سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 77256
|
21:53 - 1397/05/08
نسخه چاپی

با حضور 4کشورجهان :

نخستین همایش بین المللی بزرگداشت عاشیق دده قربانی در اردبیل برگزار شد

نخستین همایش بین المللی بزرگداشت عاشیق دده قربانی در اردبیل برگزار شد
نخستین همایش بین المللی بزرگداشت عاشیق دده قربانی و نقش عاشق ها در تاریخ صفویه در سالن فدک اردبیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، عصر امروز نخستین همایش بین المللی بزرگداشت عاشیق دده قربانی و نقش عاشق دده قربانی در تاریخ صفویه با حضور  200 نوازنده از کشورهای  ایران، گرجستان، آذربایجان، ترکیه و مسوولان استانی و کشوری و  آحاد و اقشار مختلف مردم استان اردبیل در سالن فدک اردبیل برگزار شد.

در این همایش سید ناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: ایران مهد فرهنگ و تمدن است و اردبیل قلب فرهنگی و عرفانی ایران اسلامی است چراکه اردبیل مهد ظهور شخصیت های فرهنگی و عرفانی بسیاری است که هر کدام در تعلی فرهنگ فاخر اسلامی نقش بسزایی داشته اند.

وی شیخ صفی الدین الدین اردبیلی را عارف بی نظیر اجتماعی دانست و بیان کرد : ایران اسلامی عرفای بسیاری داشته است اما شیخ صفی الدین بر خلاف سایر عرفا ، گوشه نشین نبوده و عرفان را به معنای حقیقی به درون جامعه منتقل کرد که مایه افتخار است .

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد : ایران اسلامی مدیون صفویه است چراکه قبل از صفویه ایران تحت مدیریت والیان و فرماندهان به صورت پراکنده بود و ایرانی منسجم تشکیل نشده بود اما صفویان بودند که با درایت تمام ایرانی منسجم و یک پارپه تشکیل دادند.

 

اسحاقی با اشاره به رشادت ها و جوانمردی های مردم اردبیل در طول تاریخ ، عنوان کرد : جوانمردی شاه اسماعیل صفوی و سپاهیان صفوی در مقابله با هجوم دشمنان در طول تاریخ بی نظیر و مایه افتخار ملت ایران است و ایران و تشیع دو یادگار گران قدر صفویه است .

 

وی با بیان اینکه تاریخ با زبان شعر جاودان و همیشگی می ماند و به نسل های بعد منتقل می شود ، ابراز داشت :باید با زبان شعر و هنر نقش دده قربان در تاریخ صفویه و نقش سلسله صفویه در تاریخ کشور را به جامعه به خصوص به نسل های جوان انتقال داد.

 

میر عزیز نبی زاده نویسنده کتاب تاریخ دشت مغان برگزاری این همایش را در معرفی نقش سلسله صفوی در تاریخ ایران اسلامی بسیار موثر دانست و اظهار داشت : بی تردید برگزاری چنین همایش هایی موجب افزایش آگاهی مردم از نقش اردبیل در تاریخ ایران است .

وی با بیان اینکه نباید از معرفی شخصیت های بزرگ فرهنگی و تاریخی استان اردبیل غفلت کرد ، گفت : توسعه گردشگری در استان اردبیل نیازمند رویدادها و سمینارهای مختلف در استان است تا ظرفیت گردشگری استان در سطح جهانی معرفی گردد.

 

انتهای پیام/3131/1/5

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد