سرویس: بین الملل
کد خبر: 76464
|
11:11 - 1397/02/18
نسخه چاپی

/لبنان؛ انتخاب جدید/

آری «سیاسی» و «انتخاباتی» مردم لبنان به حزب‌الله، بعد از موفقیت میدانی «مقاومت»

آری «سیاسی» و «انتخاباتی» مردم لبنان به حزب‌الله، بعد از موفقیت میدانی «مقاومت»
حامیان مقاومت در لبنان با رأی گسترده به حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی در واقع به دستاوردها و اقدامات میدانی این جنبش «آری» گفتند و آن را تأیید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به نقل از فارس، خردادماه سال گذشته (1396) بود که پارلمان لبنان قانونی جدید  را برای انتخابات، بدون مداخلات خارجی، تصویب کرد؛ و آن قانون، «تناسبی» بود.

بنا بر قانون جدید، لبنانِ هشت اُستانه، به 15 حوزه انتخاباتی تقسیم شد؛ شمال اول، شمال دوم، شمال سوم، بقاع اول، بقاع دوم، بقاع سوم، بیروت اول، بیروت دوم، جنوب اول، جنوب دوم، جنوب سوم، جبل لبنان اول، جبل لبنان دوم، جبل لبنان سوم، جبل لبنان چهارم.

در انتخابات کنونی حدود 600 نامزد در قالب 77 لیست برای کسب 128 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند که 83 نفر آنها زن بودند. مجموع کرسی‌های پارلمان لبنان 128 کرسی است و 64 کرسی به مسیحیان و 64 کرسی به مسیحیان و اقلیت‌ها تعلق خواهد گرفت .

رأی‌گیری 12 ساعته

صبح یکشنبه (16 اردیبهشت/6 می) انتخابات پارلمانی لبنان رأس ساعت 7 صبح (به وقت محلی) در این کشور آغاز شد و گزارش‌ها حاکی از آن بود که مردم لبنان از ساعت‌های اولیه خود را به حوزه‌های انتخاباتی رسانده‌اند.

روند رأی‌گیری تا ساعت 19 به وقت محلی (20.30 به وقت لبنان) ادامه پیدا کرد. افراد واجد شرایط رأی دادن در لبنان 3 میلیون و 700 هزار نفر اعلام شد.

پس از پایان رأی‌گیری، «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان میزان مشارکت در این انتخابات را 49.20 درصد اعلام کرد.

تحلیل‌هایی از نتایج انتخابات

شاید اولین مطلبی که ساعاتی پس از شمارش آرا در رسانه‌های لبنانی به سرعت پیچیده شد، پیروزی لیست‌های «حزب‌الله و امل» در بود؛ مردم ضاحیه و جنوب لبنان همان یکشنبه شب به خیابان‌ها آمدند و این پیروزی را جشن گرفتند.

روزنامه «البناء» در گزارشی درباره نتایج انتخابات نوشت: مقاومت، فراتر از پیش‌بینی‌ها «پیروز» از انتخابات خارج شد؛ چه از نظر حجم رأی‌دهنده‌ها که در راستای لبیک به دعوت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «نبیه بری» رئیس پارلمان بود و چه از نظر تعداد کرسی‌هایی که لیست‌های «الامل و الوفاء» (لیست‌های وابسته مقاومت) و متحدانش کسب کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: در مقابل مشارکت انتخاباتی در بیروت و پایتخت دوم لبنان یعنی طرابلس برای جریان المستقبل (رقیب حزب‌الله) ناامیدکننده بود و این جریان بسیاری از کرسی‌هایی که فکرش را هم نمی‌کرد، از دست داد.

البناء ادامه داد: حامیان مقاومت حرفشان را زدند و به گزینه مقاومت رأی دادند، آنها دعوت سید حسن نصرالله، نبیه بری، «حنا الناسف» رئیس حزب قومی اجتماعی سوریه و مابقی متحدان در تمامی مناطق لبنان را لبیک گفتند به نحوی که نسب رأی به لیست‌‌‌های الامل و الوفاء در تمامی حوزه‌های به شکلی قابل ملاحظه در مقایسه با سال 2009 افزایش داشت و این نشان دهنده حجم پیوستگی مقاومت به پایگاه مردمی‌ است و پیامی واضح به قوای بین‌المللی و منطقه‌ای است که می‌خواستند این رقابت انتخاباتی را به شکستی برای مقاومت و گزینه‌های آن تبدیل کنند.

روزنامه «الاخبار» تیتر «سیلی» را با عکسی از «سعد الحریری» جریان المستقبل کار کرد و اینگونه به از دست دادن کرسی‌های این جریان در پارلمان آینده اشاره کرد. خلاصه گزارش الاخبار اینطور است که حزب "جریان المستقبل" به ریاست سعد الحریری (متحد عربستان) بزرگترین سیلی را در تاریخ خود خورد. حزب "جریان ملی آزاد" به ریاست میشل عون نیز در این رقابت عقب‌گرد داشت. حزب «القوات اللبنانیه» وابسته به سمیر جعجع پیروزی خوبی کسب کرد. مخالفان سُنی سعد الحریری موفق شدند از حاشیه بیرون بیاییند و به صورت حقیقی ایفای نقش کنند. جنبش‌های حزب الله و امل  بار دیگر نمایندگی حقیقی خود برای شیعیان لبنان را اثبات کردند.

وبگاه «النشره» نیز در گزارشی به چند نکته مهم در خصوص نتایج انتخابات پرداخت و به شکست سخت المستقبل اشاره کرد. در این گزارش آمده بود: جریان المستقبل در نتیجه تغییر قانون انتخاباتی لبنان از اکثریت به تناسبی، بزرگترین خسارت را متحمل شد. گروه‌های سیاسی دیگر فقط برخی از کرسی‌های خود را از دست دادند که توانستند آنها را حوزه‌های دیگر جبران کنند اما ائتلاف پارلمانی المستقبل از حدود 30 نماینده به 20 نماینده کاهش یافت (جزئیات بیشتر).

پیروزی حزب الله در این انتخابات در واقع تکمیل پیروزی میدانی این جنبش در ارتفاعات عرسال لبنان واقع در مرز با سوریه بود؛ ارتفاعاتی که توسط تروریست‌های حاضر در سوریه اشغال شده بود و تروریست‌های مذکور برای خود در این مناطق جولان می‌دادند و امنیت آنجا را بر هم می‌زدند.

پیروزی‌ میدانی حزب‌الله در سال گذشته

حزب‌الله لبنان در تابستان گذشته (1396) عملیات خود در ارتفاعات عرسال و قلمون (در مرز سوریه با لبنان) علیه تروریست‌های النصره و دیگر گروه‌ها را آغاز کرد و تنها طی یک هفته موفق شد 90 درصد از ارتفاعات عرسال را پاکسازی کند.

تروریست‌ها که خود را شکست خورده می‌دیدند پس از حدود یک هفته ناچار به تسلیم در برابر توافق شدند و بر اساس توافق مذکور میان طرفین، 8 عضو حزب‌الله آزاد شدند و به چند هزار تروریست اجازه داده شد به سمت ادلب در سوریه بروند.

سید حسن نصرالله پس از پاکسازی ارتفاعات عرسال طی یک سخنرانی در آن زمان اعلام کرد: هدف از عملیات عرسال اخراج تروریست‌ها از منطقه است و این  پیروزی در عرسال را به برادران اهل تسنن تقدیم می‌کنیم (منطقه عرسال دارای اکثریت سنی‌نشین است). وی همچنین اظهار داشت: ارتش، در عملیات عرسال در کنار حزب‌الله بوده است.

«شیخ نعیم قاسم» معاون نصرالله نیز همزمان با نبرد «عرسال» اعلام کرد: تروریست‌ها در این منطقه چون مرضی سرطانی بودند که باید ریشه‌کن می‌شدند. وی افزود نبرد عرسال دو هدف داشت: پاکسازی مرزهای شرقی از لوث این وحشی‌صفتان و دوم؛ حمایت لبنان از شر خودروهای بمب‌گذاری شده یا کمربندهای انتحاری آنها.

ترس رژیم صهیونیستی از نتایج لبنان

اعلام نتایج احتمالی انتخابات لبنان برای صهیونیست‌ها چندان خوشایند نبود؛ «نفتالی بنت» وزیر آموزش این رژیم در پیامی توئیتری نوشت: نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است؛ حزب‌الله = لبنان.

***

اکنون با توجه به ائتلاف‌های جدیدی که پارلمان آینده لبنان را تشکیل می‌دهد باید منتظر ماند و دید روند انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید لبنان به چه شکلی پیش می‌رود و این انتخاب‌ها چگونه بر تصمیم‌گیری‌ها در لبنان تأثیر می‌گذارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد