سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 77824
|
13:21 - 1397/06/12
نسخه چاپی

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اردبیل:

تدوین نقشه باستان شناسی اردبیل آغاز شد

تدوین نقشه باستان شناسی اردبیل آغاز شد
سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آغاز به کار تدوین نقشه باستان شناسی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،کریم لطفی ظهر دوشنبه در جلسه کمیته فنی اداره کل تصریح کرد: در این نقشه تمامی آثار باستان شناسی و ثبت شده اردبیل گنجانده خواهد شد.

وی افزود: تمامی شهرستان ها موظف هستند نقشه باستان شناسی محدوده فعالیت خود را تدوین کنند تا با تجمیع آن نقشه جامع به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از تفویض اختیار مباحث فنی پروژه های مرمتی به شهرستان ها خبر داد.

لطفی تاکید کرد: پس از این مباحث فنی به شهرستان ها تفویض اختیار شده و روسای شهرستان موظف به نظارت بر آن هستند.

وی به تعدد آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در شهرها اشاره و تصریح کرد: ضروری است پرونده ثبت ملی آثار توسط شهرستان ها تکمیل و جهت ارسال به سازمان میراث فرهنگی در اختیار معاونت میراث فرهنگی اداره کل قرار گیرد.

لطفی ادامه داد: به غیر از آثار متعدد طبیعی و تاریخی در حوزه میراث ناملموس آثار دیگری در استان داریم که ضروری است در ثبت ملی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: به عنوان مثال قابلیت های متعددی در موسیقی اقوام و لباس بومی محلی وجود دارد که به غیر از تلاش برای ثبت آثار طبیعی و تاریخی انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار توجه به ثبت آثار با جاذبه گردشگری شد و تاکید کرد: از جمله رسوم بومی و غذای سنتی می تواند برای رونق گردشگری جذابیت ایجاد کند.

لطفی همچنین در خصوص امکانات مورد نیاز مطالعه آثار جهت ثبت ملی اضافه کرد: اداره کل آماده همکاری همه جانبه با دفاتر شهرستانی و همچنین تشکل های مدنی و علاقه مندان به حوزه گردشگری جهت مطالعه و تدوین پرونده ثبت ملی آثار تاریخی است.

 به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل،سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواستار تعامل روسای شهرستان ها با دستگاه های اجرایی به منظور مطالعه و ثبت ملی آثار شد.

لطفی در عین حال در خصوص تعیین حریم آثار تاریخی، افزود: در محدوده های تاریخی شهرها هرگونه اقدام عمرانی از جمله نقل و انتقال و خرید و فروش با استعلام میراث فرهنگی استان امکان پذیر است.

 

انتهای پیام/313/1/3

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد