سرویس: دانش و فناوری
کد خبر: 78893
|
08:00 - 1397/08/22
نسخه چاپی

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل مطرح کرد؛

روند رو به بهبود کتابخوانی در اردبیل/ نمایندگان پیگیر برگردان کتابدارهای مدارس باشند/ خلخالی‎ها کتابخوان ترین در استان/ شهرداری‎ها حق کتابخانه‎های عمومی را به موقع پرداخت کنند

روند رو به بهبود کتابخوانی در اردبیل/ نمایندگان پیگیر برگردان کتابدارهای مدارس باشند/ خلخالی‎ها کتابخوان ترین در استان/ شهرداری‎ها حق کتابخانه‎های عمومی را به موقع پرداخت کنند
حال و روز کتاب و کتابخوانی در استان اردبیل، گیرو گورهای قانونی بر سر راه ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت ها و استنکافهای رخ داده در حوزه کتابخانه های عمومی استان اردبیل را در مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل بخوانید.

 حال و روز کتاب و کتابخوانی در استان اردبیل، گیرو گورهای قانونی بر سر راه ترویج فرهنگ مطالعه و حمایت ها و استنکافهای رخ داده در حوزه کتابخانه های عمومی استان اردبیل را در مصاحبه پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل بخوانید.  

رباب عزیر خانی در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، با  اشاره به روند رو به بهبود کتابخوانی در استان اردبیل، اظهار داشت: ریشه کم لطفی‌ها نسبت به کتاب تنها مشکلات اقتصادی نیست، بلکه برای کتابخوان شدن جامعه باید احساس نیاز به مطالعه و کتابخوانی  در جامعه ایجاد و تقویت شود که برای تحقق این امر به نهادینه شدن یک نگرش جدید و البته تکانه ذهنی لازم است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه کتابخوانی از لحاظ زیر ساختی مشکل داریم؛ زیر ساخت یک جامعه در بحث کتابخوانی مدارس است و تا نگاه کنونی یعنی در اولویت نبودن کتابخوانی در معلم و مدیر تغییر نیابد، نمی شود کاری کرد؛ از این رو لازم است  تمهیداتی اساسی در این خصوص اندیشه شود.

نمایندگان مجلس پیگیر برگرداندن کتابدارهای مدارس باشند

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/08/21/DSC05036.JPG

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: حذف کتابدار مدارس بزرگترین ضربه را به پیکره و زیر ساخت اصلی کتابخوانی در کشورمان وارد کرد فلذا باید این خلا قانونی توسط نمایندگان پیگری شود.

وی تاکید کرد: ما ساعت کتابخوانی درمدارس نداریم در حالی که تحقق این مهم ثمرات بسیار بزرگی برای پیشرفت کشور دارد.

عزیزخانی خاطر نشان کرد: با تقویت کتابخوانی و البته با کتاب درمانی تنها شاهد کاهش ناهنجاریها و مشکلات جامعه خواهیم بود بلکه با این روش جامعه را نیز در برابر آسیب ها بیمه خواهیم کرد.

خیرین در حوزه تجهیز کتابخانه‌های عمومی و سیار اردبیل مشارکت کنند

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/08/21/DSC05016.JPG

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با اشاره به اهمیت ورودخیرین به حوزه به کتابخانه سازی اظهار داشت: با توجه به اینکه تقویت فکر و اندیشه با مطالعه و خواندن کتاب محقق شده و زمینه رشد و تعالی جامعه را فراهم می سازد،بنابراین اهمیت ورود خیرین به مقوله کتابخانه سازی و کتابخوانی به مراتب میتواند مهمتر از سایر حوزه حتی مدرسه سازی هم باشد.

 وی گفت:  تغییر نگرش به کتاب در استان اردبیل نیازمند ورود جدی همگانی و مهمتر از همه ورود خیرین به این مقوله است.

انتقاد از استنکاف برخی شهرداری های اردبیل در پرداختن سهم کتابخانه های عمومی

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/08/21/DSC05039.JPG

عزیزخانی با انتقاد از استنکاف برخی شهرداری های استان اردبیل در پرداختن سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی، اظهار داشت: پرداخت به موقع این مبلغ می تواند ما را در تجهیز و تکمیل و احداث کتابخانه ها و در نتیجه ارتقا فرهنگ کتابخوانی در استان اردبیل کمک کند.

وی ادامه داد: البته برخی شهرداری ها نیز هستند که خود پیشقدم در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی  شده اند که تلاششان جای تقدیر دارد.

کتابخانه های سیار نیازفرامواش شده در روستاهای دور دست/ خیرین ورود کنند

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل ادامه داد: متاسفانه نبود اعتبارات باعث می شود تا راه اندازی کتابخانه های سیار در روستاهای فاقد کتابخانه صورت نگیرد؛ این در حالیست که اگر اتوبوس و یا ون برای این منظور از طریق دستگاه های اجرایی مختلف و یا خیرین اهدا شود ما می توانیم کتاب آن را مهیا و بعنوان کتابخانه سیار به روستاهای دور دست بفرستیم.

عزیزخانی گفت: متاسفانه روستاهایی در استان اردبیل فاقد هرگونه کتابخانه ای هستند که برای آنها کتابخانه های سیار باید پیگیری شود چیزی که تاکنون محقق نشده است.

فعالیت تنها یک کتابخانه سیار در استان اردبیل

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/08/21/DSC05020.JPG

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان اردبیل یک کتابخانه سیار در شهر بیله سوار فعال است که کتب ها را به دست اهالی 17 روستا می رساند.

این مسئول تصریح کرد: روستاهای بالای دو هزار شرایط برخورداری از کتابخانه های عمومی را دارند و در این راستا هم اکنون ساخت کتابخانه درروستاهای دولت آباد خیارک ، اجیرلو در مراحل پایانی است.

کودکان رکورددار کتابخوانها در استان اردبیل

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل  با اشاره به ثمرات اقدامات فرهنگی در حوزه کتابخوانی استان اردبیل گفت: خوشبختانه با فراهم شدن زیر ساخت ها  و ایجاد فضای ویژه برای مطالعه کودکان در کتابخانه ها از جمله برپایی روزهای قصه گویی ،به کارگیری کتابداران کاربلد در حوزه کودک، اجرای زنگ انشاء و ادبیات در کتابخانه های عمومی منجر به افزایش رغبت کودکان به مطالعه و کتایخوانی شده  و هم اکنون  و زی دو سه سال اخیر بازه سنی کودک و نوجوانان رکوردار کتابخوانها در استان اردبیل است.

وی تاکید کرد: همه ما تأثیر شگرف کتاب را می دانیم و بر این باور هستیم که یک کتاب سرنوشت را تغییر می دهد بنابراین نیاز است به دیدگاه ها وسعت بدهیم دراین راستا ضرورت دارد در سطح کلان نگاهی ویژه به  فراهم کردن بسترهای کتابخوانی در بازه سنی کودک و نوجوان شود.

عزیزخانی با بیان اینکه ارتقا فرهنگ کتابخوانی تنها با مطالعه صرف کتابهای درسی ممکن نمی شود،اظهار داشت: برای تربیت فرزندانی علاقمند به کتاب و کتابخوانی، پژوهش و تحقیق لازم است در سطح سیاستگذاری های کلان کتابدارن مدارس دوباره به مدارس  برگردند ،ساعت کتابخوانی و استاندارد درمدارس در نظر گرفته شوند و معلمان نیز مروجان فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشند.

دوستی با کتاب حلال بسیاری از مشکلات جامعه/ وجود 77 باب کتابخانه عمومی در استان اردبیل

 مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود کتابخانه عمومی را محفل‌ پرورش فکر و اندیشه سالم دانست و گفت: دوستی با کتاب و تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی، حتی تنها برای دو ساعت در هفته، بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 77 باب کتابخانه عمومی دراستان اردبیل وجود دارد که 76 باب آن نهادی و 11 باب آن مشارکتی است.

عزیزخانی یادآورشد: 16 باب از 77  کتابخانه عمومی استان اردبیل، روستایی است و احداث کتابخانه های عمومی و سیار در روستاها از اولویتهای مهم  محسوب می شود.

خلخالی کتابخوان ترین در استان اردبیل / کتابهای ادبیات همچنان در بورس

http://sabalaneh.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/08/21/DSC05076_0.JPG

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با اشاره عضویت 5 درصد جمعیت استان اردبیل در کتابخانه های عمومی این استان خاطر نشان کرد: با عضویت9 درصدی جمعیت شهرستان خلخال در کتابخانه های عمومی، اهالی این شهرستان کتابخوان ترین در استان اردبیل هستند.

وی ادامه داد: کتابهای حوزه ادبیات بیشترین متقاضی را در استان اردبیل دارد و بالاترین امانت کتاب در این استان مربوط به این نوع کتاب است.

عزیزخانی با اشاره به وجود  911 هزارو 369  نسخه کتاب در استان اردبیل، اظهار داشت: همه ساله تلاش می شود تا کتابخانه های استان با خرید کتاب های جدید و ناب بروز شوند.

فعالیت خاص  24 کتابخانه عمومی در استان / عضویت رایگان کتابخانه های عمومی در 24 آبان 

وی با یادآوری اینکه24 کتابخانه عمومی به صورت دائمی در استان اردبیل رایگان است، گفت: این اقدام در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه صورت می گیرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل ازعضویت رایگان در روز 24 آبان ماه در کتابخانه های عمومی استان اردبیل خبر داد و گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب برنامه های مختلفی در هفته کتاب و کتابخوانی  اجرا خواهد شد.

وی تجلیل از کتابداران برتر، رونمایی از کتاب جعفر ابراهیمی و برپایی نمایشگاه کتاب این نویسنده،برپایی نشست های تخصصی و فرهنگی در سطح مدارس، روستاها از جمله برنامه هایی است که در هفته کتاب و کتابخوانی در اردبیل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد