سرویس: اجتماعی
کد خبر: 78582
|
07:37 - 1397/07/30
نسخه چاپی

اردبیل پل عشاق آذربایجانی به کربلا+عکس و فیلم

اردبیل پل عشاق آذربایجانی به کربلا+عکس و فیلم
استان اردبیل پل عشاق آذربایجانی به کربلا شده است که هر ساله فوج فوج راهی پیاده روی بزرگ اربعین می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،جمهوری آذربایجان نزدیک به 10 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۹۹ درصد مردم این کشور مسلمان هستند و ۸۵ درصد از آنها از مذهب تشیع پیروی می‌کنند.

این سرزمین تا حدود دویست سال پیش جزو خاک ایران بود ولی در جنگ ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمنچای به روسیه ملحق شد.

شهرهای نارداران، شماخی و گنجه از مراکز اصلی تشیع در این سرزمین است. مزار بی‌بی هیبت و امامزاده رحیمه خانم از زیارت‌گاه‌ها و مراکز تجمع شیعیان است.

شهروندان آذربایجانی که کشورشان پس از ایران و عراق بیشترین جمعیت شیعه را در خود جای داده است، هر ساله با شناخت بیشتر آموزه‌های اسلام ناب محمدی، مشتاق تر از سال قبل راهی سفر زیارتی کربلا در اربعین حسینی می‌شوند.

مسلمان این کشور که بعد فروپاشی شوروی  و باز شدن  دروازه ها این کشور به سوی جهان خارج به خصوص جمهوری اسلامی باز، بار دیگر به آغوش جهان اسلام بازگشتند و چند سالی است که فوج فوج به دیار کربلا می روند.


زائران شیعه جمهوری آذربایجان که بیشتر آنها قشر جوان 20 تا 50 سال هستند به طریق مختلفی هوایی و  به خصوص زمینی خود را به همایش بزرگ شور و شعور حسینی می رسانند.

 کاروان زائران آذری زبان  پس از ورود و استقبال در شهرستان بیله سوار،  در امام زاده سید صدرالدین (ع) اردبیل توقف کرده و پس از ادای نماز مغرب و عشاء و زیارت این امام زاده، غذا  را مهمان آن حضرت می شوند.

امیدوارم به حق مظلوم کربلا قره باغ آزاد شود

زائران اذربایجانی  در گفتگو با خبرنگارسبلان ما از عشق علاقه خود برای زیارت امام حسین (ع) می گویند  و از استقبال  مردم استان اردبیل  از کارون زائرین قدردانی کردند.

آراز یکی  زائران می گوید: به عشق امام حسین (ع) با وجود تمامی سختی های همه ساله از آذربایجان به سوی کربلای معلی راهی می شویم و امیدواریم به حق مظلوم کربلا غره باغ آزاد شود.

 پارلا کودک خردسال آذری به همراه پدر و مادر خود راهی کربلا شده و آرزوی سلامتی والدین خود را دارد.

آرکان دیگر زائر آذری می گوید: نمایش پیاده روی بزرگ مسلمانان  شور و شوق زیارت کربلا را هر ساله در دل مردم  آذربایجان بیشتر می کند و مسافت طولانی و سخت با عشق به امام مظلوم شعیان سهل و آسان می شود.

وی می افزاید:کاروان ما حدود 300 نفر است که بیشتر آن را جوانان و زوج هایی تشکیل می دهد که سعی دارند اولین سالهای زندگی مشترک خود را با حضور در پیاده روی اربعین رقم بزنند.

اسکان روزانه 500 زائر خارجی در اردبیل

حجت الاسلام اکبر قیامی می‌گوید: روزانه 500 زائر خارجی که عمدتا از کشور آذربایجان به این استان وارد می شوند در امامزاده سید صدر الدین اردبیل پذیرایی و راهی کربلای معلی می‌شوند. 

مدیرکل اوقاف استان اردبیل افزود: موکب امامزادگان استان اردبیل در کربلا روزانه  2500 زائر را  اطعام و اسکان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکهدر سطح کشور نهادهای مختلفی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده‌اند، اظهار داشت: سازمان اوقافبنا بر وظیفه ذاتی خود مبنی بر اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) وهمچنین خدمت‌رسانی به زائران آن ،موکب هایی را در کربلا و اردبیل تشکیل داده است.

زائران جمهوری آذربایجان و حوزه قفقاز برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین حسینی  از مرز زمینی بیله سوار مفان به خاک جمهوری اسلامی ایران وارد و  پس از استراحتی کوتاه  در استان اردبیل بسوی کربلای معلی رهسپار می‌شوند.

10 هزار اردبیلی راهی کربلا شدند

ودود چمن آرایی مدیر حج و زیارت استان اردبیل در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، درباه آخرین خبرها از تعداد زائرین اربعین حسینی  این استان گفت: برای اولین بار دفتر موقت کنسولی عراق در استان اردبیل مستقر شده و صدور روادید در این استان انجام می شود.

وی اظهار داشت: تاکنون حدود 10 هزار نفر از استان اردبیل برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی راهی کربلا شده‌اند.

 

گزارش : مهدی همتی

تصویر بردار: محمد مددی

تدوین : مهدی همتی

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد