سرویس: مذهبی
کد خبر: 77889
|
12:51 - 1397/06/15
نسخه چاپی

آغاز آیین طشت گذاری ماه محرم در اردبیل +جزئیات

آغاز آیین طشت گذاری ماه محرم در اردبیل +جزئیات
آئین سنتی و ۶۰۰ ساله «طشت گذاری» یا «طشت گردانی» که مختص اردبیل است و برای میزبانی از نماد مشک سقای کربلا و آغازی پرسوز و رازبرای ایام محرم برگزار می شود، از ساعت ۱۵ امروز و از حسینیه محله«اوچ دکان» آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،آئین سنتی و۶۰۰ ساله«طشت گذاری» یا «طشت گردانی» که مختص اردبیل است و برای میزبانی از نماد مشک سقای کربلا و آغازی پرسوز و رازبرای ایام محرم برگزار می شود،از ساعت ۱۵ امروز و از حسینیه محله«اوچ دکان» آغاز می شود.

همچنین مراسم آئینی طشت‌گذاری بقاع شاخص در اردبیل نیز از فردا آغاز می شود؛ این آیین در آستان مقدس سیدصدرالدین(ع) اردبیل ساعت 17:30 فردا جمعه برگزار خواهد شد.

آئین سنتی  طشت گذاری در مسجد جامع  اردبیل نیز با حضور حسینیان شهر اردبیل و دستجات عزاداری محلات ششگانه روز شنبه 17 شهریور برگزار خواهد شد.

مسجد اعظم نیز روز یکشنبه 18 شهریور ماه با برگزاری آئین «طشت گذاری» ماه محرم به استقبال این ماه خواهد رفت.

روز دوشنبه 19 شهریور ماه نیز کل مساجد و محلات شهر اردبیل با برگزاری آئین «طشت گذاری» لباس سیاه را بر تن خواهند کرد.

در اردبیل قدیم  رسم طشت گذاری از بیست و هفتم ماه ذیحجه و با برگزاری مراسم طشت گذاری در مسجد جامع این شهر آغاز می شد و از روزهای بعد مساجد دیگر نیز به نوبت طشت گذاری و طشت گردانی می کردند. امروزه نیز این مراسم با اندک تغییراتی در چندین روز با شور و حال خاصی برگزار می شود.

مراسم آئینی با هدف نمایش جوانمردی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل(ع) که همواره تلاش می‌کرد تا جرعه‌ای آب به کودکان خیمه‌های امام حسین(ع) برساند همه ساله در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار می‌شود؛ در این مراسم  دو نفر از عزاداران حسینی کوزه‌ای بر دوش گرفته و دور مسجد را می‌گردند و بقیه نیز از پشت سر آنان حرکت می‌کنند و نوحه و رجز می‌خوانند که این رجزها و نوحه‌ها بیشتر در بیان بزرگواری‌ها و جوانمردی‌های حضرت اباالفضل العباس(ع) و دلاورمردی‌های ایشان در صحنه کربلا است.

عزاداری مردم استان اردبیل در ماه محرم زبانزد خاص و عام و مثال‌‌زدنی بوده که به صورت منسجم و یک صدا در این مراسم حضور یافته و این مراسم را برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/313/1/3

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد