هم تحقیق و تفحص از شرکت فرودگاه ها را شروع کرده که یکی از سوالات عمده نمایندگان از مه آبادی به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاه ها خرید چند فلایت چک با چند برابر قیمت بوده است.

اخبار مربوط به خرید های غیر متعارف شرکت فرودگاه ها را دراینجاواینجاواینجابخوانید.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد