سرویس: مشکین
کد خبر: 79700
|
09:26 - 1397/10/22
نسخه چاپی

یک فعال اقتصادی مشگین شهر :

عدم دخالت و پرداخت یارانه به کالای داخلی از الفبای اقتصاد لیبرالی است

عدم دخالت و پرداخت یارانه به کالای داخلی از الفبای اقتصاد لیبرالی است
یک فعال اقتصادی مشگین شهر گفت:اقتصاد لیبرال غرب همه چیز را به عهده بازار واگذار کرده است و به همین جهت حمایت از کالای داخلی بی توجه است چرا که الفبای اقتصاد لیبرالی عدم دخالت و پرداخت یارانه به کالای داخلی است

میلادمحرمی از فعالین اقتصادی مشکین شهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  به چرایی عدم تحقق حمایت از تولید ملی در کشور پرداخت و گفت: اقتصاد لیبرال غرب همه چیز را به عهده بازار واگذار کرده است و به همین جهت حمایت  از کالای داخلی بی توجه است چرا که الفبای اقتصاد لیبرالی عدم دخالت و پرداخت یارانه به کالای داخلی است

وی با بیان اینکه شاید جالب باشد که ببینیم رویکرد کشورهای غربی نسبت به  راهبرد اقتصاد مقاومتی  که سالها از سوی مقام معظم رهبری به آن توصیه می‌شود و مورد غفلت دولتمردان واقع می‌شود چگونه است. افزود: شاید در ابتدا با توجه به تبلیغات صورت گرفته گمان شود که اقتصاد لیبرال غرب همه چیز را به عهده بازار واگذار کرده است و به همین جهت حمایت  از کالای داخلی بی توجه است چرا که الفبای اقتصاد لیبرالی عدم دخالت و پرداخت یارانه به کالای داخلی است.

 

محرمی گفت: برخی از مشاوران مسئولان عالی رتبه در قوه مجریه سینه چاک این اقتصاد شده اند و به همین سبب باعث غفلت از سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای آنها شده است.

عضو بسیج اصناف مشگین شهر در ادامه سخنان خود به بررسی اقتصاد کشورهایی که به عنوان مهد اقتصاد لیبرالی شناخته می شوند پرداخت و گفت:  در عین ناباوری مشاهده می شود اقتصاد غرب بزرگترین حمایتهای بلاعوض را از تولیدات  داخلی خود  در چارچوب سیاست های پولی و مالی انجام می‌دهد. برای مثال در آمریکا در سال 2009 این میزان حمایت بلاعوض 7 هزار میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه چین یک هزار میلیارد دلار حمایت بلاعوض انجام داده است، گفت: از 7 هزار میلیارد دلار حمایت بلاعوضی که آمریکا در سال 2009 انجام داده است تنها 300 هزار میلیون دلار آن تجاری شد. ولی دولت آمریکا به آن مسیر ادامه داد.

محرمی به آمار های منتشر شده جهانی در این خصوص اشاره کرد و گفت: امروز از مسیری صحبت می کنیم که تمام کشورهای صنعتی از ربع چهارم قرن بیستم آن را طی کرده اند و امروز توسعه به آن شناخته می شود. 

وی با بیان اینکه طبق آمار منتشر شده کل درآمد مالیاتی آمریکا در سال 2015، 5 میلیارد دلار بود گفت: بنابر تخمینی که از میزان حمایت بلاعوض آمریکا در سال 2015 انجام شد به رقمی معادل 9 هزار میلیارد دلار رسیدیم.

این فعال اقتصادی به اقتصاد بریتانیا نیز اشاره کرد و گفت: کل درآمد مالیاتی ایتالیا در سال 2015 معادل 792 میلیون دلار است که فقط در سال 2009 میزان حمایت بلاعوض ایتالیا 184 میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: برای ژاپن همین حمایت های بلاعوض در سال 2009، 800 میلیارد دلار بوده است. نکته قابل توجه آن است که میزان تجاری شدن تحقیق و توسعه که حمایت های بلاعوض برای تحقق آن ایراد شده بود بسیار کمتر و در برخی کشورها به یک سی ام آن می رسد یعنی مثلا اگر هفت هزار میلیارد دلار حمایت بلاعوض بوده 300 هزار میلیون دلار، تحقیق و توسعه تجاری شده است.

محرمی در ادامه سخنان خود به بازخوانی تعریف اقتصاد پرداخت و گفت: اقتصاد یعنی تورم مصرف کننده نزولی باشد اقتصاد یعنی نرخ بهره نزولی باشد اشتغاال در سطح کیفی باشد و متناسب با شان انسان ها باشد.اگر این اقتصاد است باید گفت از نتیجه سیاست های پولی با ماهیت حمایت های بلاعوض بوده است و باید گفت اقتصاد نتیجه سیاست های پولی با ماهیت حمایت های بلاعوض نیز نیست بلکه خود سیاست های پولی با ماهیت حمایت های بلاعوض این خود اقتصاد است.

وی در پایان سخنان خود به تحلیل وضعیت اقتصاد از دیدگاه یک بازاری پرداخت و گفت: دعوا در ایران بر سر این است که بازار کار کند یا کار نکند اصالت دارد یا ندارد که اگر اصالت ندارد اصالت به آن بدهیم یا ندهیم ؟ آیا بر اساس اقتصاد غرب، بازار اصالت دارد؟ تورم مصرف کننده در غرب بر اساس تعریف که تورم از هزینه تولید تبعیت کند قیمت گذاری می شود. 

وی با بیان اینکه نرخ بهره پول بر اساس تقاضا پول قیمت گذاری نمی شود، گفت: به شکل بی سابقه حمایت بلاعوض انجام می گیرد و بانک به پشتوانه این حمایت های بلاعوض فعالیت می کند، خوب آیا بازار در غرب، غرب را به این جایگاه رسانیده است؟ بازار ذاتا مفهوم این که اصالت دهی به آن با اجازه سیاست است. سیاست آمده است که به بازار موضوعیت برای قیمت گذاری بدهد یا ندهد.

این فعال اقتصادی مشگین شهر به تبیین راه حل بهبود وضعیت اقتصاد کشور پرداخت و گفت: راه حل اقتصاد ایران حمایت های بلاعوض و چند برابر، از شرکت های میکرو و پس از عینی شدن تحقیق و توسعه، حمایت بلاعوض مجدد برای تولید انبوه آن است. 

محرمی سیاست حمایت های بلاعوض دولتی را خواستار شد و تصریح کرد: این امر علاوه بر این که عاملیت اشتغال کاهش تورم را در پی دارد مقابل ساختار اقتصاد وارداتی نیز خواهد ایستاد. منتهی نگرانی، این است که ساختار اقتصاد وارداتی از طرف تقاضای ایجاد شده برای منافع خود بهره برداری کند که به نظر می رسد برای این مساله نیز راه کاری باشد و آن این است تا زمانی که صاحبان اقتصاد وارداتی وجود دارند سیاست های حمایت های بلاعوض با هدف تولید مواد اولیه و کالاهای واسطه ای برای تولیدات نهایی جهت کاهش وابستگی آنها مصداق دهی شده و رقم بخورد.

وی گفت: این امر اساسا انگیزه صاحبان اقتصاد وارداتی برای واردات را خواهد کاست چرا که تولید انبوه غیر وابسته به ارز با تورم منفی که تحت حمایت های بلاعوض است مقابل او قرار گرفته است.

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد