سرویس: اردبیل
کد خبر: 78717
|
23:25 - 1397/08/07
نسخه چاپی

همایش جاماندگان اربعین در مهدیه اردبیل+تصاویر

همایش جاماندگان اربعین در مهدیه اردبیل+تصاویر
استاد حوزه و دانشگاه در جمع عزادارن حسینی در مهدیه اردبیل به تبیین ابعاد مختلف نهضت عاشورا پرداخت و از عقل معاد بعنوان عقل حاکم بر نهضت عاشورا نام برد و گفت: شرط رشد انسان در قیامت، تبعیت از عقل معاد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، شب سه شنبه و در آستانه اربعین حسینی همایش جاماندگان اربعین حسینی با حضور اقشار مختلف مردم توسط موسسه فرهنگی نینوا با همکاری هیئت رزمندگان اسلام و با سخنرانی حجت الاسلام شیخ جعفر واضحی آشتیانی از اساتید حوزه و دانشگاه و مبلغ اسلامی در مهدیه اردبیل برگزار شد.

واضحی آشتیانی در ابتدای همایش بزرگ جاماندگان اربعین حسینی به بیان فضایل و برکات عزاداری برای اباعبداله الحسین(ع) پرداخت و گفت: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص)؛ سقایی، حب امام علی(ع) و صلوات از جمله اعمالی هستند که اجر و پاداششان سه برابر سایر اعمال در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه سخنان خود به بیان هدف از خلقت انسان پرداخت و گفت: خداوند متعال بنده را آفرید تا با عبادت به مقام عبودیت برسد.

این مبلغ اسلامی یکی از مهمترین ثمرات عبودیت را جای گرفتن در جوارقرب رحمت الهی عنوان کرد و گفت:انسان با طی کردن مسیر بندگی می تواند به جوار الهی برسد.

واضحی آشتیانی معراج پیامبر امرم(ص) را یادآور شد و گفت:پیامبر اکرم آنقدر بالا رفت تا به جایی رسید که در دو قدمی خالق گرفت.

وی به حدیثی از امام موسی کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت حق دو حجت ظاهری و باطنی را در وجود انسان قرار داده است بطوریکه از حجت باطنی به عنوان عقل نام برده شده است.

این استان حوزه و دانشگاه  در ادامه سخنان خود به تبیین مفاهیم عقل پرداخت و گفت: عقل بر دو گونه متعارف و قدسی تقسیم بندی شده است.

وی از عقل متعارف به عنوان بعنوان عقل معاش در اذهان عامه مردم نام برد و گفت: این نوع از عقل خدادادی بوده و از ان به عنوان استعداد آدمی نیز نام برده شده است و هدیه ای الهی از طرف خداوند متعال است و در روز قیامت نیز انسان بر اساس همین عقل مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه از عقل قدسی به عنوان نوع دیگری از عقل نام برد و گفت:عقل قدسی آن نوع عقلی است که بصورت اکتسابی حاصل می شود و در اذهان عامه مردم از آن به عنوان عقل معاد نام برده شده است و سرنوشت انسان در روز قیامت نیز بر اساس این نوع از عقل رقم زده می شود.

واضحی آشتیانی به تبیین تفاوت های این دو نوع عقل در انسان پرداخت و گفت: ثواب روز قیامت بر اساس عقل قدسی به انسان ها داده می شود.

وی با بیان اینکه عقل معاشبه دنبال نفع مادی و سود و منفعت دنیوی است،گفت: بر خلاف این عقل، عقل معاد به دنبال سود آخرت است هر چند در این راه انسان دچار نقص و ضرر دنیوی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه به تبیین نهضت عاشورا پرداخت و گفت: امام حسین(ع) جان خود را براساس عقل معاد داد تا سعادت آخرت مسلمانان رقم زده شود

وی تصریح کرد: شرط رشد انسان در قیامت، تبعیت از عقل معاد است.

مداحی مهدی اضحی، کیوان افتخاری و محمد باقر تمدن از جمله برنامه های این همایش در آستانه اربعین حسینی در مهدیه اردبیل بود.

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد