سرویس: اجتماعی
کد خبر: 76662
|
13:58 - 1397/03/29
نسخه چاپی

چرا با کتاب قهریم؟

نبض کتابخوانی در اردبیل کند می‎زند

نبض  کتابخوانی در اردبیل کند می‎زند
در حالی که اکثرا به این امر مهم معتقدیم که "فردا برای خواندن دیراست"، اما باز یک حساب سرانگشتی و آمار و ارقام از نبض کند کتابخوانی و مطالعه در اردبیل خبر می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،در حالی که اکثرا به این امر مهم معتقدیم که "فردا برای خواندن دیراست"، اما باز یک حساب سر انگشتی و آمار و ارقام از نبض کند کتابخوانی و مطالعه در اردبیل خبر می‌دهد.

رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی با بیان این مطلب که وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب اما  پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در این حوزه محسوب می‌شود، تاکید کرد: نیاز است تا علاوه بر سرمایه‌گذاری بر محور توسعه فضاهای کتابخانه بر بحث افزایش سرانه مطالعه نیز دقت شود.

طبق اعلام مسئولان، سرانه مطالعه در اردبیل از سرانه مطالعه کشور بسیار پایین‌تر و تنها  10 دقیقه و حتی کمتر از این زمان است البته این میزان در حالی است که در طول سالهای گذشته و در بحث کتاب و کتابخوانی توسعه فضای کتابخانه‌ها مد نظر بوده و گام های مهمی نیز در این بخش برداشته شده است.

به گفته رباب عزیزخانی ضروری است تا به میزان افزایش فضای کتابخانه‌ای، سرانه و آمار مطالعه جمعی در استان اردبیل نیز افزایش یابد که لازمه تحقق این امر سرمایه گذاری کلان در این زمینه و در اولویت قرار گرفتن برگزاری برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی است .

البته چرایی نبض کند مطالعه وکتابخوانی درجامعه، سواالی است که پاسخ های متفاوتی به آن داده می شود؛ برخی‌ها معتقدند علت کاهش منزلت کتابخوانی در جامعه ما گسترش روز افزون رسانه‎های مجازی، شبکه های اجتماعی و دستیابی راحت و آسان به اطلاعات از طریق آنها است به گونه ای که دیگر جامعه احساس نیاز به اندیشیدن و تعالی نمی‌کند در حالی که اگر انسان به دنبال یافتن باشد انگیزه کتابخوانی نیز در او ایجاد می شود.

با تمام این اوصاف باید توجه داشت که در عصر حاضر یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است ، بنابراین باید بسترهای دستیابی به این مهم را فراهم کرد.

در حال حاضر در سطح استان اردبیل 13 باب کتابخانه عمومی، نهادی و 7 باب کتابخانه عمومی مشارکتی فعال است و عضویت جوانان در این کتابخانه طبق آمارهای در دست بیشتر از سایر اقشار است.

سرانه مطالعه کتاب در ایران روزانه حدود 79 دقیقه است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد