کد خبر: 76628
|
08:12 - 1397/03/16
نسخه چاپی

امام جمعه اردبیل:

فلسفه حکومت امیرمؤمنان "عدالت" بود

 فلسفه حکومت امیرمؤمنان "عدالت" بود
نماینده، ولی فقیه در استان در دومین شب قدر با بیان اینکه عدالت حضرت علی(ع) در تاریخ سرآمد است،گفت: در طول تاریخ، عدالت مدافعی همچون حضرت علی علیه‌السلام به خود ندیده و نخواهد دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  آیت‌الله سیّدحسن عاملی شامگاه سه‌شنبه در مراسم شب قدر بیست و یکم رمضان در مصلای اردبیل اظهار داشت: مردم مسلمان در تمام دوره‌های تاریخ به نحوی همواره مورد تجاوز یک سری سران بی‌رحم و متجاوزگر بوده است که اینان در واقع دشمنان اصلی اسلام بوده و همواره با حرکات نمایشی خبیثانه خود در پی ترویج اسلام‌گریزی بودند.

وی با اشاره به اینکه خونهایی که بی‌گناه در خاورمیانه ریخته می‌شود هیچ ارتباطی با اسلام ندارد،‌افزود عده‌ای می‌خواند با اسلام‌هراسی و افراط‌گری در این موضوع این مسئله ومعضل را همگانی سازند و چه خونها که بی‌گناه و بی‌دلیل در منطقه ریخته شده و در نهایت همه به پای اسلام و مسلمان نوشته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر در عصر حاضر به شیعیان حضرت علی علیه‌السلام تهمت تروریستی زده می‌شود همه اینها در نتیجه این است که دشمنان اسلام نمی‌خواهند مکتب علوی رشد کرده و اوصاف آن حضرت در بین شیعیان ایشان نهادینه و تبیین شود.

عاملی با اشاره به اینکه هنر مملکت‌داری حضرت علی در هیچ‌کجای جهان و از جانب هیچ رهبری دیده نشده است، افزود: حضرت همواره در امور مملکت‌داری اسوه و نمونه زمان حیات خویش و بعد از حیات بود که باید هم‌اکنون رهبران و مدیران ما با الگوگیری از این شیوه و روش در تلاش باشند تا جامعه‌ای آرمانی و با هدف دینی و اسلامی ایجاد کنند که در این زمان است که دشمنان اسلام انگشت به دهان خواهند ماند.

علم حضرت علی علیه السلام قابل ذکر نیست/ بشریت تاکنون به علم حضرت علی (ع) دست نیافته است

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی اوصاف حضرت علی علیه‌السلام اظهار داشت: حضرت علی علیه‌السلام در هر وصف و اوصافی که به ذهن و افکار انسان برسد در آنها سرآمد و اسوه است و در عالم امامت ایشان صفوت و الگوی تقوا، رعیت‌مداری و عدالت است.

وی افزود: بشریت تاکنون موفق نشده است که علم حضرت علی(ع) دست یابد چرا که علم امیرالمونان قابل توصیف نیست.

عاملی تصریح کرد: هر کی در این عصر می‌خواهد که به علم، آگاهی و اراده الهی آگاهی یافته و از آن چیزی فراگیرد قطعا به اوصاف و علم وآگاهی آن حضرت رجوع کند چرا که نام حضرت در بسیاری از موارد هم‌ردیف نام خدا بود خداوند خود ایشان را ناظر و شاهد تمامی امورات و اعمال حضرت محمد (ص) قرار داد تا اینشان را به عنوان مظهر العجایب و صفوت امامت به همگان اعم از مسلمان و غیرمسلمان معرفی کند.

وی با تاکید بر شجاعت و دلالت حضرت علی علیه‌السلام در میان قوم و سران عرب افزود: شجاعت علی درمیان قوم عرب و مردم عربستان زبانزد بود و هیچ کس به اندازه آن حضرت نمی‌توانست در تمامی نبردها در میدان جنگ انقدر از خود شجاعت و اراده نشان دهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل حضرت علی علیه‌السلام را بهترین نمونه رهبر و حاکم دانست و گفت: بهای خون انسانها برای حضرت علی علیه‌السلام ارزش و قیمت داشت و هیچگاه در هیچ یک از جنگها و نبردها راضی به ریخته شدنخون مردمان بی‌گناه نمی‌شد و هیهات که این خصیصه نیک ایشان با اقدام برخی رهبران عصر حاضر قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس در طول تاریخ مانند حضرت علی (ع) مدافع حقوق بشر نبود افزود: حضرت علی علیه السلام هیچگاه خواهان خون و خون ریزی نبود و حتی در هنگام جنگ هم راضی نبود قطره خونی از دشمنانش برزمین جاری باشد و امروز کجایند مدعیان حقوق بشر که خون انسان ها ذره ای برایشان ارزش ندارد.

عاملی ادامه داد: 120 مملکت دور هم جمع شده اند و منشور حقوق بشر را تدوین کرده اند و به هیچکدام عمل نمی کنند اما غافل از اینکه 1400 پیش حضرت علی علیه اسلام منشور حقوق بشر را نوشته است و در زمان حکومت خویش آن را اجرایی می کرد و امروز سازمان ملل دست به تحریف این منشور کرده است.

آیت‌الله عاملی همچنین بیان کرد: حضرت علاوه بر اینکه یک مدافع اصیل حقوق بشر بود یک سیاستمدار بی‌بدیل نیز بود به طوری که هیچگاه ابزار سیاست را مهم‌تر از هدف آن نمی‌دانست بلکه همواره از راهی مشروع به هدفی مشروع و منسجم می‌رسید و معتقد بود که نمی‌توان از راهی نامشروع به هدفی مشروع و مقدس دست یافت و چنین بود که در آن دوران از تاریخ مردم غیرت، تعصب، حق‌الناس و بسیاری دیگر از ارکانهای اهم اجتماعی را به خوبی درک و به آنها عمل می‌کردند.

وی عقل را عاجز و قاصر از بیان اوصاف حضرت علی علیه‌السلام دانست و اظهار کرد: عقل هرچه‌قدر هم در پی تعیین، تبیین و تشریح صفات امیرمومنان بدود هیچگاه به این مهم دست نخواهد یافت چرا که این اوصاف لایتناهی و بی‌بدیل در فکر و ذهن انسانی محدود و معدود نمی‌گنجد.

عمل به سیاست حکومتی امیر‌المومنین علیه‌السلام جزو الزامات عصر حاضر است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: اگر چه سیاست عامل متلون است و چیزی جز بازی و فراموشی نیست اما باید به این مسئله اقرار کرد که یکی از ملزومات عصر کنونی برای سرپا ماندن جامعه سیاست و سیاستمداری است اما با شیوه‌های کنونی و روز دنیا نمی‌توان نه سیسات را به شکل صحیح پیش برد و نه اینکه می‌توان مردم را با سعادت حقیقی آشنا کرده و آینده آنان راتضمین کرد.

عاملی شیوه سیاستمداری حضرت علی علیه‌السلام را لازمه سیاستهای کنونی دانست و گفت: ای مسلمانان بدانید که مسیر علوی و حرکت در پی الگوهای حضرت علی علیه‌السلام مسیری است که در انتهای آن روشنایی دیده می‌شود پس تا می‌توانید سیره امیرمومنان را فراگرفته و به آن مو به مو عمل کنید تا خود به چشم خود ببینید که چگونه به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهید یافت و در کنار این مهم دل از زرق و برق دنیا برگیرید.

وی تصریح کرد: ابزار سیاست حضرت علی علیه‌السلام چیزی جز حریت، عدالت و صدق نبود و اگر هم‌اکنون در دنیا 200 میلیون جمعیت یکجا کشته می‌شوند و هر روز خون و خونریزی در منطقه را شاهد هستیم اینها در واقع ناشی از سرپیچی از تمامی این الگوها و گرایش به مسیری نادرست می‌باشد.

فلسفه حکومت امیرمؤمنان "عدالت" بود/ تقوا و کف نفس و قدرت روحی حضرت علی علیه‌السلام در طول تاریخ ماندگار بود 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: انسان باید همواره بداند که حکومت بخاطر عدالت ایجاد شده است؛ بخاطر اینکه عدالتی در جامعه حاکم شود حکومت ایجاد می‌شود و همواره در طول تاریخ دیده‌ایم که حکومت حضرت علی علیه‌السلام از روی عدالت و حق بود و آن حضرت مشوعیت حکومت را در عدالت می‌دیدند و در حیات مبارک‌شان حتی لحظه‌ای از عدالت و بجا آوردن حق مردم به دور نبودند.

عاملی با اشاره به اینکه فلسفه حکومت در نظر علی علیه‌السلام عدالت است و عدالت حضرت علی در تاریخ سرآمد است، افزود: در طول تاریخ عدالت مدافعی همچون حضرت علی علیه‌السلام به خود ندیده است و نخواهد دید چرا که آن حضرت در حیات خویش بجز از آه مظلوم و اشک یتیم از هیچ چیز دیگری به این اندازه نمی‌ترسید و تاثیر نمی‌گرفت اینها به خاطر این است که ایشان اشک چشم یتیم و آه مظلوم را درک کرده بودند.

وی در ادامه توصیف اوصاف حضرت علی علیه‌السلام بیان کرد: تقوا و کف نفس و قدرت روحی حضرت علی علیه‌السلام در طول تاریخ ماندگار بود و ماندگار خواهد بود و دفاع آن حضرت از حقوق بشر که هیچگاه راضی به پامال شدن حق مظلومی نشد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: امیرالمومنین علیه‌السلام در طول حیات خویش برای خود هیج چیز حتی درهم و دیناری ذخیره نکرد و هرچه خواست ابتدا برای مردم و بعدا برای خود خواست و همواره خود را رعیت و وضعیت معیشتی آنان سنجید و همانند آنان زندگی کرد و در نهایت در همان شرایط مقدس و بی‌آلایش به درجه شهادت رسید.

عاملی همچنین با اشاره به حساسیت حضرت به ناموس و غیرت گفت: آن حضرت همواره به ناموس و حجاب ناموس حساس بودند و در واقع بیش از هرچیزی و یا به اندازه همان به تعصب روی ناموس اهمیت می‌دادند.

وی در پایان سخنان خود ضمن دعوت روزه‌داران به آشنایی بیشتر با شخصیت حضرت علی علیه‌السلام اظهار کرد: همه ما باید سعی کنیم تا هرچه بیشتر با نهج‌البلاغه انس بگیریم چرا که یکی از علما معانی و مفاهیم برخی ازخطبه‌های این کتاب مقدس را به حدی والا می‌دانست که در یکی از روایات آمده که این عالم فرموده در موقع قرائت برخی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به قدری معنی و مفهوم مقدس نهفته است که انسان ناخودآگاه به سجده می‌رود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد