سرویس: اجتماعی
کد خبر: 78518
|
09:42 - 1397/07/24
نسخه چاپی

برای سال زراعی پیش رو برآورد می شود؛

پیش بینی تولید 600 هزار تن گندم در اردبیل

پیش بینی تولید 600 هزار تن گندم در اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته میزان تولید گندم در این استان درسال زراعی پیش رو به 600 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، خلیل نیکشاد در جمع خبرنگاران درباره میزان گندم تولیدی استان اردبیل در سال زراعی پیش رو گفت: طبق پیش بینی‌های انجام یافته در سال زراعی 97-98 میزان تولید این محصول در این استان به 600 هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق پایش‌های هواشناسی استان اردبیل خوشبختانه میزان بارش باران در دو ماه اول فصل پاییز سال جاری و مجموع کل بارش سالیانه در حد نرمال پیش بینی می‌شود، اظهار داشت: طبق برآوردها سطح زیر کشت گندم آبی در این استان به حدود 66 هزار و110 هکتار و دیم نیز  225 هزار و 600 هکتار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: خوشبختانه در طی سال زراعی 96-97 مقدار تولید گندم در استان اردبیل به میزان 585 هزار تن رسید که از این مقدار 438 هزار تن به صورت تضمینی توسط دولت خریداری شده و علاوه برآن حدود 35 هزار تن نیز به عنوان بذری تهیه شده که در حال توزیع به کشاورزان است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی میزان نرمال بارش‌ها طی سال امسال از کشاورزان درخواست می‌شود که کشاورزان زمان کاشت گندم و جو خود را به تاخیر نیندازند.

نیکشاد با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و استان اردبیل گفت: معرفی ارقام جدید گندم با نیاز آبی کمتر نسبت به سایر ارقام مرسوم، معرفی ارقام زودرس به منظور گریز از خشکی آخر فصل، استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی و بذر کارهای کشت مستقیم، توسعه روشهای آبیاری تحت فشار علی‌الخصوص آبیاری نواری با تیپ، اجرای طرح  p.v.s  یا انتخاب ارقام مشارکتی و انتخاب ارقام مناسب توسط خود کشاورز و مقایسه ارقام مختلف گندم با یکدیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان اردبیل برای مقابله با پدیده خشکسالی است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی بذور گندم مورد نیاز استان اردبیل در حد نیاز تامین شده و مازاد آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود و برای کشت پاییزه حدود هزار تن کود فسفاته تامین شده ولی در خصوص کود ازته با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری سایر ارگانها نیز این مشکلات رفع شود.

انتهای پیام/313/1/3

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد