کد خبر: 76504
|
22:55 - 1397/02/22
نسخه چاپی

امام جمعه اردبیل:

تاریخ عشایر مغان باید در کتاب های درسی گنجانده شود/تپه نادری در اصلاندوز سند افتخار در تاریخ دشت مغان است

تاریخ عشایر مغان باید در کتاب های درسی گنجانده شود/تپه نادری در اصلاندوز سند افتخار در تاریخ دشت مغان است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت:تاریخ عشایر مغان باید در کتاب های درسی گنجانده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،آیت الله سید حسن عاملی امروز در جشنواره کوچ عشایر اصلاندوز،وجود عشایر را شایسته تکریم و تجلیل دانست و گفت:مایه افتخار است که استان اردبیل قشری به نام قشر عشایر در خود جای داده که در طول تاریخ ما نقش مهمی را ایفا کرده اند و با حضور خود استقلال سیاسی و اقتصادی را به ارمغان آورده اند.

وی با بیان اینکه اهالی خطه مغان در ییلاق سبلان و باغرو مایه فخر و شرف هستند و بعنوان ارباب تولید در کشور نقش ایفا می کنند افزود:مجلس شورای اسلامی باید اولویت خود را برای حمایت از تولیدات عشایری بکار بندند.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد:عشایر ما نیارمند خدمات بهداشتی و درمانی،آموزشی،بیمه،راه روستایی و قشلاق است و علیرغم محرومیت از خدمات اجتماعی همچنان در سنگر تولید فعالیت می کنند و در اینجا از نمایندگان استان خواستاریم که به مشکلات این قشر زحمت کش رسیدگی کنند.

آیت الله عاملی با بیان اینکه کشور ایران در تاریخ در سفره عشایر مغان نشسته است افزود:شاه اسماعیل صفوی اگر ایران را یکپارچه نکرده بود الان فلات ایران شاید 30 کشور بود. شاه اسماعیل با عشایر دشت مغان و عشایر طالش توانست به ایران عزت ببخشد.

وی با اشاره به نقش موثر عشایر در دوران جنگ ایران و روس و عثمانی گفت:با تلاش و همت عشایر و خون عشایر کشور ایران توانست رو پای خود بایستد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی با اجداد عشایر مغان ایران را یکپارچه کرد گفت:بعد از صفویه،نادرشاه افشار وقتی دولت روس و عثمانی منطقه مغان را تصرف کرد،آنها را بیرون انداخت.

آیت الله عاملی با بیان اینکه تاریخ عشایر مغان باید در کتاب های درسی گنجانده شود گفت:جوانان ما در کلاس درس باید تاریخ پر افتخار منطقه را بخوبی بشناسد.

وی با اشاره به ترس دولت عثمانی از نادرشاه بخاطر وجود عشایر در اطراف وی گفت:تاجگذاری نادرشاه در اصلاندوز بخاطر این بود که اگر عشایر مغان با نادرشاه باشد حکومت وی دوام خواهد یافت فلذا این منطقه را انتخاب کرد.

امام جمعه اردبیل تپه نادری را سند افتخار در تاریخ منطقه مغان دانست و گفت:این مکان باید احیا شده و بعنوان مرکز توریستی و آثار فرهنگی مطرح شود.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کوچ عشایر به ییلاق گفت:اگر قبل از اینکه عشایر در ییلاقات سبلان و باغرو مستقر شوند و تات ها زمین عشایر را تصرف کنند مسئولیتش مستقیما بر عهده مسئولان خواهد بود.بنابراین مسئولان از این بابت وظیفه دارند امانتداری را رعایت کنند.

وی همچنین گفت:ان شاء الله مراکز تربیتی و دینی در این منطقه بیش از پیش افزایش یابد و نسل فاخر پرورش یایند چرا که نسل شما امتداد و قدرت روحی شماست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه به اراضی پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و گفت:در تقسیم اراضی اولویت با آنهایی است که سالهای متمادی زحمات زیادی را متقبل شده و در طول تاریخ محرومیت کشیدند.

آیت الله عاملی با اشاره به ایجاد شرکتهای و مراکز تولیدی در اراضی پایاب گفت:جوانان عشایر در این اراضی نسبت به ایجاد مراکز تولیدی و شرکتها اقدام کنند.چرا که در دشت مغان برخی جوانان در رشته های فنی کشاورزی ابتکاراتشان را نشان می دهند.

وی با قدردانی از سپاه ناحیه عشایری برای برگزاری جشنواره کوچ عشایر گفت:ضروری دانستم بعنوان خادم استان و خطه زرخیز مغان عرض ادب کنم و در این جشنواره حضور یابم.

امام جمعه اردبیل در پایان از امام جمعه اصلاندوز،بخشدار و فرمانده سپاه ناحیه عشایری،فرمانده انتظامی،مرزبانی،مسئولان،ریش سفیدان،سرات ایلات عشایر،روحانیت و عموم مردم اصلاندوز تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد