سرویس: پارس آباد
کد خبر: 78539
|
10:37 - 1397/07/26
نسخه چاپی

آخرین خبرها از واگذاری کشت و صنعت مغان؛

فیضی:حتما اهلیت خریدار کشت و صنعت مغان محرز شده/ نایب رییس مجلس:خریدار ورشکسته است/ دادستان اردبیل: اهلیت مالی برنده مزایده ایرادات اساسی دارد

فیضی:حتما اهلیت خریدار کشت و صنعت مغان محرز شده/ نایب رییس مجلس:خریدار ورشکسته است/ دادستان اردبیل:  اهلیت مالی برنده مزایده ایرادات اساسی دارد
در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی، انتقادهای زیادی به نحوه واگذاری و تعیین قیمت برای فروش این مجموعه مطرح شد که در ادامه اعتراضات این واگذاری در حال حاضر به تعلیق در آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،بیش از چهار دهه است که واحدهای بزرگی از کشت و صنعت در قالب دو شرکت کشاورزی و دامپروری مغان (در سطح 30 هزار هکتار) و کشاورزی و دام‌پروری پارس (18 هزار هکتار) در عرصه زمردین دشت مغان در شمال استان اردبیل و در آمیزه‌ای از طبیعت و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی کشور می‌درخشند.

در مقایسه میانگین عملکرد تولیدات زراعی، این شرکت در بالاترین تراز کشور قرار دارد. در تولید این محصولات از مرحله کشت تا برداشت حتی‌الامکان نیروی انسانی کمتر و عمدتاً به‌طور مکانیزه صورت می‌گیرد.

شركت كشت و صنعت دامپروري مغان يكي از بزرگ‌ترين بنگاه اقتصادي كشور است که در راستاي اجراي سياست هاي كلي اصل ٤٤ توسط دولت به بخش خصوصي واگذار شد که  روند این اتفاق و مزایده سوال برانگیز این واگذاری با واکنش های مثبت و منفی از مسئولان مواجه شده است.

حتما اهلیت خریدار کشت و صنعت محرز شده است

محمد فیضی در گفتگو  خبرگزاری ایرنا گفت: واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان قانونی است چرا که هیچ نهادی تا کنون نتوانست جلوی این واگذاری را بگیرد.
وی اظهارداشت: سازمان خصوصی سازی تا اهلیت مالی و فنی را در واگذاری ها تائید نکند نظر نهایی خود را اعلام نمی کند و اگر این واگذاری نهایی شده حتما اهلیت مالی و فنی آن احراز شده است.
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشت و صنعت مغان یکی از شرکت های تولیدی منحصر به فرد و توانمند کشور است افزود: واگذاری این شرکت به بخش خصوصی نیازمند بررسی دقیق است.
فیضی افزود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی شرکت های دولتی و موسسات عمومی می توانند به بخش خصوصی واگذار شوند و شرکت کشت وصنعت مغان هم از این قاعده مستثنی نیست.
1397/07/11

اهلیت خریدار کشت و صنعت تایید نشده است

رضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت:نکته بعد که باید در واگذاری کشت و صنعت مغان به آن توجه شود، توجه به حق و حقوق عشایر مستقر در منطقه و و مهم‌تر از همه اینکه درآمد حاصل از فروش و این مجموعه استانی بوده و در منطقه هزینه شود.

کریمی تصریح کرد: بعد از واگذاری سریعا بحث تحقیق و تفحص را برای بررسی نحوه واگذاری مطرح کردیم چرا که نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی قابل قبول نبوده و اهلیت سرمایه‌گذار تأیید نشده و با قیمت غیرکارشناسی بوده است.

13 شهریور 1397

خریدار کشت و صنعت ورشکسته است

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس در گفتگو خانه ملت  با تأکید بر اینکه خریدار کشت و صنعت مغان این مجموعه را با حدود 60 کیلومتر زمین به ثمن بخس خریداری کرده است، افزود: این مجتمع یکی از مجتمع‌های بزرگ منطقه است، اما خریدار آن پیش از این اعلام ورشکستگی کرده و مالیات خود را پرداخت نمی‌کند، چگونه مجتمع بزرگی با این امکانات به این فرد فروخته شده است.

سه شنبه 17 مهر 1397

ایرادات اساسی در اهلیت مالی برنده مزایده کشت و صنعت

سیدناصر عتباتی دیروز  درخصوص آخرین وضعیت واگذاری کشت و صنعت مغان اظهار داشت: واگذاری کشت و صنعت مغان از چند ماه پیش در استان مطرح شده است که هم‌اکنون نیز بحث واگذاری و مزایده آن انجام شده که به دلیل عدم احراز صلاحیت شرکت برنده در مزایده هم‌اکنون وضعیت واگذاری این شرکت بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی استان اردبیل به جد پیگیر واگذاری کشت و صنعت مغان می‌باشد، افزود: در این راستا مجموعه قضایی و نهادهای اجرایی ذی‌ربط ورود جدی داشتند و کم و بیش در جریان ارزیابی‌ها و کارشناسی و وضعیت املاک قرار گرفته‌ایم که نباید در این راستا رعایت مقررات قانونی در مرحله واگذاری را قربانی تسریع انجام این مهم کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل تصریح کرد: رعایت مقررات قانونی نیز در این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است و رویکرد اصلی ما در این خصوص حفظ حقوق عامه و حقوق بیت‌المال می‌باشد که بر سر این حقوق با هیچ نهادی مماشات نخواهیم کرد که دراین خصوص نشستی اختصاصی با رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری قانونی شرکت کشت و صنعت مغان داشتیم.

 عتباتی گفت: با اینکه هم‌اکنون عزم جدی از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری به همان شرکت برنده مزایده بوده اما طی جلسه‌ای که در اوایل مهرماه برگزار شد امضای قرارداد و اعلام واگذاری انجام شده و شرکت برنده مزایده این مجموعه بدون توجه به ملاحظات و دغدغه‌های مسئولان استان اردبیل درصدد تحویل گرفتن شرکت کشت و صنعت مغان بود که این امر به جدیت مسئولان استان انجام نشد.

وی از وجود ایرادات اساسی نسبت به اهلیت مالی و اهلیت فنی شرکت برنده مزایده خبر داد و اظهار کرد:با تلاش مجموعه استانداری و نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به دادستان کل کشور و با دستور مستقیم ایشان و ورود نهادهای اجرایی در حال حاضر بحث واگذاری معلق شده است.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل تا زمانی که کلیه جوانب امر سنجیده نشود این حالت تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد