سرویس: اجتماعی
کد خبر: 79630
|
19:51 - 1398/10/19
نسخه چاپی

به بهانه سالروز قیام انقلابی مردم روستای نیارق در سال57؛

نیارق انقلابی‎ترین روستای کشور/ فیلم

نیارق انقلابی‎ترین روستای کشور/ فیلم
مردم ولایت مدار اردبیل نقش ارزنده ای در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی داشته اند که همیشه در صحنه های حساس کشور حضوری پر شکوه و حماسی داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، در دی ماه سال  57 اهالی روستای نیارق با راهپیمایی وتظاهرات اعتراض خود را به رژیم غاصب ساواک نشان دادند که در این تظاهرات پنج نفر از اهالی روستای نیارق به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

صلابت و عزت ایران اسلامی مرهون رشادت‌های مردان مردی است که دفاع از انقلاب را به هر کار دیگری ترجیح دادند، ایستادند و شهید شدند که دلاورمردان نیارق نیز در این برهه مردانه ایستاده و پیشگام انقلاب شدند.

 در تظاهرات دی ماه سال 57 بانوان روستای نیارق نقش ارزنده ای در روند بیروزی انقلاب اسلامی داشته اند و از پنج شهید والامقام روستای نیارق دو تن بانو بودند و روستای نیارق به یکی از روستاهای انقلابی کشور تبدیل شده است.

نیارق یکی از روستاهای ولایت مدار وانقلابی اردبیل است که در نزدیکی شهرستان نمین واقع شده واهالی این روستا در صحنه حساس کشور همیشه پیشگام بوده اند.

صلابت، عزت و اقتدار کنونی ایران اسلامی مرهون رشادتهای مردان مردی است که دفاع از انقلاب و ارزشهای بی‌بدیل آن را به هر کار دیگری ترجیح دادند، ایستادند و در نهایت شهید شدند، شهیدان مطلب و محمد راستگو، سراصلان‌خان محمدزاده، نازیلا سیدرحیمی و ملک‌منظر واحدی از جمله قهرمانان وطن هستند که در قیام 18 دی ماه سال 1357 در راه انقلاب به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

این روستا از جمله مناطقی بود که مردم آن در روزهای مبارزات نهضت اسلامی، حضور فعالی داشته و بسیاری از اهالی آن هر روز جهت شرکت در تظاهرات اردبیل حضور می‌یافتند و دو تن از شهیدان انقلاب شهر اردبیل نیز اهل همین روستا بودند. اما آنچه باعث شد که این روستا در تاریخ انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و لقب یکی از انقلابی‌ترین روستاهای کشور را بگیرد، مربوط به حادثه‌ای می‌شود که در روز هجدهم دی ماه 1357 در این روستا رخ داد.

18 دی ماه 1357 از سوی امام خمینی(ره)، جهت بزرگداشت شهدای مشهد، قزوین، کرمانشاه، قم و سایر شهرستان‌ها که یک هفته پیش از آن به شهادت رسیده بودند، عزای عمومی اعلام شد و از همه مسلمانان غیرتمند و شجاع درخواست شد که با برپایی اجتماعات، جنایت‌های بی حد و حساب رژیم و سرکوب‌های هفته گذشته را اعلام کنند.

در اردبیل برای بزرگداشت این روز، متجاوز از پنجاه هزار تن از مردم شهر راهپیمایی بزرگی را از مقابل مسجد میرزاعلی اکبر آغاز کردند. راهپیمایان در حالی که پلاکاردهایی با عکس‌های امام خمینی و شهدای انقلاب اردبیل در دست داشتند، پس از پیمودن خیابان‌های شهر با اجتماع در میدان ساعت سابق، قطعنامه‌ای صادر کردند. بعد از ظهر روز دوشنبه، بار دیگر موج تظاهرات شهر اردبیل را فرا گرفت.

در این ایام که با ماه محرم همراه شده بود، در روستای نیارق نیز حرکتهای انقلابی به صورت روزانه جریان داشت و هر روز بعد از سخنرانی روحانی روستا حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، مردم با سر دادن شعارهایی در کوچه و معابر اصلی روستا، انزجار خود را از رژیم شاه و پشتیبانی از امام خمینی اعلام می‌کردند. پاسگاه انتظامی مستقر در نزدیکی روستا بعد از چند روز که شاهد این اعتراض‌های مردم بود، کم کم از گسترش این حرکتهای ضد حکومتی در سایر روستاهای همجوار احساس خطر کرد و به اهالی روستای نیارق اعلام کرد که از ساعت 9 شب دیگر هیچکس حق تردد ندارد.

ولی علی‌رغم این تهدیدات عوامل انتظامی جهت ایجاد محدودیت برای برگزاری تظاهرات، اهالی روستا همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دادند. تا اینکه عصر روز دوشنبه هجدهم دی ماه 1357، مردم در حرکتی شکوهمند و انقلابی، بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای را بر پا کردند. در این روز که هوا نیز بسیار سرد بود، علاوه بر خود اهالی روستای نیارق، اهالی روستاهای همجوار از جمله «سوها» و «گرم‌چشمه» هم به جمع تظاهرات کنندگان پیوسته بودند و مثل همیشه تظاهرات از مقابل مسجد روستا آغاز شده بود.

در پایان این تظاهرات، وقتی اهالی نیارق مهمانان انقلابی خود از روستای سوها را بدرقه می‌کردند، ناگهان نظامیان پاسگاه ژاندارمری به طرف آنان آتش گشودند. ابتدا چند تیر هوایی شلیک کردند و سپس مردم را نشانه گرفتند و سه تن از تظاهرات کنندگان به نام‌های مطلب راستگو، محمد راستگو و سر اصلان‌خان محمدزاده به شهادت رسیدند و علاوه بر تظاهرات کنندگان، دختری به نام نازیلا سیدرحیمی مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت و یکی دیگر از بانوان روستا به نام ملک‌منظر واحدی نیز مورد هدف قرار گرفت و همراه با طفلی که در شکم داشت، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بعد از چند ساعت که اوضاع کمی آرام شد، مردم اطلاع پیدا کردند که به غیر 5 شهید، حدود 20 نفر از اهالی روستا هم زخمی شده‌اند. بنابراین مردم تمام شهدا را به خانه‌های خود بردند و مجروحین را شب هنگام به بیمارستان شیر و خورشید اردبیل انتقال دادند.

با انتشار خبر این جنایت عوامل رژیم در اردبیل، مردم زیادی در مقابل بیمارستان شیر و خورشید تجمع کرده و برای کمک به مجروحین و اهدای خون اعلام آمادگی کردند. این حرکت آنقدر تکان دهنده بود که تمام ماموران پاسگاه ژاندارمی از ترس عکس‌العمل مردم، همان شب پاسگاه را تخلیه کردند و دیگر به آن پاسگاه برنگشتند. این قیام خونین مردم غیور نیارق در روزنامه‌های آن زمان همچون اطلاعات نیز منعکس شد.

روستای انقلابی نیارق، علاوه بر 7 شهید دوران انقلاب، 20 شهید دیگر نیز در طول دوران دفاع مقدس نثار اسلام و میهن نمود تا کارنامه درخشانی در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به یادگار بگذارد و از این لحاظ به روستای نمونه و بی‌نظیری در سطح کشور تبدیل گردد.

بزرگداشت قیام انقلابی مردم روستای نیارق در مسجد صاحب الزمان این روستا برگزار می شود

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان نمین گفت: بزرگداشت قیام خونین قیام انقلابی مردم روستای نیارق 18 دی ماه ساعت 14 بعدازظهر با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی و کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی و فرماندهان سپاه و بسیج برگزار می شود.

سرهنگ دوم پاسدار حسن زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اظهارداشت: همزمان با سالروز قیام خونین مردم ولایی و ولایتمدار روستای نیارق در 18 دی ماه سال 57 بزرگداشت و یادواره شهدای انقلابی این روستا شهیدان برادران راستگو، محمدزاده، محبی، بخشایش، و شهیده نازیلا سید رحیمی و ملک منظر واحدی در این روستا برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این مراسم بزرگداشت با حضور سخنران کشوری سرتیپ پاسدار محمد جعفراسدی از فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس برگزار می شود، عنوان کرد: شاعر انقلابی کشور استاد کلامی زنجانی و مداح حماسی و انقلابی کشور استاد محمد باقر منصوری این مراسم بزرگداشت را همراهی می کنند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان اردبیل با اشاره به اینکه این یادواره به همت ستاد بزرگداشت قیام انقلابی مردم روستای نیارق متشکل از سپاه حضرت عباس (ع) استان، حوزه هنری استان اردبیل و سایر نهادها برگزار شد، افزود: بنیاد شهید و امورایثارگران، صداوسیما، حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، دفتر امام جمعه اردبیل، فرمانداری نمین، سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره کل ارشاد اسلامی استان از جمله نهادهایی بودند که در آستانه سالروز قیام مردم نیارق در برگزاری این یادواره ما را همراهی کردند.

حسن زاده با اشاره به جایگاه روستای نیارق در انقلاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنچه باعث شد که این روستا در تاریخ انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و لقب یکی از انقلابی‌ترین روستاهای کشور را بگیرد، مربوط به حادثه‌ای می‌شود که در روز هجدهم دی ماه 1357 در این روستا رخ داد و مردم با تظاهرات پی در پی در مقابل ماموران رژیم غاصب شاه ایستادگی کردند.

فرمانده سپاه ناحیه اردبیل بیان کرد: اگر این انقلاب نبود امروز جایگاه کشورمان در بین ملت ها معلوم نبود و به هیج یک از علم هایی که امروز دست یافته‌ایم دست پیدا نمی‌کردیم و در تولید علم و دانش رتبه آخر جهان بودیم، پس باید قدر انقلاب را بدانیم تا به دست دشمنان که هدف از هم پاشیدن این کشور و ملت را دنبال می‌کنند.

 گزارش از مهدی همتی

انتهای پیام/ ه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد